آهن از جمله ریز مغذی‌هایی است که کمبود آن زندگی میلیون‌ها نفر به ویژه زنان، کودکان، نوجوانان و سالمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بالاترین شیوع فقر آهن در دختران نوجوانبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آزاده لعلی کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت ثامن مشهد گفت: آهن از جمله ریز مغذی‌هایی است که کمبود آن در سطح وسیعی از جهان بخصوص در کشور‌های در حال توسعه مشاهده می‌شود، این کمبود زندگی میلیون‌ها نفر به ویژه زنان، کودکان، نوجوانان و سالمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
وی ادامه داد: کم خونی و فقر آهن در کودکان ۶ تا ۲۴ ماهه، دختران و زنان در سنین باروری بالاترین شیوع را دارد؛ دلایل فقر آهن گوناگون است که از آن جمله می‌توان به دریافت و جذب ناکافی، افزایش نیاز به آهن "دوران نوجوانی، بارداری و شیردهی" و برخی از بیماری‌ها اشاره کرد.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت ثامن مشهد گفت: کمبود آهن موجب کم خونی، اختلال در تمرکز حواس و کاهش قدرت یادگیری، خستگی زودرس و کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها می‌شود و برای پیشگیری از کمبود آهن علاوه بر رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی روزانه و مصرف منابع غذایی حاوی آهن از جمله انواع حبوبات، خشکبار و مغزها، مصرف مکمل آهن نیز لازم است.

لعلی افزود: در دوران بلوغ به دلیل افزایش سرعت رشد، نیاز به بعضی از مواد مغذی افزایش می‌یابد، در دختران نوجوان علاوه بر افزایش نیاز، دفع آهن در دوران قاعدگی باعث شیوع بیشتر کمبود در این گروه می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دختران امروز مادران فردا هستند، اطمینان از دریافت کافی این ریز مغذی در این دوران علاوه بر بهبود تکامل توانایی‌های شناختی، ذخایر کافی آهن را برای دوران بارداری در آینده فراهم می‌کند.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت ثامن گفت: برنامه مکمل یاری آهن در دختران نوجوان با هدف ارتقاء سطح سلامت این گروه سنی، گام موثری در پیشگیری از این کمبود، و پرورش مادرانی توانمند و نسلی سالم خواهد بود.

لعلی افزود: در طی چند سال اخیر و با تلاش‌های فراوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تفاهم نامه‌ای مشترک بین آنان و آموزش و پرورش در جهت بهبود وضعیت ریز مغذی‌ها در دانش‌آموزان به تصویب رسیده است که یکی از این برنامه‌ها، برنامه آهن یاری در تمام مدارس متوسطه دوره اول و دوم دخترانه است.
 
وی ادامه داد: این برنامه از سال ۸۰ به صورت پایلوت در چند استان کشور اجرا شد طبق این برنامه، مکمل آهن در بین دانش آموزان دختر متوسطه دوره اول و دوم برای پیشگیری از کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن به صورت رایگان، هر هفته یک عدد مکمل آهن به مدت ۴ ماه (۱۶ هفته) در سال تحصیلی توزیع می‌شود.

انتهای پیام //ف . ک
 

برنامه مکمل یاری آهن اهمیت بسیاری دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.