نشست بازاندیشی چهل سال تعامل ادبیات و انقلاب امروز برگزار شد.

غلامحسین زاده:ادبیات نیاز به بازنگری مجدد در چهل سالگی انقلاب دارد/فراست:جهانی شدن ادبیات با بومی نویسی میسر استبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست بازاندیشی چهل سال تعامل ادبیات فارسی و انقلاب اسلامی با حضور غلام حسین غلامحسین زاده، رئیس دانشکده علوم انسانی و اساتید رشته زبان و ادبیات فارسی از جمله حسینعلی قبادی، محمدرضا ترکی، قاسمعلی فراست، قدرت الله طاهری، محمود بشیری و محمدرضا موحدی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

در این مراسم، غلامحسین زاده رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه این نشستی تخصصی در خصوص انقلاب اسلامی و از زمره نشست‌های چهل ساله انقلاب اسلامی است، گفت: عنوان نشست بازاندیشی تعامل ادبیات فارسی و انقلاب اسلامی این معنا را القا می‌کند که ادبیات نیاز به یک بازنگری مجدد در چهل سالگی انقلاب دارد  تا  دوستان ببینند ادبیات و انقلاب چه تاثیری بر یکدیگر داشته اند چرا که ادبیات و جامعه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

وی افزود: اجتماع و جریان های فرهنگی و سیاسی بر این تحولات عظیمی که در ادبیات داشتیم، تشخیصی به ادبیات بخشیده است که باید دقیق تر به آن نگاه کنیم. امروز زمان چهل ساله ای در پشت سرمان داریم که می توانیم نگاهی به آینده داشته باشیم.

قبادی :باید چالش پنهان فراروی ادبیات را بازاندیشی کنیم

 حسینعلی قبادی استاد دانشگاه در این مراسم با اشاره به اینکه چگونه باید دفاع علمی تر و ارزشمند تری را از ادبیات انقلاب اسلامی کنیم، گفت:باید چالش پنهان فراروی ادبیات را بازاندیشی کنیم و به این موضوع برسیم که با آثار ادبیات اسلامی در جهان فاصله داریم؛ بنیادی ترین پرسش می تواند این باشد که نسبتی بین انقلاب اسلامی با مجموعه ادبیات فارسی برقرار است.
وی افزود: اگر فلسفه واقعی زیباشناسانه ادامه پیدا کند باید نگاه کلی داشته باشیم و به این موضوع برسیم که ادبیات انقلاب اسلامی در کشور داشته باشیم. ما نباید نگران باشیم چرا که ادبیات انقلاب اسلامی آنقدر پایه دار است که یک ادبیات را رقم می زند ما نباید هراس داشته باشیم و بگوییم این ادبیات باید یک گوشه ای باشد و  باید معرفت گرایی کنیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید درباره بالا بردن تراز آثار در دنیا و مجموعه ادبیات فارسی سخن بگوییم، اظهار داشت: تعاملات را می توانیم در چند گونه و سطح، معنی و تفسیر کنیم. هرچه زمان جلوتر برود؛ ادبیات فارسی هم به سمت مکالمه و مفاهمه رفته است و در رمان و شعر باید به این وسعت دید برسیم. حرکت به سمت مکالمه و مفاهمه ادبیات، قوت ادبیات انقلاب اسلامی است این یک فرصت و تهدید نیست، اتصال است و انفصال نیست، همه این ها به نفع ادبیات خواهد بود به شرط آنکه چالش های آن را بشناسیم.
 
وی افزود:در حوزه ترجمه بیش از ۵۰۰ اثر تالیفی و بیش از هزار ترجمه در حوزه نقد ادبی در دوران انقلاب اسلامی منتشر شد. انقلاب اسلامی پدیده مدرن است که اتصال با جهان مدرن داشت.ادبیات در زمینه‌های تک نگاری، خاطره نویسی ادبیات کودک و نوجوان و ادبیات عامه رشد کرده و  انقلاب اسلامی فوق العاده به ادبیات فارسی کمک کرده است.

ترکی: ادبیات پایداری قبل از انقلاب نداشتیم

محمد رضا ترکی استاد دانشگاه در ادامه مراسم با اشاره به اینکه اول باید از مفهوم گسترده تر به نام ادبیات پایداری صحبت کنیم، گفت: این نوع ادبیات هم مانند ادبیات انقلاب اسلامی درست تعریف نشد؛ ادبیات پایداری ادبیاتی است که در جهت اهداف و آرمان های یک هویت ملی، فرهنگی و یا هرچیز دیگری آفریده شده است.
 
وی با بیان اینکه وقتی یک هویت در معرض خطر قرار بگیرد ادبیاتی را برای حفظ این هویت می آفرینند، گفت:باید یک هویت مشروع و قانونی باشد. 
 
ترکی با اشاره به اینکه ادبیات پایداری در سراسر جهان اتفاق نمی افتد یا اگر اتفاق بیفتد ادبیات مشروع و مقدس است، اظهار داشت: ادبیات پایداری در بسیاری از موارد ممکن است ادبیات صلح باشد. هرجا اعتراض بود الزاما ادبیات پایداری و انقلاب رخ نداده است؛ ادبیات پایداری و انقلاب، ادبیات غنایی است چون از اخلاق در آن صحبت می کنیم. تا قبل از انقلاب اسلامی، ادبیات پایداری، اعتراض، مبارزه، جنگ، فتح نامه ها و از اینگونه چیزها نداشتیم.
 
وی با بیان اینکه ادبیات ما هزاران سال یا ادبیات درباری یا ادبیات صوفیانه بود،گفت: در دوران مشروطیت، چیزی به اسم ادبیات پایداری نداریم بلکه ادبیات اعتراضی یا تسلیم در آن دوران بود اما بعد از ظهور انقلاب اسلامی شاهد ادبیاتی هستیم که در برابر فرهنگ غرب می ایستد. از اوایل دهه چهل شاهد ادبیات انقلاب اسلامی هستیم که این ادبیات مبتنی بر هویت دینی و ملی است و هرجا که در آن مولفه های انقلاب رخ دهد، ادبیات انقلاب است.
 
 فراست، نویسنده و پژوهشگر ادبی با اشاره به اینکه در هر کشوری ادبیات نوشته شده ای داریم که چاپ نشده اند، آن را نشانه قدرت ادبیات دانست و بیان کرد: ادبیات پایداری و مقاومت پا به پای انقلاب ایجاد شد اگر یک مقدار به ادبیات جدی تر نگاه کنیم. از یک طرف انقلاب در ادبیات اثر می گذارد و از طرف دیگر ادبیات در انقلاب تاثیر می گذارد.
 
وی با بیان اینکه انقلاب ادبیات را غنی می کند و وقتی انقلاب می آید سوژه های جدیدتری با خود می آورد، گفت:این سوژه ها از یک طرف ادبیات را غنی می کند و از طرف دیگر روی بقای انقلاب نقش دارد.
فراست افزود: یکی از راه های جهانی شدن ادبیات، بومی نویسی است که در صورت تحقق این امر، ادبیات ما جهانی می شد.
قدرت الله طاهری استاد دانشگاه در این مراسم  با اشاره به اینکه بدون تردید در ۱۵۰ ساله اخیر از چهار پیچ تاریخی گذشتیم، گفت: اولین پیچ تاریخی، جنگ ایران و روس بود که گذشته ما را ۱۸۰ درجه تغییر داد و در نهایت به تاریخ مشروطه منجر شد؛ از دل انقلاب مشروطه به ۲۸ مرداد رسیدیم. انقلاب اسلامی نه تنها نوع نگاه و معرفت شناسی ایرانیان را به جهان اطراف دگرگون کرد بلکه سرنوشت ادبیات را در حوزه شعر هم توانست تغییر دهد. انقلاب دو جریان ادبی نسبتا بانفوذ را به حاشیه راند؛  یکی از این جریان‌ها جنبش موج نو بود که در دوران انقلاب به حاشیه رفت که از دل آن شعر هجو و از دل شعر هجو، شعر تماشا به وجود آمده بود و رژیم سیاسی آن روزگار پشتوانه آن بود. این جنبش، جریان‌های فرم گرا را از صحنه خارج کرد و دومین جریانی بود که به حاشیه رفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در دوران انقلاب دو اتفاق رخ داد، بیان کرد: ادبیات اصیل، انقلاب را به اصل ادبیات کلاسیک متصل کرد که آن هم ادبیات عرفانی را وارد خود کرد حتی غزل که بعد از دوران رضا شاه به کناره رفت در دوران انقلاب مورد توجه قرار گرفت. قطعه مثنوی و قصیده دوباره برگشت .در آن دوران نوگرایان ما را با تجربه های اصیلی پیوند می دهند که با نیما آغاز شده بود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، بازارنشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار