دولت چین ضمن مخالفت شدید با اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد پکن در هیچ‌گونه توافق سه‌جانبه برای خلع سلاح اتمی شرکت نخواهد کرد.

مخالفت شدید چین با پیشنهاد ترامپ/پکن در هیچ گفتگوی خلع سلاح اتمی شرکت نمی‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، گِنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد پکن هیچ‌گاه بخشی از گفتگو‌های جدید سه‌جانبه هسته‌ای با روسیه و آمریکا نخواهد بود.

گِنگ شوانگ روز دوشنبه در این باره تصریح کرد: «چین با هر گونه واقعه‌ای که طرفی از سوی پکن حرف بزند، مخالف است و قطعاً در هیچ توافق سه‌جانبه برای خلع سلاح اتمی هم شرکت نخواهد کرد».

اشاره سخنگوی وزارت خارجه چین به اظهارات روز جمعه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکاست که مدعی شد واشنگتن به‌زودی گفتگو‌های دوجانبه با مسکو برای توافق جدید کنترل سلاح‌های اتمی و کاهش زرداخانه‌های دو طرف را آغاز می‌کند و در آینده هم می‌توان چین را نیز به این توافق اضافه کرد.

دونالد ترامپ در ماه آوریل نیز تمایل خود را برای آغاز گفتگو با روسیه و چین به منظور امضای چنین توافقی اعلام کرد، توافقی که به گفته او «باید شامل همه سلاح‌ها، همه کلاهک‌های هسته‌ای، و همه موشک‌های موجود در زرادخانه‌های سه کشور باشد».

دولت روسیه برخلاف چین از این پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا استقبال کرد و خواستار جزئیات طرح جدید دونالد ترامپ شد.

تنش اخیر بین مسکو و واشنگتن هنگامی آغاز شد که آمریکا ماه فوریه به بهانه اینکه روسیه مفاد پیمان موشکی بین دو کشور را نقض کرده است، اعلام کرد واشنگتن از دوم فوریه سال جاری اجرای تعهدات خود در پیمان آی‌ان‌اف را تعلیق و فرآیند خروج از این معاهده را که شش ماه طول می‌کشد، آغاز می‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز تأکید کرد این اقدام واشنگتن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و مسکو نیز اجرای تعهدات این توافق‌نامه را متوقف می‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین افزود مسکو تسلیحات میان‌بُرد جدید طراحی خواهد کرد. او در واکنش به خروج آمریکا از پیمان مذکور، با طرح پیشنهادی وزارت دفاع روسیه برای آغاز ساخت موشک‌های میان‌بُرد با سرعت مافوق صوت موافقت کرد.

۳۲ سال پیش، رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را امضا کردند. هدف از این پیمان انهدام همه موشک‌های کروز و بالستیک آمریکا و روسیه که از زمین پرتاب می‌شوند و موشک‌هایی که بُرد آن‌ها بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر است، بود. واشنگتن ماه‌هاست که مسکو را متهم می‌کند با مستقر کردن موشک‌های نواتور M. ۷۲۹۹ در زرادخانه نظامی خود، این توافق را نقض کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
آمریکاییها میخواهند کشورهای صاحب سلاح هسته ای خلع سلاح کنند تا خودشان بشوند قدرت نظامی برتر اما در دنیای کنونی هیچ کشوری دیگر به آمریکا اعتماد نمیکند و همه متوجه شده اند که آمریکا از تفاهمنامه و تعهدنامه های بین المللی به محض رسیدن به خواسته اش خارج میشود
آخرین اخبار