مدیر نظارت برمواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: یکی از اقدامات مهم در کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و فشارخون کاهش ده درصدی نمک در فرمولاسیون مواد غذایی است.

سالانه ۱۰۰ هزار مورد مرگ در کشور به دلیل فشارخون بالا اتفاق می‌افتدبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، شهریار مستوفی  مدیر نظارت برمواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: فشارخون بالا یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر درجهان و در کشور ما است به طوریکه این عامل مهمترین عامل وقوع بیماری‌های قلبی و عروقی درکشور بوده که ۴۰ ٪ مرگ و میر‌ها را سالیانه به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۰۰ هزار مورد مرگ در کشور به دلیل فشارخون بالا اتفاق می‌افتد، افزود: متاسفانه ۴۰ ٪ جمعیت کشور که فشارخون بالا دارند از بیماری خود مطلع نیستند، در حالی که مهمترین علت ابتلاء به فشارخون در افراد مصرف نمک زیاد است و متأسفانه میزان مصرف نمک در کشور بسیار بیشتر از میزان مطلوب و میانگین جهانی است.

 مستوفی بیان  کرد: مصرف روزنه ۲۳۰۰ میلی گرمی معادل (۳/۲ گرم) میزان قابل قبول برای کنترل فشارخون بالاست، هر چند امروزه از سوی بسیاری از سازمان‌های سلامت مصرف روزانه ۱۵۰۰ میلی گرمی را بسیار مؤثرتر در کنترل فشارخون می‌دانند.

مدیر نظارت برمواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان غذا و دارو کاهش ۱۰ ٪ نمک در فرمولاسیون مواد غذایی و آشامیدنی با اولویت فرآورده‌های پرمصرف و پرخطر درراستای کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی وفشارخون است.

 مستوفی افزود: حذف نمکدان در سفره خانوار می‌تواند در کاهش میزان مصرف نمک و متعاقب آن کاهش بیماری‌های قلبی و عروق و فشارخون بسیار مؤثر واقع شود.

وی به مردم توصیه کرد درهنگام خرید مواد غذایی به چراغ راهنمای تغذیه‌ای درج شده بر محصولات توجه کنند و بیمارانی که مبتلا به فشارخون بالا هستند حتماً فرآورده‌هایی را انتخاب کنند که در چراغ راهنمای تغذیه ایی درج شده بر آن‌ها میزان نمک آن سبز رنگ است.

انتهای  پیام/ز

کاهش ده درصدی نمک در فرمولاسیون مواد غذایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.