بختیار گفت: با توسعه صنایع پالایشی و صادرات فرآورده قادر خواهیم بود تحریم‌های نفتی آمریکا را دور بزنیم.

با صادرات فرآورده قادر خواهیم بود تحریم‌های نفتی آمریکا را دور بزنیمعلی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تهدید و فشار آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران گفت: ما حاضر نیستیم در برابر زورگویی آمریکا مجدد مذاکره کنیم و می‌توانیم راهکار‌های خودمان را با قدرت و با استفاده از توان داخلی به سرانجام برسانیم. ما باید این تهدید آمریکایی‌ها را به یک فرصت تبدیل کنیم؛ چنانکه در دوره تحریم قبلی این کار صورت پذیرفت و اجرای فاز‌های پارس جنوبی را به شرکت‌های داخلی سپردیم و در نهایت توانستیم در بهره‌برداری از قطر که از همه امکانات شرکت‌های بین‌المللی برخوردار است، پیشی بگیریم.

وی با اشاره به ساخت پتروپالایشگاه ستاره خلیج فارس ادامه داد: در دوره قبل میعانات گازی ما را نخریدند و برای ما مشکل ایجاد کردند. در آن زمان ۶۰ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم. ولی توانستیم این شرایط را مدیریت کنیم و حال قادر هستیم میعانات گازی خود را تبدیل به بنزین و فرآورده‌های سبک کنیم.

بختیار در خصوص موفقیت عرضه نفت در بورس بیان کرد: استفاده از سازوکار بورس در شرایط تحریم شاید سازوکار سختی باشد، اما در این دوران هم ما توانستیم در بازار شفاف بورس، نفت را بفروشیم. این کار ادامه خواهد یافت و تلاش داریم مشکلات این مکانیسم را برطرف کنیم.


بیشتر بخوانید: دلیل روند افزایشی قیمت نفت چیست؟


طرح قصد داریم با ساخت پتروپالایشگاه دو میلیون بشکه نفت خام صادراتی کشور را به فرآورده تبدیل کنیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت گذر از خام فروشی و تولید و صادرات فرآورده تأکید کرد: بحث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها صرفاً برای دوران تحریم نیست. تحریم ما در نهایت ۶ ماه دیگر شکسته می‌شود. ما دنبال خلق فرصت در همین ۶ ماه هستیم. از طرفی با توسعه صنایع پالایشی و صادرات فراورده قادر خواهیم بود تحریم‌های نفتی آمریکا را دور بزنیم.

بختیار درباره ورود به صنایع پالایشی در کشور برای کاهش خام‌فروشی گفت: ما در حال دنبال کردن این راهکار هستیم. هم اکنون طرحی در مجلس وجود دارد مبنی بر استفاده از سرمایه مردم در حوزه پالایشگاه و پتروپالایشگاه. در این طرح قصد داریم با ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه به نحوی دو میلیون بشکه نفت خام صادراتی کشور را به فرآورده تبدیل کنیم. این اقدام تحول عظیمی در صنعت پالایشگاهی ایجاد می‌کند و مردم علاقمند به سرمایه‌گذاری در این حوزه، سرمایه خود را وارد این بازار می‌کنند.

امروز قادر هستیم اکثر تجهیزات موردنیاز صنعت نفت را در داخل تولید کنیم

وی درباره علت تاخیر ورود کشور به حوزه صنایع پالایشی علی‌رغم مزایای که این حوزه دارد بیان کرد: در این دوره که ما نماینده مجلس بودیم، تصمیم گرفتیم به جای دعوای بین دولت و مجلس، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود تا پالایشگاه ستاره خلیج فارس به اتمام برسد. در نهایت با تعامل سازنده و تأمین منابع از صندوق توسعه ملی این تصمیم اتخاذ شد. در این دوره مجلس دو اتفاق مهم رخ داد یکی پایان کار فاز‌های پارس جنوبی و دیگری برنامه‌ریزی برای خاتمه کار پالایشگاه ستاره خلیج فارس. تصمیم گرفته شد پس از اتمام کار پیمانکاران ایرانی در پارس جنوبی از خدمات آن‌ها در میادین فرزاد و چند میدان مشترک دیگر استفاده کنیم.

بختیار با اشاره به صنعت ۱۱۲ ساله نفت در ایران تصریح کرد: این صنعت باید دارای تکنولوژی باشد و بحمدلله در این سال‌ها جهش خوبی در حوزه فناوری داشتیم و در ساخت بسیاری از تجهیزات هم موفق بوده‌ایم. امروز قادر هستیم اکثر تجهیزات را در داخل تولید کنیم. در دوره تحریم قبل ما در زمینه CRA دچار مشکل بودیم. اما اکنون این مشکلات وجود ندارد؛ بنابراین اگر خودباوری در ما تقویت شود، می‌تواینم کار‌های بزرگتری هم انجام دهیم و تصمیم هم داریم که ان‌شاالله از همین فرصتی که دوران تحریم برای ما ایجاد شد، کار‌های بزرگی را در توسعه پتروپالایشگاه‌ها صورت دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: نفت ، تحریم ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار