مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: سطح زیرکشت گندم آبی و دیم استان حدود ۱۴۶ هزار و ۲۷۴ هکتار است.

کشت بیش از ۱۴۶ هزار هکتار گندم آبی و دیم در خراسان شمالیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، وحیدرضا فریدونی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می‌شود در فصل برداشت گندم امسال ۱۷۰ هزار تن گندم به ۲۳ مرکز خرید غله و خدمات حمایتی تحویل شود.
وی افزود: در سال گذشته ۹۱ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری کردیم.
فریدونی گفت: در فصل برداشت امسال، قیمت پایه خرید تضمینی گندم از کشاورزان با افت مفید چهار درصد و افت غیر مفید یک درصد در هر کیلو هزار و ۷۰۰ تومان است.

وی افزود: قیمت پایه خرید تضمینی گندم در فصل برداشت امسال در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.
وی خاطر نشان کرد: در فصل خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال جاری به ازای هر درصد افت مفید مبلغ ۸۵ ریال به قیمت خرید تضمینی اضافه و به ازای هر درصد افت غیر مفید نیز ۱۷۰ ریال از بهای خرید گندم کسر می‌شود.

فریدونی گفت: به ازای سن زدگی دو تا چهار درصد ۲۵۰ ریال از بهای خرید گندم کسر می‌شود و درصورتیکه سن زدگی گندم بیش از چهار درصد باشد ۳۵۰ ریال از بهای خرید گندم کسر خواهد شد.

وی افزود: در سال گذشته، گندم تولیدی استان سن زده نبود و در فصل زراعی جاری نیز مزارع گندم استان با آفت سن مواجه نشدند.
فریدونی گفت: رطوبت مناسب گندم برداشت شده برای تحویل ۱۲ درصد است و درصورتیکه رطوبت گندم از این میزان بالاتر باشد، مراکز خرید گندم نمی‌توانند گندم با رطوبت بالاتر از ۱۲ درصد را تحویل بگیرند.

علاوه بر این، وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه خرید تضمینی گندم و کلزا از کشاورزان باید بر اساس نرم افزار پنهه بندی صورت گیرد، بنابراین تمامی کشاورزان استان مهلت دارند تا آغاز زمان برداشت، اطلاعات درخواست شده را در این سامانه تکمیل و کشاورزانی که هنوز ثبت نام نکرده اند نیز به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند.

وی به خرید دانه‌های روغنی از کشاورزان استان نیز اظهار کرد: در فصل برداشت امسال شش مرکز خرید این شرکت آماده دریافت محصول دانه‌های روغنی از کشاورزان استان است.

انتهای پیام/ط


خرید ۹۱ هزار تن گندم از گندمکاران در سال گذشته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.