رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: خراسان رضوی از ظرفیت گردشگری و کشاورزی برخوردار است و در این راستا نیز باید از مزیت همسایه برای صادرات و واردات استفاده کند.

آغاز جلسه مشترک شورای اداری و ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضویبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در جلسه شورای اداری خراسان رضوی، با تبریک هفته کارگر و معلم گفت: این ایام را به کارگران که از سنگر تولید ملی صیانت می‌کنند و جامعه فرهنگیان که پایه‌گذار فردای ایران هستند، تبریک می‌گویم.

وی  با اشاره به دو ویژگی مهم از دیدگاه شهید مطهری افزود: اقتصاد سالم زاینده و ثروت زاست و استقرار اقتصادی است که بر روی آن توجه ویژه دارد، بنابراین اگر به این دو نکته مهم توجه می‌شد امروز مشکلات اقتصادی به این نحو نبود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس اندیشه‌های شهید مطهری اقتصاد سالم باید زاینده و دارای اقتدار باشد و این دو موضوع می‌تواند رویکرد فعالیت‌های اقتصادی کشور در شرایط کنونی قرار گیرد.
 
دکتر لاریجانی افزود :هرچند تحریم‌ها ظالمانه است، اما اگر در اقتصاد به این نکته توجه می‌شد کشور امروز این مشکلات را نداشت.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی استان خراسان رضوی گفت : بهره گیری از توان واحد‌های بخش خصوصی در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی می‌تواند اقتصاد را از حالت دولتی خارج و به سمت اقتصاد خصوصی هدایت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی از فعالان اقتصادی خواست مواردی از قوانین که مانع تولید است را اعلام کنند تا مجلس برای اصلاح آن‌ها اقدام نماید.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:  بخش‌های امنیتی و دستگاه قضایی در استان‌ها می‌توانند با ایجاد امنیت قضایی برای فعالان اقتصادی پشتیبان سرمایه گذاران باشند.
 

وی گفت : نباید موضوعات حاشیه‌ای ما را از شرایط کشور غافل کند، باید با همدلی و وحدت مشکلات را حل کرده و محور را بر توسعه کشور و استان بگذاریم و رهبر معظم انقلاب نیز بر این مهم تاکید دارند.

وی بیان کرد: باید از مزیت‌های جغرافیایی خراسان رضوی از جمله همجواری با کشورهای دیگر استفاده شده و زمینه صادرات به خارج فراهم شود و مبادلات تجاری به انجام رسد که به نفع کشور نیز خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: استانداران برای بهبود وضعیت صنایع اختیاراتی دارند که می‌توانند از آنها استفاده کنند و در شرایط فعلی کشور باید ظرفیت‌های بر زمین مانده را با رفع اشکال مجدداً فعال کنیم.

وی در ادامه با اشاره به درخواست چندین مرتبه‌ای رئیس جمهور از مجلس برای ایجاد وزارت بازرگانی گفت: اعتقاد ما بر این است که نباید به سمت واردات رفت و باید به سمت ایجاد وزارتخانه توسعه صادرات حرکت کنیم اما نظر دولت این است که ایجاد وزارت بارزگانی در شرایط فعلی کشور ضرورت دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: البته سال گذشته اقدامات اشتباهی از جمله صادرات دام زنده و پیاز داشتیم.

لاریجانی در ادامه با اشاره به لزوم توجه به امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاران خاطرنشان کرد: کارآفرینان کشور باید اطمینان داشته باشند قوه قضائیه از آنها حمایت می‌کند و نباید برخوردهایی با آنها شود که اعتبارشان زیر سوال برود.

وی در پایان با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای اجرای پروژه قطار برقی مشهد- تهران گفت: صحبت‌هایی برای اجرای این پروژه با طرف‌های خارجی به انجام رسیده و در حال پیگیری موضوع هستیم.

همه نمایندگان مجلس در استان با توسعه اقتصاد همراهی دارند

علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی در این جلسه ، با تأکید بر اینکه در نظام و انقلابی کار می‌کنیم که باید مسائل و مشکلات اقتصادی آن را حل کنیم، گفت: مقام معظم رهبری سال‌های متعددی را در حوزه معیشت و اقتصاد نام‌گذاری کردند و در بیانیه گام دوم انقلاب نیز مانیفست اداره انقلاب در بخش اقتصادی داریم.
 
وی بابیان اینکه همه نمایندگان مجلس در استان با توسعه اقتصاد همراهی داشتند، افزود: نتیجه این همدلی، همگرایی و انسجام منجر به ۶۸۴ موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری با ۳۴۰ هزار میلیارد تومان شده است.
 
وی ادامه داد: برای رفع برخی از موانع پیش روی توسعه و پیشرفت استان خراسان رضوی، مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را کلید زده ایم تا با انسجام همه ارکان حاکمیت اعم از دستگاه‌های اجرایی، قضایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی زمینه پیشرفت اقتصادی فراهم شود.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: ممکن است برخی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با بنده اختلاف نظر سیاسی داشته باشند، اما تا به امروز هر ۱۸ نماینده برای اجرای مدل مثلث توسعه اقتصادی همکاری کرده اند و خوشخبتانه کارنامه درخشانی رقم خورده است.

رزم حسینی با بیان اینکه کشور را باید با شرکت‌های توسعه گرا ساخت نه با ساختار دولتی ادامه داد: تصور نمی‌کردیم که شرکت‌های نامدار بخش خصوصی، دولتی و غیردولتی از مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استقبال کنند، اما تاکنون ۵۸ تفاهم نامه با معین‌های اقتصادی با هدف ایجاد شغل پایدار و توسعه جوامع محلی به امضا رسیده است.

وی گفت: نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان هفته قبل با مشارکت همه بخش‌ها راه اندازی شد تا زمینه فعالیت شرکت‌های توسعه گرا و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فراهم شود و در آینده جایگزین دولت دیوان سالار کشور شود.

وی با بیان اینکه در کنار اجرای مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، موضوع ساماندهی حاشیه شهر مشهد هم در دستورکار قرار دارد، اظهار کرد: بر مبنای الگوی بازآفرینی شهری، اجرای پروژه ۱۰ هزار واحد مسکونی در محلات هدف حاشیه شهر آغاز شده است تا پس از ساخت، به افراد مستحق ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی واگذار شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه سکونتگاه‌های غیررسمی مشهد آبستن حوادث بسیاری است،گفت: حاشیه این کلانشهر در طول سالیان متمادی ایجاد شده است و مشکلات آن به حدی بدخیم است که نمی‌توان انتظار داشت با یک جراحی ساده بهبود پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی با جدیت در دستورکار قرار دارد، گفت: به منظور تامین آب مورد نیاز بخش‌های خدمات و صنعت برنامه ریزی‌های لازم انجام گرفته است و در کنار آن، طرح انتقال آب دریای عمان به شرق کشور به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های عمرانی بعد از انقلاب اسلامی، توسط بخش غیردولتی درحال اجراست.

رزم حسینی همچنین از تاسیس کلینیک صنعتی در استان خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام گرفته، مسائل واحد‌های صنعتی راکد، نیمه فعال و تعطیل در این کلینیک بررسی خواهد شد تا در صورت امکان با استفاده از ظرفیت‌های قانونی زمینه رفع مشکلات آن‌ها فراهم شود.

وی گفت: اگر به دلیل نبود اختیارات قانونی، امکان رفع مشکلات برخی از واحد‌های صنعتی و تولیدی در داخل استان فراهم نشد، به صورت شفاف موضوع را اعلام خواهیم کرد.
 

تفویض اختیار به استاندار می تواند موجب موفقیت برنامه ها شود

حجت الاسلام علی مظفری رئیس کل دادگستری خراسان رضویبعدازظهر چهارشنبه در جلسه شورای اداری خراسان رضوی که در سالن استانداری برگزار شد اظهار کرد: حضور استاندار جدید در این استان موجب انسجام و همدلی در بین بخش‌های مختلف شده است.

وی افزود: آقای رزم حسینی برنامه‌ای با عنوان مثلث توسعه اقتصادی را در خراسان رضوی به اجرا گذاشته که امیدواریم مؤثر بوده و به عنوان الگو برای دیگر استان‌ها مطرح شود.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: رئیس قوه قضائیه در جلسه‌ای حمایت خود را از مدل اقتصادی استاندار خراسان رضوی اعلام کرده و ما نیز به دادگستری شهرستان‌ها سفارش کرده ایم همکاری لازم را با فعالان اقتصادی داشته باشند.

مظفری تاکید کرد: اگر مسئولان ملی نسبت به مدیران استانی نگاه حمایتی داشته باشند، بخش زیادی از مشکلات اداری برطرف می‌شود زیرا اگر استاندار اختیارات لازم را نداشته باشد نمی‌تواند در اجرای برنامه‌های خود موفق باشد.

وی بیان کرد: ما با ایجاد کمیته سرمایه گذاری مشروع در دادگستری خراسان رضوی از تعطیلی کارخانه‌های زیادی در استان جلوگیری کردیم اما باید گفت قوانین با وضعیت خاص کشور در حوزه اقتصادی سازگار نیست.

 
انتهای پیام/ا.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.