مکزیک که امسال برای اولین بار به نخستین شریک تجاری آمریکا تبدیل شده است، روز شنبه نگرانی‌های خود را درباره تاخیر‌ها در حرکت کالا‌ها و اشخاص در مرز مشترک با آمریکا اعلام کرد.

نگرانی مکزیک از تأخیر‌ها در حرکت کالا‌ها و اشخاص به آمریکا در مرز مشترکبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مکزیک که امسال برای اولین بار به نخستین شریک تجاری آمریکا تبدیل شده است، روز شنبه نگرانی‌های خود را درباره تاخیر‌ها در حرکت کالا‌ها و اشخاص در مرز مشترک با آمریکا به سمت این کشور اعلام کرد.

این یادداشت دیپلماتیک که وزارت امور خارجه مکزیک ارسال کرده است، نشانه دیگری از تنش میان دو کشور درباره موضوع مرز مشترک آن‌ها است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته تهدید کرد در صورتی که مکزیک از مهاجران غیر قانونی که از پاییز از این کشور برای نزدیک شدن به آمریکا عبور می‌کنند، جلوگیری نکند، مرز خود را با مکزیک مسدود خواهد کرد.

وزارت امور خارجه مکزیک در بیانیه‌ای اعلام کرد طی ماه آوریل تاخیر‌ها در گمرک به لحاظ اقتصادی شرکت‌های مکزیکی و آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است. این وضع بر تجارت، منابع اشتغال و مصرف کنندگان در دو کشور تاثیر منفی دارد.

به گفته وزارت امور خارجه مکزیک در دو ماهه نخست سال، مکزیک با مبادلاتی به ارزش ۹۷ میلیارد دلار "برای نخستین بار در تاریخ" به شریک تجاری اصلی آمریکا تبدیل شده است.

بر اساس داده‌های وزارت دارایی (مکزیک) در ماه‌های ژانویه و نوامبر ۲۰۱۸ تبادلات دو جانبه میان مکزیک و آمریکا به ۵۲۷ میلیارد دلار بالغ شد. مقصد حدود ۸۰ درصد صادر کنندگان مکزیکی آمریکا است.

آمریکا در ماه مارس برای کمک به نیرو‌های ناظر خود در مرز برای مدیریت هجوم مهاجرانی که تلاش می‌کنند به خاک آمریکا وارد شوند، دو هزار مامور گمرک مستقر کرد. افزایش نظارت تاخیر‌هایی در عبور و مرور کالا و اشخاص به وجود آورده است.

دونالد ترامپ مبارزه با مهاجرت غیر قانونی را یکی از اولویت‌های ریاست جمهوری خود قرار داد و مهاجران را به منزله تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا تلقی می‌کند.

ترامپ مکزیک را متهم می‌کند برای بازداشت مهاجران غیر قانونی و فرستادن آن‌ها به کشور زادگاه شان "به طور عملی هیچ کاری انجام نمی‌دهد" و این در حالی است که ده‌ها هزار مهاجر آمریکای مرکزی به صورت کاروانی از مکزیک عبور می‌کنند تا به طور غیر قانونی به آمریکا وارد شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار