مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: ۶۰ درصد از دارو‌های ساخته شده از مشتقات پلاسمایی از پلاسمای خون اهداکنندگان ایرانی تهیه می‌شود.

۶۰ درصد دارو‌های پلاسمایی از پلاسمای ایرانی تهیه می‌شوددکتر علی اکبر پورفتح الله در همایش استانی بانک خون در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، افزود: پارسال برای حدود یک میلیون واحد پلاسمای مازاد بر مصرف در کشور، استاندارد‌های اروپایی گرفته و برای تبدیل به دارو‌های مشتق از پلاسما، به پالایشگر‌های اروپایی ارسال شد.

وی بیان کرد: پلاسمای اهدا کنندگان با استفاده از ظرفیت پالایشگر‌های اروپایی، به منظور تهیه مشتقات دارویی، بر اساس قرارداد به کشور‌های خارجی ارسال و به شکل دارو مجدد وارد کشور می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور تصریح کرد: انتقال خون ایران در تدارک برنامه ریزی هدفمند است تا بتوان با گسترش مراکز اهدا پلاسما تا سال ۱۴۰۰ تمامی دارو‌های مشتقات پلاسمایی از طریق پلاسمای اهدا کنندگان ایرانی تامین شود و به خودکفایی کامل برسیم.

پورفتح الله با بیان اینکه پارسال بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خونی در کشور اهدا شده است، تصریح کرد: ما از لحاظ شاخص اهدای خون در قیاس با بسیاری از کشور‌ها وضعیت مناسبی داریم به طوری که به ازای هر هزار نفر جمعیت شاخص اهدای خون ما در کشور ۲۷ واحد است در حالی که در بسیاری از کشورهای هم تراز ما این شاخص ۱۳ واحد است؛ یعنی شاخص اهدای خون در کشور ما دو برابر کشور‌های در حال توسعه است.

وی شاخص اهدای خون را در کشور‌های صنعتی و پیشرفته ۳۳ واحد به ازای هر هزار نفر اعلام کرد و افزود: ما آرام آرام به این شاخص نزدیک می‌شویم و امیدواریم با نهادینه شدن فرهنگ اهدای خون بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در مورد ایمنی و سلامت خون اهدا شده بیان کرد: براساس ارزیابی‌های جهانی و ارسال پلاسما و تولید دارو‌های مشتق از آن بر مبنای آزمایش‌های انجام گرفته، خون اهدا شده در ایران از سالم‌ترین خون‌های اهدایی جهان محسوب می‌شود.

پورفتح الله گفت: در دنیا تغییرات فرایندی نیز بر روی خون‌های اهدایی صورت می‌گیرد و روش اهدا خون تغییر کرده است پیش از این, فرد یک واحد خون اهدا می‌کرد سپس فرآورده‌های لازم از آن جدا می‌شد، اما اکنون به طور مستقیم امکان جدا سازی فرآورده‌ها فراهم شده است.

وی ادامه داد:اکنون در دنیا امکان اهدا پلاسما، پلاکت و حتی گلبول قرمز در کنار اهدا خون کامل مطرح است و در کشور ما نیز با سرمایه گذاری‌های صورت گرفته امکان اهدا پلاسما در همه مراکز فراهم است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون بیان کرد: مرکز اهدای خون جامع در ۱۵ مرکزاستانی کشور ایجاد شده است که در آن‌ها علاوه بر اهدای خون، امکان اهدای پلاسما، پلاکت وپذیره‌نویسی سلول‌های بنیادین خون‌ساز نیز وجود دارد.

پورفتح الله یادآور شد: زنان ایرانی تنها پنج درصد اهداکنندگان خون را تشکیل می‌دهند این درحالی است که در کشور‌های توسعه یافته سهم خانم‌ها در اهدای خون ۵۰ درصد است، بنابراین نیاز به فرهنگ سازی بیشتر در ارتقاء فرهنگ اهدا خون بین خانم‌ها وجود دارد.

انتهای پیام/م

مرکز اهدای خون جامع در ۱۵ مرکزاستانی کشور ایجاد شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.