رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : سمپاشی جایگاه و بدن دام‌ها در استان کرمانشاه آغاز شده است .

به گزارش    گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،مجید همتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه سمپاشی جایگاه و بدن دام‌ها در استان کرمانشاه آغاز شده است، گفت : سمپاشی بدن و جایگاه دام برای جلوگیری از بیماری‌هایی است که در فصل گرما ممکن است به وجود بیایند.

وی با تاکید بر اینکه دامداران باید برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام باید نسبت به انجام این کار اقدام کند، گفت : از جمله بیماری‌های مشترک انسان و دام که در فصل گرما ممکن است در بین جمعیت دامی بروز کند می‌توان به تب کریمه کنگو که از طریق گزش کنه منتقل می‌شود و بیماری سالک که از طریق پشه‌های آلوده انتقال می‌یابد، اشاره کرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: این انگل‌ها و حشرات علاوه بر اینکه باعث آزار و اذیت دام و لاغری و کاهش تولید در دام می‌شوند، باعث انتقال خیلی از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام نیز خواهند شد.

وی با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی استان اقدام به انجام عملیات سمپاشی در نوار مرزی، مناطق زلزله زده و کانون‌های بیماری می‌کند، گفت: در سال گذشته یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به این منظور هزینه کردیم.

همتی گفت: هم‌اکنون جمعیت انگل‌ها و حشرات در تمام استان رو به افزایش بوده و توصیه ما به دامداران این است که حتماً حداقل دو بار به فاصله ۱۵ روز بدن و جایگاه دام را به صورت اصولی سمپاشی کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از برنامه ریزی برای سمپاشی بدن بیش از ۱.۵ میلیون رأس دام طی امسال خبر داد و گفت: از این میزان حدود ۱۰۰ هزار رأس دام سنگین و حدود یک و نیم میلیون رأس دام سبک است.

وی همچنین از برنامه ریزی برای سمپاشی جایگاه‌های دامی نیز خبر داد و تصریح کرد: حدود ۷ میلیون متر مربع جایگاه دامی در استان وجود دارد که کار سمپاشی در ۴ میلیون متر مربع آن به صورت رایگان انجام می‌شود.

همتی گفت: خوشبختانه در سال گذشته ما از نظر بیماری‌های دامی که با انگل‌ها منتقل می‌شود و بیماری‌های مشترک، مشکل خاصی نداشتیم.

وی افزود: دامداران باید در شش ماهه اول سال بدن و جایگاه دام‌های خود را مرتب از نظر وجود انگل‌های دامی بررسی و در صورت لزوم با مشورت دکتر دامپزشک، اقدام به سم پاشی کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: طی به دلیل سرمای هوا شرایط برای رشد حشرات و انگل‌ها مساعد نبوده و معمولاً در این نیمه از سال نیازی به سمپاشی نیست.

وی اشاره‌ای نیز به بارش‌های امسال و تأثیر آن در رشد جمعیت حشرات داشت و گفت: با توجه به بارش‌های امسال رطوبت هوا قدری بالا است که این رطوبت موجب افزایش جمعیت حشرات و انگل‌های دامی خواهد شد.

همتی اشاره‌ای نیز به اقدامات انجام شده در این زمینه طی سال گذشته داشت و گفت: سال گذشته نیز در این راستا بیش از ۲ میلیون رأس دام و ۴ میلیون متر مربع جایگاه دامی توسط دامپزشکی استان سمپاشی شده است .

 

 

انتهای پیام/د

سمپاشی بدن و جایگاه دام برای جلوگیری از بیماری‌ها

 

برچسب ها: اخبارسلامت ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.