عبدالله زاده در نشست هم اندیشی چالش‌های حقوقی مالکیت فکری به جایگاه رسانه ملی میان آثار فکری در حوزه هنری و ادبی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار  حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست هم اندیشی چالش‌های حقوقی مالکیت فکری در فضای مجازی با حضور محمد عبدالله زاده معاون حقوقی و امور مجلس صداو سیما، جواد جاویدنیا سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستان کل کشور، محمد شریف خانی معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما، خرم مدیر نرم افزار کاربردی تلوبیون، محمد زاهدی عضو هیئت علمی دانشگاه طباطبایی عصر روز یکشنبه ۸ اردیبهشت در سالن مذاکرات مرکز همایش‌های صدا وسیما برگزار شد.

جاوید نیا درباره مالکیت فکری صدا و سیما گفت: سعی و تلاش بر این است که سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر مجوز برای سایت‌هایی که می‌خواهند در فضای مجازی فعالیت کنند را صادر کند.

وی افزود: پیش از این برخورد‌هایی در این سطح در سازمان صدا و سیما دیده ایم که رها بود، مثل شهری که هیچ اتحادیه‌ای نداشته است. ما تقاضایی که از صدا و سیما داریم این است که قبل از این که مواردی از ابن مالکیت فکری به سمت برخورد قضایی منتها شود، تا حدالامکان از طریق مذاکره حل و فصل کند و در نهایت برخورد قضایی را داشته باشند.

سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستان کل کشور عنوان کرد: ارائه محتوا مسئولیت کیفری سایت‌هایی که کاربر محور مهم است و در فضای مجازی دراین موارد تاکید کرده ایم و دادستان کشور بیان کردند در فضای مجازی مسئولیت اولیه با کاربر است و مدیر آن شبکه و آن تیمی که این خدمات را ارائه می‌دهد مسئول شناخته نمی‌شود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. ما اکنون در صدا وسیما می‌بینیم که اخبار مربوط به شبکه‌های اجتماعی داخلی پوشش خبری داده نمی‌شود.

عبدالله زاده معاون امور حقوقی مجلس سازمان صدا و سیما بیان کرد: صداو سیما بزرگترین مرجع تولید آثار فکری در حوزه هنری و ادبی است. صدا و سیما هم مثل سازمان‌های دیگر دارایی بزرگی در اختیار دارد، اما غافل از این ثروت بوده است. درواقع خیلی از سازمان‌های دیگر هم به دنبال این مالکیت فکری هستند.

وی افزود: سازمان صدادو سیما در دوره جدید به بحث مالکیت فکری داشته است نکته‌ای که پیش از این بخش کوچکی از این سازمان برای آن در نظر گرفته شده بود و محاق رفته بود. در حال حاضر اداره کل مالکیت حقوق بین المللی در صدا و سیما ایجاد شده است و یک مجموعه نوپا، اما در عین حال فعالیت چشم گیری داشته است که شامل شناسایی آثار اعم از مستند سازی، طرح‌های صنعتی در محاکم قضایی در آن پیگیری شده است همچنین در زمینه داوری و حل فصل‌ها اتفاق خوبی رخ داده است. صدا و سیما در حوزه بین الملل نیز پیگیری و رصد خوبی داسته است.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صدا و سیما عنوان کرد: بخشی از این اشکالات جهانی است و بخشی هم مربوط به قوانین کشور خودمان است، که بر این اساس فقدان قوانین و رویه‌های مناسب قضایی را به دنبال داشته است. در کشور ما ابهام و جهل به این موضوع وجود دارد و اشکالات حقوقی از نحوه تعیین خسارات صلاحیت نظارت وجود دارد که باید مرتفع شود.

معینی دبیر علمی نشست هم اندیشی چالش‌های حقوقی مالکیت فکری ضمن گرامیداشت نوزدهمین سال سازمان جهانی مالکیت فکری گفت: ایران از سال ۸۹ عضو این سازمان شده است. دستگا‌های متولی این حوزه مراسم‌هایی را داشته اند که رویکرد‌های جدیدی را در آن پرداخته ایم که همزمان با سالگرد این روز آن‌ها را مطرح می‌کنیم.

وی افزود: یکی از تولیداتی که بیشتر می‌شود به آن فکر کرد بحث دارایی‌های فکری است. امسال که شعار سال رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی و پایه اقتصاد دانش بنیان مطرح است، بحث دارایی‌های فکری است که می‌تواند منابع مالی سرشاری را برای پدیدآورندگانش بوجود آورد. کم و بیش همه به اهمیت این موضوع پی برده اند و قوانین در این باره عنوان شده و در مجلس شورای اسلامی هم بازنگری شده است.

شریف خانی معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما گفت: صدا و سیما یکی از بزرگترین تولیدکننده دارایی‌های فکری فارسی زبان در جمهوری اسلامی است، در سال‌های اخیر حرکت‌های خوبی در این زمینه در صدا و سیما داشته‌ایم که منجر به صیانت دارایی‌های فکری و اعمال قانون در خصوص حفظ این دارایی‌های فکری برای سازمان و اعتبار برای هنرمندانی که در مجموعه تولیدی سازمان کمک می‌کنند، این اعتبار انجام شود.

وی در خصوص فعالیت شبکه یوتیوپ برای حمایت از حقوق معنوی آثارش تصریح کرد: این شرکت سالانه چند 10 میلیون دلار برای صیانت از محتوایش هزینه می‌کند. یعنی فردی که تولیدکننده محتواست به پشتوانه قانون پیش می‌رود و نمی‌تواند از این قانون سرپیچی کند. یوتیوپ برای کاهش هزینه‌های خسارت حق کپی رایت با ایجاد الگوریتم‌های پیچیده می‌تواند هر نوع آپلود کپی را تشخیص دهد.

وی افزود: این داده‌ها به مانند گوهر ارزشمندی هستند که به نسل بعدی باید به میراث گذاشته شود؛ و شاه بیت آن در صیانت از حقوق هنرمندان ادیبان و سازندگان محتوا است. اگر ما از آن‌ها حمایت نکنیم این فرهنگ از دست خواهد رفت.

معاون فضای مجازی صدا و سیما توضیح داد: هنرمند ما باید بداند که ما از این محتوا صیانت می‌کنیم و حتی برای آثاری که در خارج از کشور کپی شده اند نیز سازوکاری داریم تا حقوق مولفین تامین شود. این وظیفه ماست که چنین سازوکاری را فراهم کنیم تا اگر قراردادی منعقد می‌شود حقوق کپی رایت آن بر دوش بارگذار محتوا باشد. با این حال آحاد مردم باسد بدانند که آن‌ها نیز در صیانت محتوا نقش دارندگاهی اوقات محاسبه عددی برای خسارت یک محتوا شایسته نیست ک ما بیشتر باید به ارزش محتوایی آن در فضای اطلاع رسانی اهمیت بدهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار