کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مردم عربستان هیچگونه نقشی در تعیین سرنوشتشان ندارند.

مردم عربستان حق هسچگونه اعتراضی به اوضاع را ندارندبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته گذشته دولت عربستان اعلام کرد ۳۷  نفر به اتهام داشتن افکار تروریستی، ایجاد هرج و مرج و فتنه‌های طایفه‌ای و همچنین آسیب رساندن به نیروها و دستگاه امنیتی، به اعدام محکوم شدند.

در بین آن ۳۷  نفر که بیشترشان شیعه بودند، تعدادی نوجوان نیز خضور داشتند، ولی هیچ گونه اعتراض موثر بین المللی علیه عربستان شکل نگرفت؛ کشورهای جهان عرب و ایالات متحده که به صورت مطلق سکوت کردند و اتحادیه اروپا هم به صدور بیانیه‌ای بسنده کرد.

در این گفت‌وگو به ابعاد مختلف این اتفاق و چرایی سکوت محض جهان خواهیم پرداخت.

محمد ساجدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اعدام‌های اخیر که در عربستان اتفاق افتاد، گفت: عربستان دارای نظامی قومی – قبیله‌ای است و نه تنها مردم هیچگاه صندوق‌های رأی را نمی‌بینند، بلکه در سرنوشت کشورشان نیز هیچگونه تأثیری نداشته و بعلاوه، هیچگونه مشارکتی هم در امور سیاسی کشورشان ندارند. در نتیجه حق هیچگونه اعتراضی هم به اوضاع را ندارند.

وی در ادامه افزود: عربستان برای سرپوش گذاشتن بر آنچه که امروز نقض حقوق انسانی در جامعه این کشور خوانده می‌شود و برای تثبیت موقعیت خود در مقابل این موضوع، نیاز به نوعی سرپوش گذاشتن بر روی جنایات خود دارد تا بتواند مخالفانش را سرکوب کند.

ساجدی در مورد افرادی که اخیراً در عربستان سعودی اعدام شده‌اند، توضیح داد: عربستان با اعدام ۳۷ نفر از مخالفان خود که عمدتاً شیعه بودند و در طائف، عطیف و زهران که عمدتاً شیعه نشین است زندگی می‌کردند، نه تنها می‌تواند تا حدودی ایجاد رعب و وحشت کند بلکه علناً مخالفان خود را به چالش کشیده است. کسانی که قرارداد ۱۳۲ میلیون دلاری با سعودی‌ها می‌بندند و نفت این کشور نصیبشان می‌شود طبیعی است که در چنین شرایطی نیز چشم بر روی جنایات این کشور ببندند؛ ۱۳۲ میلیارد دلار از طرف عربستانی‌ها با آمریکایی‌ها بسته شده که پس از قتل جمال خاشقچی به عنوان یک جنایت رسمی و نقض حقوق انسان در جامعه بشری انجام شد؛ کدام یک از کشور‌های غربی اعتراض کردند؟ عملاً هیچ کدام! در حال حاضر در کشور فرانسه هم نزدیک به ۳ ماه است که اعتراضات گسترده‌ای توسط مردم انجام می‌شود، اما علناً هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد و به نظر من غربی‌ها به صورت کامل چشم خود را بر واقعیت بسته‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه تصریح کرد: کشور‌های عربی نیز هر کدام دنباله‌رو عربستان هستند؛ پول‌های کلانی که از عربستان می‌گیرند باعث می‌شود به هیچکدام از سیاست‌های این کشور اعتراضی نکنند، برای مثال هیچ کدام از آن‌ها نه تنها حوادث یمن را محکوم نکرده‌اند، بلکه اظهار کردند عملاً هیچ اتفاقی در آنجا نیفتاده است. این اتفاقات و جنایات برای اولین بار نیست که پیش آمده و آخرینش هم نخواهد بود؛ در آینده نیز، نظام حقوق بین‌الملل و سازمان ملل را به چالش خواهد کشید که این روز‌ها به نوعی سکوت مرگ‌بار دست زده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که خودداری کشور‌ها از اعتراض به جنایات عربستان به دلیل حمایت آمریکا و اسرائیل از این کشور است یا نفوذ دلار‌های سعودی، عنوان کرد: هر دو مورد با یکدیگر در سکوت کشور‌های دیگر نسبت به سیاست‌های عربستان سعودی تأثیر گذار است؛ عربستان دارای یک بازوی خارجی و یک بازوی داخلی است. بازوی خارجی این کشور اسرائیل و آمریکا هستند و بازوی داخلی آن هم پول‌های فروش نفت که نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

ساجدی در ادامه تأکید کرد: دو بازوی خارجی و داخلی عربستان سعودی مانند یک قیچی برنده عمل می‌کنند؛ در حال حاضر ۴ سال از جنگ یمن می‌گذرد، اما در این مدت کدام یک از کشور‌های غربی آن را محکوم کرده و یا چه اقدام ویژه‌ای در رابطه با آن انجام گرفته است؟ بنابراین به نظر من این اقدامات دنباله‌ دار خواهد بود و جامعه جهانی نیز به سکوت خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار