رئیس شورای ملی نخود ایران گفت : افزایش هزینه‌ها عرصه را بر نخودکاران تنگ کرده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،ناصر مرادی رئیس شورای ملی نخود ایران با اشاره به افزایش هزینه‌ها در مقایسه با سال گذشته گفت : با افزایش هزینه‌ها نخودکاران لطمه خورده و به آن‌ها ظلم شده است.

وی با بیان اینکه هزینه‌های کشت نخود در مقایسه با سال گذشته بین سه تا چهار برابر شده، گفت : هزینه‌های خرید نهاده‌های مورد نیاز کشت نخود شامل سم و کود بالا رفته و اگر این هزینه‌ها را در کنار افزایش هزینه‌های مرتبط با هزینه تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در کاشت، داشت، برداشت و افزایش هزینه‌های کارگری و... بگذاریم، کشت نخود اصلا به صرف نیست.

رئیس شورای ملی نخود ایران با انتقاد از پایین بودن قیمت نخود در حال حاضر گفت: علاوه بر پایین بودن قیمت نخود، ممنوعیت صادرات آن عرصه را بر نخودکاران تنگ‌تر کرده است.

وی تاکید کرد: قیمت هر کیلوگرم نخود در حال حاضر بین پنج تا هفت هزار تومان است که قیمت پایینی است.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه نخود در سبد کالای خانواده‌های ایرانی جای زیادی ندارد، گفت: سرانه مصرف نخود در کشور ما بالا نیست و در نهایت به بیش از دو کیلوگرم در سال نمی‌رسد، لذا افزایش قیمت نخود خیلی روی هزینه‌های خانواده‌ها تاثیر نخواهد گذاشت، در حالیکه قیمت پایین نخود و عدم صادرات آن می‌تواند تولیدکنندگان را از کشت نخود دور کند.

مرادی در ادامه از استان کرمانشاه به عنوان قطب تولید نخود کشور یاد کرد و افزود: این استان در زمینه سطح زیر کشت و تولید نخود در کشور شاخص است و این در حالیست که عدم صرفه اقتصادی کشت نخود می‌تواند باعث کاهش سطح زیر کشت و تولید این محصول در استان کرمانشاه در سنوات آتی شود.

وی با اشاره به بازارپسندی بالای نخود کرمانشاه در بازار‌های جهانی تاکید کرد: استان کرمانشاه در زمینه صادرات نخود از قطب‌های صادرات کشور است که ممنوعیت صادرات نخود می‌تواند باعث از دست رفتن بازار‌های جهانی نخود بشود.

رئیس شورای ملی نخود ایران در پایان با اعلام آمادگی این شورای برای سیاست گذاری در حوزه قیمت گذاری و تجارت نخود در کشور گفت: تشکل‌های بخش خصوصی می‌توانند بازوان توانمند دولت برای کار‌های اجرایی باشند، اگر به آن‌ها فرصت کار کردن داده شود .

 

 

انتهای پیام/د

افزایش هزینه‌ نخودکاران

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.