رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد که تمام مواد قطعنامه لوی جرگه باید عملیاتی شود.

قطعنامه لوی جرگه نقشه راه حکومت افغانستان است/ در ماه رمضان آتش بس اعلام می کنیمبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، لوی جرگه مشورتی صلح امروز (جمعه) با صدور قطعنامه بیست و سه ماده‌ای که حاوی پیشنهادات اعضای این جرگه درباره صلح افغانستان بود پایان یافت.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان امروز در مراسم اختتامیه لوی جرگه مشورتی صلح تاکید کرد که تمام مواد قطعنامه این جرگه باید عملیاتی شود.

وی اظهار داشت: از امروز قطعنامه لوی جرگه مشورتی صلح برنامه عمل و نقشه راه حکومت افغانستان را تشکیل می دهد و حکومت وحدت ملی تمام برنامه‌های خود را برای عملی سازی مواد این قطعنامه روی دست خواهد گرفت.

اشرف غنی به پیشنهاد آتش بس با طالبان که در قطعنامه ذکر شده اشاره کرد و گفت: ما متعهد هستیم تا تمام خواسته های شما از جمله آتش بس را عملی کنیم اما آتش بس نمی تواند یک جانبه صورت بگیرد و نیاز است تا طالبان نیز برای آتش بس آمادگی بگیرند.

وی همچنین افزود: در رمضان امسال حکومت وحدت ملی با طالبان آتش‌بس اعلام خواهد کرد و جدا از آن 175 زندانی طالبان که از سال‌ها در قید بسر می‌برند را نیز آزاد می‌کند؛ اگر طالبان به آتش‌بس حکومت وحدت‌ملی پاسخ مثبت دهد، یک کمیسیون نیز برای رهایی سایر زندانیان این گروه ایجاد خواهد شد.

گفتنی است که قطعنامه لوی جرگه مشورتی صلح حاوی بیست و سه ماده از پیشنهادات اعضای این جرگه درباره صلح افغانستان می باشد.

آتش بس فوری و دائمی، مذاکرات مستقیم با حفظ نظام جمهوری اسلامی، تعدیل برخی موارد قانون اساسی پس از توافق صلح و احترام به حق مشارکت سیاسی و مدنی همه شهروندان بخشی از پیشنهادات اعضای لوی جرگه هستند.

همچنین حفظ و تحکیم نهادهای امنیتی، ایجاد دفتر طالبان در کابل، ترتیب جدول خروج نظامیان خارجی، اجتناب از پیش شرط ها، آزادی زندانیان، اصلاحات در شورای عالی صلح، ارائه قرائت واحد از اسلام و شناسایی خواست های معقول طالبان از دیگر مواردی است که در قطعنامه لوی جرگه مشورتی صلح آمده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار