میزان آب موجود در مخزن سد‌های خوزستان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۷۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، به نقل از تارنمای وزارت نیرو، ۹۴ درصد مخازن سد‌های خوزستان پر شده است و آب موجود در مخزن سد‌های این استان با افزایش ۷۴ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به بیش از ۲۳ میلیارد مترمکعب رسیده است.

بر این اساس، سد‌های استان خوزستان در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد به طوری که ورودی به سد‌های این استان از ابتدای سال آبی (اول مهر) تاکنون به حدود ۳۷.۵ میلیارد مترمکعب رسیده است. این رقم در مدت مشابه سال آبی گذشته، ۷ میلیارد مترمکعب بود.

ورودی آب به سد‌های کشور از ابتدای مهر پارسال تاکنون به ۶۴.۰۸ میلیارد مترمکعب رسیده که این رقم نسبت به ورودی ۱۶.۱۵ میلیارد مترمکعب در مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۹۷ درصد افزایش یافته است.

میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۳۱۹.۳ میلیمتر رسیده است.

روند افزایشی بارندگی‌ها موجب شده است کشور ما پربارش‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود را تجربه کند و حجم بارندگی همه استان‌های کشور از مدت میانگین ۵۰ سال اخیر کشور فراتر برود.

میزان ذخیره آب سد‌های کشور با رشد ۶۰ درصدی نسبت به پارسال به ۷۴.۳۹ میلیارد مترمکعب رسیده و ۷۹ درصد از ظرفیت مخزن سد‌های کشور نیز پر شده است.

میزان خروجی سد‌ها نیز با افزایش ۲۰۲ درصدی به ۴۴.۳۱ میلیارد مترمکعب رسیده است که همین امر نوید سال زراعی بسیار مناسبی را می‌دهد.

بارش‌های مناسب سال آبی جاری باعث شده از میان ۱۷۸ سد مهم کشور حدود ۸۳ سد بزرگ که ۵۹ درصد از ظرفیت کل مخازن سد‌های کشور را دربرمی گیرد، ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پر شود.

اکنون ۹۲ درصد مخازن سد‌های حوضه آبریز خلیج فارس، ۷۸ درصد مخازن سد‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ۷۰ درصد مخازن سد‌های حوضه آبریز هامون، ۶۱ درصد مخازن سد‌های حوضه‌های آبریز دریای خزر و مرکزی و ۵۶ درصد مخازن سد‌های حوضه آبریز سرخس پر است.

کرخه، دز، کارون ۳، گتوند علیا، شهید عباسپور و مسجدسلیمان از سد‌های مهم خوزستان هستند که نقش مهمی در تولید برق کشور و نیز تامین آب شرب و کشاورزی دارند.

انتهای پیام/گ

حال سد‌های خوزستان خوب است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.