به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه پیشفروش یک روش مرسوم در بازار خودروی ایران است و مشتریان نیز سالهاست با همه دردسرهای آن کنار آمدهاند، با این حال پرسش اینجاست که با توجه به تجربیات قبلی بهخصوص در سال گذشته، آیا خودروسازان توان عمل به تعهدات جدید را خواهند داشت؟ در سال گذشته عنوان شد که خودروسازان نزدیک به یک میلیون دستگاه پیشفروش داشتهاند و در حال حاضر نیز هنوز بخش عظیمی از این تعهد بزرگ اجرایی نشده و مشتریان زیادی چشم انتظار دریافت محصولات ثبتنامی هستند. سال گذشته شرایط به شکلی پیش رفت که هرچند وقت یکبار تجمعاتی از سوی ثبتنامکنندگان شکل گرفت و آنها خواستار دریافت خودروهای ثبتنامیشان شدند.
حال خودروسازان در شرایطی که این تجربه سخت را داشتهاند، باز هم پیشفروش انجام داده و تعهداتی جدید را برای خود ایجاد کردهاند. احتمالا دور جدید پیشفروشها مانند گذشته در راستای تامین نقدینگی انجام شده و خودروسازان میخواهند از این مسیر خزانه خود را رونق ببخشند و این در حالی است که تولید چشمانداز چندان مطمئنی ندارد و احتمال دارد صنعت خودرو در موجی دیگر از تعهدات معوق اسیر شود. طی سال جاری تحریمها علیه خودروسازی همچنان برقرار است و مشکلات اقتصادی نیز پابرجا هستند و بعید بهنظر میرسد این دو مانع اجازه دهند تولید خودرو در کشور روندی عادی را طی کند. طبعا اگر تولید شرایط مناسبی نداشته باشد، خودروسازان امکان عمل به تعهدات خود را در وقت معین، نخواهند داشت و این یعنی بار سنگین دیگری بر دوش خودروسازی.
منبع:دنیای اقتصاد
انتهای پیام/