باشگاه خبرنگاران جوان مشهد گزارش می دهد؛

فردوسی جانی دوباره به کالبد زبان فارسی دمیده است

فردوسی با سرودن شاهنامه نه تنها زبان فارسی را احیا کرد بلکه باعث غنا و ماندگاری آن شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، حکیم ابوالقاسم، حسن بن علی طوسی معروف به فردوسی در سال ۳۲۹ هجری قمری زمانی که ایران از نظر فرهنگی در وضعیت نابسامانی بود در روستای پاژ نزدیک شهر طوس چشم به جهان گشود.

با متولد شدن او جوانمردی، اخلاق و ایمان در بلندای زمان برتاریخ نشست و فرهنگ غنی ایران با حکمت و بینش گسترده او تا فراسوی مرز‌های خاکی به دل عاشقان هنر نمایان شد.

فردوسی با ۳۰ سال رنج توانست اندیشه‌ای زیبا را در غالب فرهنگ ملی به نمایش گذارد و با سرودن شاهنامه زبان فارسی را زنده نگه دارد.

بسی رنج بردم در این سال سی
عجم زنده کردم بدین پارسی
 
شاهنامه مربوط به همه ملت ایران است / احیای زبان فارسی را مدیون فردوسی و شاهنامه هستیم
اگر در آن زمان فردوسی در تاریخ سر بر نمی‌آورد و شاهنامه را نمی‌سرود چه بسا ایرانیان امروز با زبان شیرین فارسی سخن نمی‌گفتند، زبان فارسی شکوفایی خود را مدیون شاهنامه فردوسی است.

روزی از محمد حسنین هیکل نویسنده مشهور مصری پرسیدند شما مصریان با آن پیشینه درخشان فرهنگی چی شد که عرب زبان شدید؟ گفت ما عرب زمان شدیم، چون فردوسی نداشتم.

هنر نزد ایرانیان است و بس
ندادند شیر ژیان را بکس



تاثیر بسیار شاهنامه در بالندگی زبان فارسی


 دلپذیر استاد فردوسی شناس در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، گفت: ۲۵ اردیبهشت ماه روز پاسداشت فردوسی نامیده شده است کسی که وقتی زبان فارسی درحال از بین رفتن بود و زبان رسمی زبان عربی بود با سرودن شاهنامه تاثیر بسیاری در بالندگی زبان فارسی بر جای گذاشت.
 
شاهنامه مربوط به همه ملت ایران است / احیای زبان فارسی را مدیون فردوسی و شاهنامه هستیم

وی ادامه داد: در آن زمان خراسان بزرگ به دلیل اینکه از مرکز خلفای عباسی دور بود زبان عربی در شهر‌های آن کم‌تر نفوذ پیدا کرد وبیشتر زبان فارسی رایج بود.

این استاد فردوسی شناس گفت:ابومنصور محمد دقیقی قبل از فردوسی سرودن شاهنامه را آغاز کرد، اما بیشتر از ۱۰۰۰ بیت سروده نشده بود که به قتل رسید و فردوسی کار ناتمام او را به پایان رساند.

وی ادامه داد: بسیاری از لغاتی که فردوسی در شاهنامه به کار برده است در بین مردم هم کارایی دارد، لغات عربی که در شاهنامه می‌توان پیدا کرد شاید به ۸۰۰ هزار لغت برسد.

این استاد فردوسی شناس گفت: فردوسی با سرودن شاهنامه نه تنها زبان فارسی را احیا کرد بلکه باعث غنا و ماندگاری آن شد.

دلپذیر افزود: شکل دستوری و ساختمان کلمات زبان فارسی در اصل بالندگی خود را از شاهنامه دارد، ما مدیون شاهنامه هستیم.

وی ادامه داد: فردوسی با سرودن شاهنامه که یکی از پرمایه‌ترین گنجینه‌های زبان فارسی است، جانی دوباره به کالبد زبان فارسی دمیده است.

این استاد فردوسی شناس گفت: زبان فارسی تنها یک زبان نیست بلکه تاریخ، هویت ایرانی و اتحاد ایرانیان است.

دلپذیر افزود: وقتی شاهنامه را به زبان فارسی می‌خوانیم در اصل بنیان‌های هویت یک کشور را می‌شناسیم، شاهنامه مربوط به همه ملت ایران است.

وی ادامه داد: واژه‌ها و اشعار شاهنامه رسا و قابل فهم برای تمام اقشار جامعه است به همین دلیل زیبا و خواندنی است.

این استاد فردوسی شناس گفت: شاهنامه دارای سه بخش اسطوره ای، پهلوانی، تاریخی است.
بخش تاریخی شاهنامه جلوگاه ارزش‌های انسانی و فضایل اخلاقی مانند: راستی، درستی، دوری از تمام زشتی ها، پرهیز از دروغ و آزار دیگران است.

دلپذیر در پایان افزود: فردوسی با سرودن شاهنامه تاریخ، هویت و گذشته ایران را حفظ کرد.
 
 

اهدای نشان به مفاخر زبان و ادبیات کشور


یوسف امینی معاون فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم درگفتگو با  خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، گفت: به مناسبت روز پاسداشت فردوسی نشان فرهنگی هنری فردوسی به مفاخر زبان و ادبیات کشور اهدا می شود، انجمن آثار مفاخر خراسان رضوی این افراد را شناسایی و این نشان را به آن ها اهدا می کند.


 
شاهنامه مربوط به همه ملت ایران است / احیای زبان فارسی را مدیون فردوسی و شاهنامه هستیم

امینی افزود:علاوه بر اهدای نشان به ۴ نفر از هنرمندان و محققین داخلی و خارجی در بخش‌های فرهنگی هنری، مناجات خوانی و نقالی هم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این برنامه در ۵ دوره از سال ۹۳ تا ۹۷ برگزارشده و امسال ششمین دوره آن برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پایان گفت: شهرداری، میراث فرهنگی، خردسرا فردوسی از روز ۲۳ اردیبهشت تا ۲۵ ام در آرامگاه فردوسی برنامه‌های علمی و فرهنگی برگزار می‌کنند.

امینی در ادامه افزود: افتتاح جلوخان فردوسی یکی از این برنامه هاست.

همچنین همایش بین المللی شاهنامه در گذر گاه جاده ابریشم ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت در تالار شهر مشهد برگزار می‌شود.

انتهای پیام// ف. ک


گزارشگر: فاطمه کاووسی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار