استان گلستان اولین تولید کننده دانه روغنی سویا در کشور است و این روز‌ها کشاورزان بعد از برداشت محصول گندم آماده کاشتن این محصول در مزارع خود می‌شوند، محصولی با ارزش غذایی بالا که به فرآورده‌های مختلفی تبدیل و به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

موسی خانی رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گفت:سطح زیر کشت سویا در استان گلستان ۳۰ هزار هکتار است و کشاورزان استان ما توجه خاصی به کشت این محصول دارند.
 
 
دانه‌های ارزشمند سویا با مصارف مختلف
وی افزود: سالانه در استان گلستان چیزی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تن دانه‌های روغنی سویا تولید می‌شود که بخشی زیادی از این محصول وارد کارخانه‌های روغن کشی در استان شده و بخشی نیز در کارخانه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محصولات لبنی، اما از نوع گیاهی

 

دانه‌های ارزشمند سویا با مصارف مختلف

بخشی از سویای تولید شده در استان گلستان وارد کارخانه آقای میقانی در گنبدکاووس شده که این دانه‌های سویا در آنجا به موادارزشمندی تبدیل می‌شوند.

میقانی تولید کننده در گفتگو با خبرنگار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گفت: روزانه ۳۰ تا ۴۰ تن سویا وارد این کارخانه و با عملیاتی که روی این محصول انجام می‌شود فرآورده‌های مختلفی مانند شیر، ماست، پنیر، دوغ، کشک و ناگت سویا از آن بدست می‌آید.
 
دانه‌های ارزشمند سویا با مصارف مختلف

گنجاندن فرآورده‌های سویا در برنامه روزانه

این دانه‌های کوچک سویا ارزش‌ غذایی بالایی دارند که می‌شود از فرآورده‌های آن به صورت روزانه در برنامه غذایی استفاده کرد.

دکتر عشقی نیا کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گفت: ۱۶ و نیم درصد از وزن دانه سویا را پروتئین تشکیل می‌دهد و همچنین سویا از فیبر بالایی برخوردار که بسیار لازم است در برنامه روزانه تغذیه‌ای ما قرار گیرد.
 
دانه‌های ارزشمند سویا با مصارف مختلف
وی افزود: چربی موجود در دانه‌های سویا از نوع چربی غیر اشباع است که برای بدن ضرری ندارد و همه می‌توانند از فرآورده‌های آن استفاده کنند.

تولید محصولات بیشتر از دانه‌های سویا

میقانی تولید کننده در گفتگو با خبرنگار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گفت: قرار است در آینده تنوع این محصولات در این کارخانه افزایش پیدا کند و در حال انجام تحقیقات هستیم تا محصولاتی مانند سس، سوسیس ، گوشت و کالباس گیاهی را در این کارخانه تولید کنیم.
 
دانه‌های ارزشمند سویا با مصارف مختلف
 
با بیشتر شناخته شدن این کارخانه حالا محصولات اش، راهی به سوی دیگر استان‌های کشور نیز پیدا کرده است.

یکی از کارگران کارخانه که مشغول بسته بندی محصولات بود گفت:این محصولات را برای مشتری در استان اصفهان ارسال می‌کینم.
 
دانه‌های ارزشمند سویا با مصارف مختلف
 
میقانی تولید کننده در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گفت: ما نیاز به حمایت مسئولان داریم تا بتوانیم با گسترش این کارخانه و تولیدات بیشتر برای جوانان این استان شغل بیشتری را ایجاد کنیم، اما برخی از مشکلات سدی برای راه پیشرفت ما می‌شوند.

وی افزود: برای مثال وقتی که مصوبه‌ای در جهادکشاورزی استان مراحل آن گذرانده و وارد کمیته استان می‌شود و در مرحله بعد وارد بانک شده که با موانع بسیار بزرگی مواجه می‌شویم برای مثال با یک چک برگشتی یا یک مشکل مالیاتی کل پروژه مختل می‌شود.

حمایت مسئولان از این گونه کارخانه‌ها می‌تواند از خام فروشی محصولات کشاورزی تا میزان زیادی جلوگیری کند و افزایش صنایع تبدیلی در این بخش یعنی بالا بردن میزان ارزش افزوده محصولاتی مثل سویا که می‌تواند به گردش اقتصادی بیشتر کمک کند که در نهایت سود آن نیز نصیب خودمان خواهد شد.

گزارش از فاطمه حبیبی

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.