نیروی دریایی آمریکا در خصوص آنچه «رفتار تحریک‌آمیز» گارد ساحلی و قایق‌های چینی در دریای جنوبی چین خوانده است، به پکن هشدار داد.

افزایش تنش چین و آمریکا در دریای جنوبی چین/واشنگتن: رفتارهای تحریک‌آمیز گارد ساحلی و قایقهای چینی را متوقف می‌کنیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فایننشال تایمز، جان ریچاردسون، فرمانده نیروی دریایی آمریکا به چین هشدار داد واشنگتن برای مقابله با «رفتار تهاجمی» پکن در دریای جنوبی چین، به «اقدامات تحریک‌آمیز» گارد ساحلی و شبه‌نظامیان نیروی دریایی این کشور پاسخ خواهد داد.

او در گفتگو با «فایننشال تایمز» در این باره افزود: «من این موضوع را (قبلا) شفاف بیان کردم نیروی دریایی آمریکا مرعوب فشار و اجبار نخواهد شد و به انجام عملیاتهای قانونی و عادی خود در سراسر جهان ادامه خواهد داد تا از حق استفاده آزادانه و قانونی از دریا و آسمان حمایت کند برای همه تضمین شده است».

به نوشته فایننشال تایمز، ریچارسون پیش از این در ماه ژانویه نیز به «شن جینلانگ» همتای چینی، خود اطلاع داده بود «رفتار واشنگتن با گارد ساحلی و شبه‌نظامیان نیروی دریایی چین از جمله قایقهای ماهیگیری که با ارتش این کشور همکاری می‌کنند، به گونه‌ای متقاوت رفتار نخواهد کرد؛ زیرا از آنها برای پیشبرد جاه‌طلبی‌های پکن استفاده می‌شود».

شایان ذکر است، تنش میان پکن و واشنگتن در دریای جنوبی چین طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است. آمریکا و انگلیس اوایل سال جاری میلادی پس از نُه سال رزمایش مشترک شش‌ روزه‌ای را در دریای جنوبی چین برگزار کردند. این رزمایش از یازدهم ژانویه تا چهارشنبه، شانزدهم ژانویه، ادامه داشت.

تحریکات نظامی آمریکا در آب‌های مورد مناقشه در شرق آسیا در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌های تجاری و سیاسی میان واشنگتن و پکن پس از راهیابی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید، به شدت افزایش یافته، به طوری که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال درگیری نظامی میان دو کشور در این منطقه تقویت شده است.

پکن می‌گوید مالکیت بخش اعظم دریای جنوبی چین به این کشور تعلق دارد؛ اما دیگر کشور‌های منطقه از جمله ویتنام، مالزی، فیلیپین، برونئی و تایوان نیز هر یک ادعای مالکیت بخشی از این دریا را دارند. مداخله‌ها و تحرکات نظامی آمریکا در این بخش از آسیای شرقی و نقض مکرر حریم آب‌های سرزمینی چین نیز بر شدت این تنش‌ها افزوده و احتمال وقوع یک جنگ تمام عیار را به وجود آورده است. به طوری که بن هاجز (Ben Hodges)، از فرماندهان سابق آمریکا در اروپا، چند ماه پیش پیش‌بینی کرد آمریکا احتمالا در پانزده سال آینده با چین وارد جنگ خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
...
۰۷:۳۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
چه غلطا، از کی تا حالا آمریکا جرات کرده به یک کشور اتمی اعلام جنگ بده ، اونها چاره ی یک کشور ضعیفی مثل ویتنام نکردند...
آخرین اخبار