سخنگوی وزارت کشور گفت: زمانبدی انتخابات مجلس شورای اسلامی امروز از سوی وزارت کشور ابلاغ می‌شود.

زمانبدی انتخابات مجلس امروز از سوی وزارت کشور ابلاغ می‌شودبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز (سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت) درباره جزئیات روند برگزاری انتخابات مجلس، گفت: شورا‌های تامین سراسر کشور مکلف به اتخاذ تدابیر دقیق هستند تا شرایطی را فراهم کنند که در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها در کشور، انتخابات مجلس در فضایی امن برگزار شود.

وی افزود: برنامه زمانبدی انتخابات مجلس که امروز از سوی سایت وزارت کشور ابلاغ می‌شود، مبتنی بر قانون فعلی انتخابات مجلس بوده که آخرین اصلاحیه آن سال ۹۵ انجام شده است. برنامه زمانبندی را با هماهنگی شورای نگهبان برای اقداماتی که در قانون پیش بینی شده، تهیه کردیم که به تمام فرمانداری‌ها ابلاغ می‌شود. بر اساس این برنامه حوزه‌های مختلف اجرایی و نظارتی کار خود را در بازده زمانی تعریف شده انجام می‌دهند.

سخنگوی وزارت کشور تصریح کرد: ۱۷ اقدام قانونی در این برنامه پیش بینی شده که هر یک از این اقدامات بین ۱ تا ۲۰ روز در قانون برای انجام آن زمان تعیین شده است، ثبت نام از دواطلبان انتخابات مجلس ۱۰ آذر لغایت ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.

سامانی تصریح کرد: بحث مهم استعفای نامزد‌ها در قانون انتخابات مجلس پیش بینی شده است. متصدی‌های برخی از مشاغل حتما باید ۶ ماه قبل از روز ثبت نام با استعفای آن‌ها موافقت شده باشد. قبول استعفا شرط شرکت در انتخابات مجلس است. افراد در برنامه زمانبندی تا حداکثر ۱۶ خرداد فرصت دارند تا استعفای خود را ارائه دهند.

سخنگوی وزارت کشور افزود: برخی از شرایط شرکت کنندگان در انتخابات که بر اساس اصلاحیه سال ۹۵ لازم الاجراست به ماده ۲۸ مربوط می‌شود؛ این شرایط عبارت‌اند از اعتقاد و التزام به اسلام، التزام به نظام جمهوری اسلامی، تابعیت ایرانی، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه، برخورداری از مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن که ارزش استخدامی داشته باشد، نداشتن سوء شهرت، سلامت جسمی و برخورداری از حداقل ۳۰ و حداکثر هفتاد و پنج سال سن از دیگر شرایط کاندیدا‌های انتخابات است.

وی تصریح کرد: موضوع الکترونیکی برگزار شدن انتخابات در قانون به صراحت قید شده که وزارت کشور باید با هماهنگی شورای نگهبان از فناوری‌های نوین استفاده کند، جلسات مشترکی میان وزارت کشور و شورای نگهبان انجام شده و همچنان هم ادامه دارد.

سامانی با بیان اینکه احراز هویت شرکت کنندگان در تمام شعبات اخذ رأی باید الکترونیک انجام شود گفت: در هر یک از فرآیند‌های انتخابات اگر شورای نگهبان با آن موافقت کند، می‌توانیم به صورت الکترونیکی انتخابات را برگزار کنیم، برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی موجب جلوگیری از تکرار در شناسنامه افرادی است که فوت شده‌اند.

سخنگوی وزارت کشور در پایان خاطر نشان کرد: ما در برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در مناطق سیل زده مشکلی را نخواهیم داشت، هرچند که پیش بینی‌های لازم را هم برای آن مناطق انجام دادیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار