دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با توسعه استفاده از جلبک و ایجاد صنایع مرتبط با آن، بازاری به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار در کشور شکل خواهد گرفت.

دکتر مصطفی قانعی امروز در حاشیه مراسم آغاز به کار نخستین نشست تخصصی جلبک؛ تدوین نقشه راه، توسعه فناوری و صنایع جانبی، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، افزود: نقشه راهی برای این کار تهیه شده که در این نشست دو روزه با حضور متخصصان و صنعتگران به مشورت گذاشته می‌شود و پس از بررسی، نقشه راه آینده را بر اساس آن تدوین خواهیم کرد.

وی ادامه داد: کشورمان از نظر داشتن ریزجلبک‌ها و جلبک‌های بزرگ، در بهترین شرایط را دارد و باید به سمت فناوری‌های مرتبط با این حوزه برویم.

قانعی گفت: نپرداختن به این مقوله، باعث شده صنایع مرتبط شکل نگیرند و ما به وارد کننده جلبک و فرآورده‌های آن تبدیل شویم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تلاش این ستاد برای توسعه فعالیت‌های علمی و فناوری در حوزه جلبک، بیان کرد: ستاد نقشه راهی تهیه کرده که هم اقتصاد زیستی را شکل می‌دهد، هم اشتغال ایجاد می‌کند و هم باعث تولید فناوری جدید خواهد شد.

قانعی با تشریح اولویت‌های این نقشه راه، افزود: در مرحله نخست با توجه به زمین‌های مستعد پرورشی که در ساحل خلیج فارس و مکران داریم، تغذیه آبزیان با جلبک باید گسترش یابد، تا آبزیان با هزینه کمتر و کیفیت بهتر پرورش یابند و مشکل تامین خوراک آن‌ها نیز که یکی از مسائل اصلی پرورش دهندگان است برطرف شود.

وی ادامه داد: مرحله دوم بحث استفاده از جلبک در صنایع غذایی به عنوان فرم دهنده است، که اکنون ما در این زمینه وارد کننده هستیم و محصولی مانند آگار را وارد می‌کنیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: اکنون سه شرکت داخلی با سرمایه خودشان وارد میدان شده و برای تولید این محصول قرارداد بسته‌اند که تصمیم داریم با اتصال شرکت‌های دانش بنیان تازه کار و استارتاپ‌ها به شرکت‌های بزرگ، اقتصادی ۵۰۰ میلیون دلاری در این حوزه شکل بگیرد.

نخستین نشست تخصصی جلبک؛ تدوین نقشه راه، توسعه فناوری و صنایع جانبی امروز در سالن ابن سینا دانشگاه خلیج فارس بوشهر آغاز به کار کرده است.
در کنار این نشست، نمایشگاه تخصصی ویژه معرفی محصولات و شرکت‌های فعال در حوزه جلبک با حضور ۱۴ شرکت دانش بنیان برپا شده است.

انتهای پیام/ک

آغاز به کار نخستین نشست تخصصی جلبک؛ تدوین نقشه راه، توسعه فناوری و صنایع جانبی در بوشهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.