بیت اللهی گفت: از ۹۲ میلیارد متر مکعب آب وارد شده به کشور در اثر وقوع سیل تنها ۴۰ متر مکعب مدیریت نشد.

هدر رفت ۴۰ میلیارد متر مکعب از آب‌های ورودی به کشوربه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی بیت‌اللهی دبیر زلزله‌نگاری و حوادث غیرطبیعی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مراسم درس آموخته‌هایی از سیل با بیان اینکه سند کارشناسی فنی دیگری بر اسناد تحقیقاتی ما اضافه شده است، گفت: نباید بحران سیل و میزان خسارت‌های باقی مانده از این حادثه را فراموش کنیم.

وی گفت: میزان خسارت‌های وارد شده در زلزله کرمانشاه ۵ هزار میلیارد تومان بود، اما میزان خسارت‌های وارد شده در سیل به این منطقه به  ۳۵ هزار میلیارد تومان رسید.

دبیر زلزله‌نگاری و حوادث غیرطبیعی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بارندگی‌های اخیر جنبه‌های بسیار مثبتی برای کشور داشته است، گفت: تالاب‌های مختلفی از جمله تالاب هورالعظیم که سالیان بسیار زیادی خشک بودند آبگیری شدند و ۹۲ میلیارد متر مکعب آب وارد کشور شد، اما متأسفانه نتوانستیم ۴۰ میلیارد متر مکعب از این میزان آب‌های ورودی را  مدیریت کنیم.


بیشتر بخوانید: تدوین نظامنامه مدیریت مخاطرات طبیعی/ تاب‌آوری شهر‌ها در اولویت برنامه‌های وزارت راه قرار گرفت


بیت‌اللهی افزود: آب تالاب هامون و سد دز از ۳ هزار و ۹۰۰ هکتار به ۵ هزار هکتار افزایش یافته است.

وی  در تشریح خسارت های ناشی از وقوع سیل اخیر گفت: متأسفانه در سیل اخیر ۱۴ هزار کیلومتر از جاده‌ها زیر آب رفت، ۷۲۵ پل تخریب و حدود ۷۶ نفر کشته شدند.

دبیر زلزله‌نگاری و حوادث غیرطبیعی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در گلستان ۱۷ هزار واحد مسکونی دچار آسیب و تخریب شدند، گفت: در مازندران ۳۴۰ نقطه رانشی ایجاد شد و استان گلستان حجم بالایی از خسارت را تحمل کرد.

بیت‌اللهی اظهار کرد: باید در ملاحظات شهرسازی بازنگری و بازبینی‌های دقیقی انجام شود و این امر نیازمند استفاده از تخصص‌های کارشناس و متخصصان است.

وی با اشاره به اینکه نباید استان تهران و رود دره‌های موجود در این استان را فراموش کنیم، گفت: بسیاری از رودخانه‌ها تبدیل به بزرگراه شده و همین امر احتمال خطر را در استان تهران افزایش می‌دهد.

دبیر زلزله‌نگاری و حوادث غیرطبیعی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه ما این نشست را برای ارائه محور‌های مختلف سیل برگزار کرده‌ایم، گفت: دولت باید در برنامه‌های جاری کشور از این مقالات و سخنرانی‌ها استفاده کند تا ما شاهد کاهش ریسک‌های سیل باشیم.

بیت‌اللهی اظهار کرد: هم‌افزایی و هم‌فکری با کلیه دانشمندان و تشکیل کمیته کارشناسی شده با هدف اجرایی این حوادث از مهم‌ترین دلایل برگزاری چنین نشست‌هایی است.

انتهای پیام/

در مازندران ۳۴۰ نقطه رانشی بر اثر سیل ایجاد شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار