کارشناس اقتصادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ارزانفروشی بنزین منجر به افزایش قاچاق می شود/ افزایش قیمت سوخت برای اعمال عدالت اجتماعی است

عشقی نژاد گفت: وقتی در کشوری بنزین ارزانتر باشد، دلالان خارجی به قاچاق سوخت از آن کشور دامن می زنند.

ارزانفروشی بنزین منجر به افزایش قاچاق می شود/ افزایش قیمت سوخت برای اعمال عدالت اجتماعی استسعید عشقی نژاد، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: قاچاق سوخت به دو عامل ارزانی سوخت در یک کشور و منفعت طلبی کشور‌های خارجی از این قیمت انرژی بستگی دارد. اگر سوخت در یک کشور به ارزانترین قیمت ممکن عرضه شود یعنی کمتر از کاهش بهای تمام شده یک لیتر آن، کشور‌های حاشیه برای به دست آوردن این سوخت ارزان، انواع و اقسام برنامه‌ها را تعبیه و قاچاقچی‌ها را برای واردات این نوع سوخت به کشور تحریک می‌کنند.

وی افزود: باید قیمت‌ها بر اساس منطق اقتصادی تعیین شود. واقعیت قیمت سوخت در کشور‌های همسایه ما شاید بیش از دو برابر قیمت در ایران است این درحالیست که سوخت در کشورمان حتی کمتر از بهای تمام شده  یک لیتر سوخت عرضه می‌شود. افزایش قیمت  در آینده نزدیک با اهداف حاکمیتی حفظ شان ایران و منابع آن، به حفظ منابع داخلی و سرمایه‌های کشورمان منجر می شود.


بیشتر بخوانید: ۱.۵ تا ۲ میلیون نفر در کشور کارت سوخت ندارند



عشقی نژاد تاکید کرد: البته افزایش قیمت سوخت تنها عاملی برای کنترل مصرف و کاهش قاچاق سوخت نخواهد بود بلکه دولت باید برای کاهش میزان قاچاق سوخت به خارج از کشور یعنی قاچاق معکوس، برنامه‌های زیادی داشته باشد. اما سوال اینجاست دولت برای کاهش این میزان از قاچاق به غیر از افزایش قیمت چه فاکتور‌هایی را در دست اجرا دارد؟!

وی ادامه داد: اهداف حاکمیتی برای افزایش قیمت و یا شاید صرفاً جیره بندی کردن سوخت در کشور، بیشتر مربوط می شود به بحث عدالت جمعی در یک کشور؛ که آیا افرادی که چندین ماشین را در اختیار دارند و بیشترین میزان یارانه سوخت را دریافت می‌کنند و افرادی که از نقلیه عمومی استفاده می‌کند به یک میزان یارانه سوخت مصرف می‌کنند؟!

عشقی نژاد توضیح داد: یکی از اهداف هدفمند شدن یارانه‌ها تقسیم عادلانه ثروت بین عموم جامعه به ویژه اقشار کم درآمد بود و این بیان شد که به صورت یارانه‌های نقدی و یارانه‌های پیاده آن به افراد پرداخت شود؛ سوخت و توزیع سوخت عاملی بود که با افزایش میزان مصرف در بین افراد دارای چندین ماشین به خوبی اجرا نشده لذا افزایش قیمت سوخت می‌تواند عاملی برای عدالت اجتماعی و رعایت آن باشد.

وی بیان کرد: البته باید دید که دولت‌ با این افزایش قیمت که بصورت عادلانه و منطق اقتصادی اعمال خواهد شد نتایج این افزایش قیمت را در کدام بخش‌ها توزیع خواهد کرد. آیا این افزایش قیمت سوخت و دریافت منابع بیشتر، بین پتروشیمی‌ها و تولیدکنندگان  فراورده‌های نفتی توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد: شرایط حال حاضر ایجاد می‌کند که مردم برای استفاده از سوخت‌های پاک‌تر به  سی ان جی رو پیدا کنند این موضوع از جمله عواملی است که اهداف دولت نیز هست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۲۲:۰۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
توی مردم زندگی نمی کنی شکم سیر گرسنه را درک نمی کند همین مبلغ را مردم توان پرداخت پول بنزین راندارند به ماها هم حقوق ده بیست میلیونی بدهید بعد قیمت بنزین را ببرید بالا اصلا قاچاق بنزین چه ربطی به مردم عادی دارد .
Germany
امیر
۲۰:۴۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگ تو کشورای خارجی بنزین دو برابر درامدشون ۶ برابر درامد مائه آخه یعنی چی اینکارا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
ربطي به ارزان فروشي نداره نظارت نيست برادر من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
قبل از عيد گفتن که به هيچ عنوان بنزين گرون نميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
قیمت بنزین بالا برود جز این که مشکلات مردم را بیشتر می کند
Iran (Islamic Republic of)
ادم آهنی
۰۸:۳۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
منطق اقتصادی میگه تو کشورهای خارج یک کارمند 5000 دلار حقوق میگیره یک لیتر بنزین یک دلاره ،ولی میشه تومملکتی که کارمند ماهی 200 دلار حقوق میگیره بنزین یک دلار باشه ،آقای مسئول!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
بارانی
۰۷:۴۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
با سلام من یک نیروی شرکتی صندوق کار آفرینی امید هستم که به مدت 7سال مشغول به کار هستم .آزمون صندوق را هم دادم قبول شدم ولی کسی را ندارم تا برام کاری کنه که جذب بشم.حقوق دیر به دیر میدن .من متاهل هستم و خدا به تازگی به من فرزندی داده .من شرمنده زنم که بودم الان شرمنده بچم نشم...حقوق مناسب ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۰۲:۲۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
ارزان فروشی باعث قاچاق نمیسودبلکه عدم نظارت درکنترول مرزها باندبازی نفوذی ها و....باعث قاچاق میشود کسانی که هزاران لیتر قاچاق میکنند مردم عادی نیستند ضرر به تمام مردم زدن به بهانه مبارزه با قاچاق درست نيست
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۰۱:۴۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
واقعا افرایش قیمت بنزین در شرایطی که کوچکترین و حداقل نظارت بر بازار نیست و هر روز قدرت خرید مردم کاهش می یابد آیا صحیح است؟
آخرین اخبار