به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، DUWK که تحت عنوان Duck نیز شناخته میشود، یک کامیون دوزیست همراه با شش چرخ متحرک است که توسط ارتش آمریکا طی جنگ جهانی دوم و همچنین جنگ کره مورد استفاده قرار گرفت. این کامیون نمونه ارتقا یافتهای از کامیونهای ۲.۵ تنی CCKW به شمار میرود.
این محصول با همکاری دو جانبه کمپانی Sparkman & Stephens و همچنین جی ام سی (شرکت آمریکایی سازنده کامیون، ون، خودروهای نظامی و اس یو وی) با هدف اصلی حمل و نقل کالا و سرباز بین خشکی و آب طراحی شد. با توجه به آن که DUKW یک کامیون دوزیست محسوب میشد، به نظر میرسید که از قابلیتهای عملیاتی مد نظر برای برآورده سازی نیازهای جنگی برخوردار باشد. امروزه نیز DUKWهای باقی مانده به عنوان یک ابزار توریستی در محیطهای آبی محبوبیت زیادی به دست آورده اند.
طراحی و توسعه
لازم به ذکر است که پروژه کامیونهای دوزیست DUKW در ابتدا با عدم پذیرش رسمی نیروهای مسلح آمریکا رو به رو شد. این در حالی است که تستهای انجام شده برای کامیون نام برده تحت شرایط بد آب و هوایی (سرعت باد تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، باران و تلاطم آب) هیچ گونه مشکلی در عملکرد DUKW به وجود نیاورد. در ادامه این کامیون با اثبات هرچه بیشتر توانمندیهای نظامی خود توانست نظر دولت را تغییر دهد. بدین ترتیب طراحی نهایی توسط جمعی از مهندسان متخصص نظامی در میشیگان آمریکا صورت گرفت و پیش از اتمام روند تولید تا سال ۱۹۴۵، نزدیک به ۲۱، ۱۴۷ دستگاه از آن ساخته شد.
از نظر سیستم موتوری، DUKW مجهز به یک موتور شش سیلندر خطی جی ام سی مدل ۲۷۰ بود. این نوع از موتور که ال ۶ یا آی ۶ نیز نامیده میشود، موتوری درون سوز دارای شش سیلندر است. DUKW در حالت خالی ۵، ۹۰۰ کیلوگرم وزن داشت و میتوانست با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت روی جاده و ۱۰.۲ کیلومتر بر ساعت در محیطهای آبی حرکت کند. طول آن ۹.۴۵ متر، عرض ۲.۵۱ متر و ارتفاع نیز ۲.۱۸ متر گزارش شده بود. همچنین باید توجه داشت که این کامیون دوزیست، یک محصول نظامی زره پوش نیست و به منظور به حداقل رساندن وزن در طراحی آن از صفحات فولادی با ضخامت ۱.۶ و ۳.۲ میلی متر استفاده شده است. بعضی از DUKWهای تولیدی مجهز به یک مسلسل سنگین برونینگ با کالیبر.۵۰ بودند.
گفته میشود که کامیون دوزیست DUKW امکان کنترل فشار تایر از داخل کابین را در اختیار راننده قرار داده و از این نظر جز اولین خودروهای طراحی شده به شمار میرود. برای مثال راننده قادر به افزایش حداکثری باد تایرها برای عبور از سطوح سخت و یا کاهش آن در راستای گذر از سواحل ماسهای بوده است. این ویژگی امروزه به عنوان فاکتوری استاندارد برای تولید بسیاری از خودروهای نظامی محسوب میشود.
کامیون مورد بحث طی دوران خدمت نظامی خود در اختیار نیروهای مختلفی از جمله ارتش آمریکا، سپاه تفنگداران دریایی این کشور، نیروهای متفقین و همچنین نیروهای مسلح بریتانیا (۲، ۰۰۰ دستگاه) قرار داشته است. ۵۸۶ دستگاه نیز برای اتحاد جماهیر شوروی تامین شد که روسها به واسطه آنها اقدام به ساخت نسخه مخصوص خود پس از جنگ کردند. پس از پایان جنگ جهانی دوم، تعداد محدودی از کامیونهای DUKW در خدمت نیروهای آمریکایی، فرانسوی، بریتانیایی و استرالیایی به حیات خود ادامه دادند. از جمله اصلیترین اپراتورهای این محصول متفاوت میتوان به آمریکا، استرالیا، برزیل، کانادا، فرانسه، فیلیپین، عراق، شوروی سابق و انگلستان اشاره کرد.
مشخصات کامیون DUKW
- نوع: سیستم حمل و نقل دوزیست
- محل تولید: آمریکا
- تولید کننده: جی ام سی
- تولید شده به سال: ۱۹۴۲ الی ۱۹۴۵
- تعداد ساخته شده: ۲۱، ۱۴۷ دستگاه
- وزن: وزن خالی مدل تولیدی سال ۱۹۴۲ معادل ۶، ۲۰۰ کیلوگرم بوده است
- طول: ۹.۴۵ متر
- عرض: ۲.۴۴ متر
- ارتفاع: ۲.۱۸ متر
- سلاح اصلی: مسلسل برونینگ با کالیبر.۵۰ که برای ۲۵ درصد از کامیونهای DUKW مورد استفاده قرار گرفت
- موتور: جی ام سی مدل ۲۷۰ با قدرت ۹۱ اسب بخار
- ظرفیت بارگیری: ۲، ۳۰۰ کیلوگرم یا ۲۴ سرباز
- برد عملیاتی: ۶۴۰ کیلومتر در جاده
سرعت: ۸۰ کیلومتر در ساعت روی جاده و ۱۰ کیلومتر در ساعت روی سطح آب
منبع: عصر ایران
انتهای پیام/