اهدای کتاب فرهنگ پسندیده‌ای است که زمینه‌ی انتقال دانش، فرهنگ، آگاهی و تخصص را فراهم کرده و هدایت کننده جامعه در تمام زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، کتابخانه آستان قدس رضوی از جهت گنجینه‌ی آثار مکتوب چاپی و خطی بی نظیر و همچنین تعداد اعضا و مراجعان، بعنوان هفتمین کتابخانه تأثیرگذار جهان در مساحتی بیش از ۲۸ هزار متر مربع در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا علیه السلام واقع است.

در مشهد ۱۹ کتابخانه و در سطح کشور ۲۳ کتابخانه‌ی وابسته به آستان قدس رضوی داریم.

اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی از حیث لزوم پاسخگو بودن کتابخانه‌ها به نیاز‌های اطلاعاتی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.

در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) به وقف و بخشش اشاره شده است که می‌فرمایند: بهشت متعلق به توبه کاران و رحمت متعلق به وقف گزاران است.

وقف، سدره المنت‌های زمین/ انتقال دانش با اهدای کتاب


اهداء کتاب، اهداء دانایی

محمدجواد قوی رئیس روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در گفتگویی با بیان اینکه در مشهد ۱۹ کتابخانه زیر مجموعه آستان قدس بعلاوه‌ی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی را داریم می‌گوید: در همه قسمت‌های کتابخانه آستان قدس سالانه حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار نسخه کتاب اهدایی می‌گیریم.

وی با بیان اینکه قانون واسپاری شامل کتابخانه آستان قدس رضوی می‌شود، می‌افزاید: در این قانون تمام مؤلفین موظفند ۵ نسخه از کتاب‌هایی را که تألیف می‌کنند، به کتابخانه‌ی ملی بدهند که یکی از کتابخانه‌های بزرگی که شامل قانون واسپاری می‌شود کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است.

رئیس روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه می‌دهد: سالانه تعداد زیادی از این کتاب‌ها را دریافت می‌کنیم.

بعضی از مؤلفین هم مستقیما کتاب‌های خود را بخاطر ارادت به حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) به کتابخانه‌ی ما اهدا می‌کنند.

قوی با اشاره به نوع سوم اهدا کتاب می‌گوید: مردمی که تمایل به اهدا کتاب دارند، کتاب و حتی کتابخانه‌های شخصی خود را به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا می‌کنند.

وی می‌افزاید: در کتابخانه‌ی مرکزی قفسه‌ای قرار داده ایم که منابع آزاد کتابخانه شامل کتاب‌های کوچک و جیبی بطور رایگان مورد استفاده مردم قرار گیرد.

رئیس روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به هدف این کار ادامه می‌دهد: هدف این است که اگر کسی آن کتاب‌ها را دید، در صورت تمایل و علاقه به این کار، خودش هم اهدا کننده‌ی کتاب شود.

قوی می‌گوید: در نهایت، کتاب‌های اهدایی را اگر در کتابخانه‌ای نداشتیم به آنجا فرستاده، در غیر این صورت از آن‌ها برای تأمین منابع مجموعه‌ای که تازه می‌خواهیم احداث کنیم، نگه داری می‌کنیم.
 
وقف، سدره المنت‌های زمین/ انتقال دانش با اهدای کتاب
 

وقفی که ماندگار می‌شود

مهدی قیصری معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه موزه آستان قدس رضوی یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های جهان اسلام است می‌گوید: آثاری که در موزه وجود دارد، از سنت حسنه وقف بدست آمده است.

وی با اشاره به اینکه این آثار دو بخش است می‌افزاید: آثار موزه یا زمانی مورد استفاده در حرم بوده و یا دارندگان و خالقان اثر، آن را بخاطر ارادت به حضرت علی ابن موسی الرضا وقف موزه آستان قدس رضوی کردند.

معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مرکز اسناد استان قدس رضوی ادامه می‌دهد: این آثار در ۴ ساختمان موزه‌ی مرکزی، موزه‌ی قرآن، نفایس و هدایای مقام معظم رهبری، موزه استاد فرشچیان و موزه مردم شناسی به نمایش درآمده است.

قیصری با بیان اینکه در ۴ ساختمان موزه ها، ۱۶ گنجینه داریم می‌گوید: موزه‌ی مردم شناسی واقع در ضلع غربی صحن جامع بنایی است معروف به حمام شاه که ما آن را ترمیم و برخی از شغل‌های گذشته را در آن جا به نمایش گذاشتیم.
 
وقف، سدره المنت‌های زمین/ انتقال دانش با اهدای کتاب

وی در پایان می‌افزاید: موزه مرکزی آستان قدس در سه طبقه شامل ۸ گنجینه‌ی نجوم، ساعت، مدال، ظروف، سکه، اسکناس، تمبر و موزه‌ی حرم شناسی است.

امروزه باید با در پیش گرفتن سنت حسنه‌ی وقف، قدمی برای تکمیل و بروز رسانی منابع مهم و مورد نیاز کتابخانه‌های سطح شهر برداریم تا پاسخگوی نیاز همه اقشار مردم باشد.
 
انتهای پیام//ف.ش
 
گزارشگر: فاطمه شه دوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.