وزیر امور خارجه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: تا وقتی اتحادیه اروپا به برجام پایبند بماند ایران از آن تبعیت خواهد کرد.

ظریف: تا وقتی اتحادیه اروپا به برجام پایبند بماند ایران از آن تبعیت می‌کندبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت تا وقتی اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای برجام پایبند بماند، ایران از آن تبعیت می‌کند.


بیشتر بخوانید: وزارت خارجه: متن مصاحبه ظریف با اسپوتنیک مورد تایید نیست


ظریف در این مصاحبه با اشاره به راه‌اندازی نهاد ایرانی متناظر با «اینستکس» از احتمال مشارکت کشور‌های دیگر از جمله روسیه و ترکیه برای راه‌اندازی یک ساز و کار مشابه با اینستکس خبر داد.

وی با بیان اینکه نسخه ایرانی اینستکس اروپا شرکتی به نام "ساتما" است،گفت: راه‌اندازی این شرکت را به اطلاع اتحادیه اروپا رسانده‌ایم. ممکن است مکانیسمی مشابه با اینستکس با مشارکت سایر کشور‌های ذی‌نفع از جمله روسیه و ترکیه اجرایی شود.

ظریف ادامه داد: اینستکس سرواژه‌ای متشکل از حروف ابتدایی عبارت «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» است که ثبت آن را اتحادیه اروپا ۱۱ بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کرد. کشور‌های اروپایی مدعی هستند هدف از راه‌اندازی این ساختار، تسهیل تجارت مشروع میان عاملان اقتصادی اروپا و ایران است.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران ۲۸ اسفندماه اعلام کرد شرکت متناظر و هم‌تراز اینستکس اروپایی، با نام «ساز و کار تجارت و تامین مالی ایران و اروپا» (STFI) در تهران راه اندازی شده است.

وی افزود: کشور‌های اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند، این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

ظریف تاکید کرد: در صورت ناتوانی اتحادیه اروپا در مقابله با تحریم‌های آمریکا، تهران تصمیم‌های جدیدی در خصوص توافق هسته‌ای اتخاذ خواهد کرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: تا وقتی که منافع ایران توسط برجام حفظ شود و اتحادیه اروپا به تعهداتش پایبند بماند، ایران از این توافق تبعیت خواهد کرد. به محض آنکه اتحادیه اروپا قادر نباشد در مقابله با تحریم‌ها به ایران کمک کند، پایبندی یکجانبه ایران به برجام معنایش را از دست خواهد داد. در آن صورت، [ایران]ممکن است در محدودیت‌های پذیرفته شده در برجام را مورد تجدیدنظر قرار دهد.

ظریف در پاسخ به این سوال که اگر کشور‌های اروپایی نتوانند به ایران در زمینه مقابله با تحریم‌ها کمک کنند ایران چه تصمیمی خواهد گرفت، گفت: ما بار‌ها اعلام کرده ایم که صبر مردم ایران اندازه دارد، ادامه حضور ایران دربرجام به منافع متقابل تهران و رفتار اتحادیه اروپا بستگی دارد و اگر منافع ملی ما دربرجام تامین شود واتحادیه اروپا نیز به تعهداتش پایبند باشد، ایران نیز به توافق برجام متعهد خواهد ماند.

وی ادامه داد: برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: دولت آمریکا از نخستین روز‌های اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او سرانجام ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به مشارکت آمریکا در این توافق خاتمه داد.

ظریف گفت: دولت آمریکا بعد از خروج از برجام کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته و در تلاش است کشور‌های دیگر را به حمایت از تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران فرا بخواند.

وی تاکید کرد: دولت ترامپ به عنوان جزئی از این کارزار، هجمه‌های رسانه‌ای-تبلیغاتی و تلاش برای القای فضای جنگ را در دستور کار قرار داده است، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در همین راستا بامداد دوشنبه از اقدام تحریک‌آمیز کشورش در اعزام یک ناوگروه رزمی به غرب آسیا با هدف مقابله با تهدید احتمالی ایران خبر داد.

ظریف در مصاحبه با اسپوتنیک در پاسخ به سوالی درباره احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا گفت: به نظر می‌رسد همان کسانی که در سال ۲۰۰۳ جنگ آمریکا با عراق را به راه انداختند، در پی به راه انداختن جنگی دیگر با ایران هستند و این کار، خودکشی برای آن‌ها خواهد بود.

وی اضافه کرد: برخی افراد در دولت ترامپ در تلاش برای آغاز چنین جنگی هستند که برای آن‌ها همانند خودکشی خواهد بود، ایران هیچ گاه خواستار جنگ با هیج کشوری نبوده و نخواهد بود، اما چنانچه آمریکا آغاز گر هر گونه درگیری جدید با ایران باشد، با شدت تمام از منافع ملی و کشور خود دفاع خواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد که ایران علی‌رغم تحریم‌های آمریکا قادر به فروش نفت است و می‌تواند اقتصاد خودش را حفظ کند.

او گفت: «ایران در شرایط فعلی هم قادر به فروش نفت خود است و هم می‌تواند اقتصاد خود را حفظ کند. ایران می‌تواند بر تحریم‌های آمریکا غلبه کند و بسیاری از کشور‌ها برای تجارت با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. ایران و اتحادیه اروپا در آستانه توافقی هستند که با وجود بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا، فروش نفت ایران و انتقال درآمد‌های نفتی ایران را امکان‌پذیر می‌کند.»

بخش دیگری از مصاحبه اسپوتنیک با ظریف به مسائل منطقه‌ای و سوریه اختصاص داشت. او در پاسخ به این سوال که چه مقدار از موفقیت‌های ارتش سوریه ناشی از حضور مستشاری ایران در جنگ این کشور است گفت: «ایران به درخواست دولت سوریه، برای مبارزه با تروریسم و ارائه کمک مستشاری در این کشور حضور پیدا کرده است. ایران در هیچ کشوری نیروی نظامی عملیاتی نداشته و ندارد گرچه نیرو‌های مستشاری ایران در کمک به دولت سوریه در راستای مبارزه با تروریسم نقش اساسی و مهمی ایفا کرده‌اند.»

وی اضافه کرد: «جلوگیری از گسترش داعش در منطقه و شکست‌های اخیر این گروه در منطقه و بویژه در سوریه و عراق نتیجه مبارزه و کمک‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های مورد اشاره بوده است. در صورت عدم ورود جدی ایران در راستای مبارزه با داعش، بی‌شک نیرو‌های داعش هم اکنون در بخش‌های مهمی از سرزمین‌های منطقه تسلط پیدا کرده بودند.»

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، ظریف ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Switzerland
سعید فروزان
۱۳:۲۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
فرانسه پیزوری علنا ایران را تهدید میکند ، آقای ظریف باز هم صحبت از اروپا
گویا تاریخ را ایشان نمیداند ، اروپای حامی صدام ،حامی بی قید و شرط امریکا هم میباشد
امید به کجای اروپا داریم ،نمیدانم‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
اقاي ظريف ،،،بهتر نيست برجام را اتش بزنيد
آخرین اخبار