پیشنهاد طرح افزایش سن رای دهندگان برای انتخابات شورا یاری‌ها از ۱۵ سال به ۱۸ سال امروز در صحن شورای شهر تهران به تصویب رسید.

سن رای‌دهندگان شورایاری‌ها از ۱۵ سال به ۱۸ سال افزایش پیدا کردبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح تغییر در اساسنامه انتخابات شورایاری‌ها در ماده ۳، ۵ و ۸ با دو فوریت در دستور کار یک صد و چهلمین جلسه شورای شهر قرار گرفت.
 
در ماده ۳ این اساسنامه آمده است که سن رای‌دهندگان انتخابات شورایاری‌ها از پانزده سال به هجده سال افزایش پیدا کند.
 
علی اعطا عضور شورای شهر تهران در مخالفت با این پیشنهاد گفت: در رابطه بازه سنی ۱۵ تا ۱۸ وقتی صحبت می‌کنیم مقطع دبیرستان جامعه هدف ما است.
 
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اگر این فضا را فراهم نکنیم و مشارکت آن‌ها را در انتخابات جذب نکنیم به طور حتم به موضوع انتخابات شورایاری‌ها توجه نکردیم و حساسیت مسئولیت پذیری این قشر از جامعه را سلب کردیم.
 
وی گفت: این بازه سنی بازه فعالی هستند و شرکت آن‌ها در انتخابات شورایاری‌ها نباید با محدودیت مواجه شود.
 
زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در موافقت با این پیشنهاد گفت: وقتی در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مبنای آن قانون است، نباید به طور سلیقه‌ای عمل کرد.
 
وی ادامه داد: ما برای انتخابات شورایاری‌ها ۱۵ سال برای مجلس شورای اسلامی ۱۸ سال و به عنوان مثال برای ریاست جمهوری ۲۰ سال را در نظر می‌گیریم این قانون‌مداری باید به گونه‌ای باشد که بسته به موقعیت و صلاح دید نخواهیم این سن را کاهش یا افزایش دهیم و اگر انتخابات شورایاری‌ها در گذشته حداقل سن برای شرکت‌کنندگان آن ۱۵ سال بود امروز من مخالف تغییر آن بودم، ولی حال که می‌خواهیم آن را به صورت قانون‌مند تغییر دهیم موافق افزایش این بازه سنی برای شرکت در انتخابات هستم از این رو جزو موافقین افزایش سن رای دهندگان انتخابات شورا یاری‌ها از ۱۵ سال به ۱۸ سال هستم و این اقدام را گامی به سوی یک پارچگی و قانون‌مندی می‌دانم.
 
پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان این پیشنهاد طرح افزایش سن رای دهندگان برای انتخابات شورا یاری‌ها از ۱۵ سال به ۱۸ سال در صحن شورای شهر تهران به رای گذاشته شد و در نهایت با ۱۲ رای موافق، ۷ رای مخالف و یک رای ممتنع به تصویب شورای شهر تهران رسید،
 
از این رو سن رای دهندگان در انتخابات آتی شورا یاری‌ها از ۱۵ سال به ۱۸ سال افزایش پیدا کرد.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران یکی از مواد مطرح شده برای اصلاح اساسنامه انتخابات شورایاری‌ها را تعیین بازه سنی برای افرادی که قصد نامزد شدن در این انتخابات را دارند، مطرح کرد و در دفاع از آن گفت: در گذشته بازه سنی مشخصی برای افراد جهت نامزد شدن در انتخابات شورایاری‌ها وجود نداشت و افراد می‌توانستند تا بالای ۱۰۰ سالگی هم در این انتخابات نامزد شوند و شرکت کنند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: امروز پیشنهاد داده شده است که حداقل سن افراد برای نامزدی در انتخابات شورایاری‌ها ۲۲ سال و حداکثر سن برای شرکت این افراد ۷۵ سال در نظر گرفته شود.

هاشمی دامه داد: با تصویب این طرح می‌توان گام مهم و موثری در انتخابات شورایاری‌ها برداشت و از نظر برگزاری یک انتخابات یکپارچه عمل کرد و جوانان را برای شرکت و نامزد شدن در این انتخابات ترغیب کرد.

پس از اظهارات رئیس شورای شهر تهران طرح تعیین بازه سنی حداقل ۲۲ سال و حداکثر ۷۵ سال برای افرادی که قصد نامزد شدن در انتخابات شورایاری‌ها را دارند در صحن شورای شهر تهران به رای گذاشته شد و در نهایت با ۱۴ موافق و ۵ رای مخالف به تصویب رسید.

با تصویب این طرح سن افراد برای نامزد شدن در انتخابات شورایاری‌ها حداقل ۲۲ سال و حداکثر ۷۵ سال تعیین شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار