غلامی گفت: وزارت علوم برنامه جدی برای کم کردن میزان تصدی‌گری خود در دانشگاه‌ها دارد.

تصدی گری وزارت علوم در دانشگاه‌ها کم میشود/ برای صرفه جویی هزینه‌ها برنامه داریم/ برنامه تحول آموزش عالی درحال تدوین استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مراسم تجلیل از اساتید برتر این دانشگاه که در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور در حال برگزاری است، اظهار کرد: دانشگاه پیام نور از ابتدا ماموریت داشته است تا امکان تحصیل را برای افراد مناطق محروم فراهم کند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: در مرحله بعدی آموزش نیمه‌حضوری و مجازی به عنوان ماموریت این دانشگاه تعین شد و یا تحولی که در حال اتفاق افتادن است باید تجدید نظر و تغیر روشی در دانشگاه‌های خود داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌ها باید بر اساس نیازهای روز تدوین‌ شوند، گفت: خوشبختانه دانشگاه پیام نور برنامه راهبردی خود را تدوین کرده است، البته برنامه باید قابل ارتقا و اصلاح باشد.

غلامی گفت: شرایط کنونی کشور نیازمند تغیر و بازنگری و برنامه تحول در آموزش عالی در حال تدوین است و قرار شده در اداره مراکز آموزش عالی کشور طرحی جدید داشته باشیم.

دانشگاه‌ها ماموریت‌گرا می‌شوند

وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره این برنامه گفت: بر اساس این برنامه دانشگاه‌ها هدفمند می‌شدند و عملکرد آنان بر اساس توانمندی‌هایی که دارند، تدوین می‌شود.

وی ادامه داد: اوایل انقلاب به کمک متخصصان داخلی توانستیم مشکلات را برطرف کنیم و اگر بحث تربیت نیروی کارآمد باشد باید متوجه شویم که به تعداد کافی نیرو تربیت شده است و اکنون باید آن‌ها به روز شوند و کاری جدید انجام دهیم.

غلامی با بیان اینکه محول کردن ماموریت به معنای انحصار نیست، اظهار کرد: قرار نیست تنها دانشگاه پیام نور در بحث آموزش مجازی وارد شود؛ در حال حاضر تعدادی قابل توجه از دانشجویان به‌صورت مجازی تحصیل می‌کنند و تحصیل مجازی ماموریت اصلی دانشگاه پیام نور است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: در کشور دو دانشگاه پیام نور و دانشگاه جامع علمی کاربردی وظیفه آموزش مجازی برای افراد شاغل را دارند.

وی تصریح کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی ب خی افراد برای به دست آوردن مدرک بالاتر و ارتقای شغلی در مراکز وابسته به دستگاه وارد می‌شوند که دستگاه‌های وابسته بسته شدند.

استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای تربیت نیروی انسانی

غلامی با بیان اینکه در دوره‌ای با کاهش جمعیت و در به دانشگاه با فضای فیزیکی و نیروی انسانی بیش از اندازه مواجه شدیم گفت: تلاش ما این است که از ظرفیت‌هایمان برای تامین نیاز‌ها استفاده کنیم، اما اکنون به دنبال فراهم کردن شرایطی مناسب برای ارتقای توان نیرو انسانی هستیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در خانواده وزارت علوم برنامه ریزی برای صرفه جویی هزینه‌ها برنامه داریم و برای ایجاد واحد‌های جدید باید برنامه جدی و کارآمد داشته باشیم وابسته بودن به درآمد‌های نفتی فرهنگ مصرفی را رقم زده است، اما برای جدا شدن از درآمد‌های نفتی و همه ما باید وارد عمل شویم و به توسعه اقتصادی کمک کنیم.

وی گفت: تحولاتی که طی ۲ دهه اخیر در دانشگاه‌ها رخ داده است آینده روشنی را برای کشور به دنبال خواهد داشت و دانشجویان ما از ظرفیت‌ها استفاده می‌کنند.

غلامی درباره دانشجویان تصریح کرد: چشم امید تمام مردم به اندیشمندان و دانشمندان است و هرجا اتفاقی برای ملتی رخ داده به پشتوانه علم بوده است و آن‌ها آینده روشنی را پیش روی ما قرار می‌دهند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: تمام تلاش ما کم کردن تصدی گری‌ها و سپردن کار به دانشگاه‌هاست و به دنبال این هستیم که به عنوان بخش هماهنگ کننده در مسیر تحقق برنامه‌ها انجام وظیفه کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار