مدیرکل دامپزشکی مازندران درباره مصرف جگر گوسفندی خام و یا نیم پز و انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به شهروندان هشدار داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سید حسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها و احتمال بروز بیماری CCHF، و تقارن آن با ماه مبارک رمضان به شهروندان توصیه می‌شود از مصرف جگر دام بصورت خام و یا نیم پز خودداری کنند.

وی افزود: کنه‌ها بعنوان ناقل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در صورت آلوده بودن به این ویروس، دام را به این بیماری خطرناک مبتلا می‌سازند و این بگونه‌ای است که در دام هیچگونه علائمی از خود نشان نمی‌دهد و در صورت عدم رعایت بهداشت فردی توسط مصرف کننده، این بیماری به از طریق تماس مستقیم یا مصرف گوشت و آلایش‌های خوراکی به انسان منتقل می‌شود.

رضوانی تاکید کرد، بر اساس سنتی دیرینه در مازندران که مردم بعد از افطار با مراجعه به جگرکی‌ها و کبابی ها، جگر را بصورت کبابی مصرف می‌کنند، به هم استانی‌های عزیز توصیه می‌شود، به کبابی‌هایی که مجاز بوده و تحت نظارت دامپزشکی هستند مراجعه نمایند و تاکید می‌شود جگر‌ها را بصورت خام و آبدار مصرف نکنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران به فعالیت اغلب واحد‌های صنفی که در ماه مبارک رمضان بعد از افطار اقدام به عرضه جگر کبابی می‌کنند اشاره کرد و به متصدیان این واحد‌های غیر مجاز هشدار داد.
 
وی گفت: دامپزشکی مازندران با تشکیل اکیپ‌های بازرسی بهداشتی در ماه مبارک ضمن سرکشی و بازدید‌های سرزده از این اماکن با متلخلفان بهداشتی که سلامت شهروندان را تهدید می‌کنند برخورد قانونی بعمل خواهند اورد.
 
مدیرکل دامپزشکی مازندران افزود: بمنظور جلوگیری از بروز شیوع برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، لاشه دام بعد از کشتار باید حداقل بمدت ۲۴ ساعت و آلایش‌های خوراکی مثل جگر، دل و قلوه نیز به مدت ۴۸ ساعت در دمای معمولی یخچال نگهداری و سپس مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/آ



هشدار بهداشتی دامپزشکی مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.