پس از افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال ۹۸، جامعه پزشکی انتقاد‌هایی را به این افزایش‌ها وارد کرد و معتقد است متناسب با تورم نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از آنکه افزایش تعرفه‌های پزشکی در بخش دولتی و خصوصی (۱۰ و ۱۳ درصد) در سال ۹۸ اعلام شد، جامعه پزشکی کشور انتقاد‌هایی را به نحوه ارزش گذاری بر خدمات ارائه شده وارد کرد. جامعه پزشکی کشور معتقد است که افزایش تعرفه‌ها بر اساس نرخ تورم تعدیل نشده و پزشکان که بخشی از همین جامعه تحت تاثیر فشار‌های تحریم است، باید به مانند سایر اقشار جامعه مشکلاتشان دیده شود.

گلایه بیماران از گرانی و پزشکان از پایین بودن تعرفه/مخافان و موافقان افزایش تعرفه‌های پزشکی چه می‌گویند؟
به همین منظور محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور افزایش حداقل ۴۰ درصی تعرفه‌ها را خواستار شده است. از سویی برخی از منتقدان افزایش غیرمعقولانه تعرفه‌ها معتقدند اگر افزایش‌ها بر اساس نرخ تورم تعدیل نشوند پیامدهایی، چون بازگشت پدیده زیر میزی، تعدیل نیرو در مراکز درمانی و همچنین ورشکستگی مراکز درمانی را به همراه خواهد داشت.
در مقابل مخالفان افزایش تعرفه‌ها معتقدند مردم استطاعت پرداخت بیش از این را ندارند و همچنین با توجه به ورشکستگی بیمه ها، پولی بدست پزشکان نخواهد رسید.
اما مهمتر از این موارد مخالفت وزارت بهداشت و درمان با افزایش پرداختی‌ها از جیب مردم است. به گفته ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت حدود یک سوم هزینه‌های درمانی از جیب مردم پرداخت می‌شود، این در حالی است که بر اساس قانون پرداختی از جیب مردم باید به زیر ۲۵ درصد برسد.

تعرفه‌های کنونی سیستم خدمات رسانی را دچاراختلال می‌کند
در همین باره، محمدهادی صادقی عضو مجمع عمومی نظام پزشکی ضمن ابراز تاسف از این که کشور از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی نبوده و مردم در فشار هستند؛ بیان کرد: طبیعی است که جامعه پزشکی نیز همانند و همگام با مردم این فشار را تحمل می‌کند، اما تعرفه ها، صرفا بحث درآمد یک صنف نیست بلکه موضوع خدمت رسانی به جامعه در یک حوزه حیاتی به ویژه حفظ سلامت و درمان بیماران دردمند است.
وی با اشاره به اینکه هیچ کس راضی به دریافت خدمات با کیفیت نامناسب نمی‌شود، افزود: بسیاری از همکاران ما عنوان می‌کنند که حاضر هستند افزایش درآمدی درحد افزایش حقوق مصوب دولت داشته باشند، اما در کنار آن، قادر به پاسخگویی به افزایش هزینه‌های جانبی باشند.
وی ادامه داد: تعرفه به صورت عام فقط به عنوان درآمد پزشک نیست چرا که خدمت ارائه شده توسط پزشک، نیازمند مکان، تجهیزات و تیم درمانی است و افزایش هزینه‌های مطب و پرسنل و بیمارستان نیز باید در قالب همین تعرفه‌ها دیده شود زیرا هزینه‌های جانبی، غالبا افزایش چند برابری داشته و عدم توجه به این واقعیت، موجب اختلال در خدمت رسانی می‌شود.
عضو مجمع عمومی نظام پزشکی با تاکید بر اینکه دوست نداریم خدمات ارائه شده از نظر کیفی نامناسب باشد، تصریح کرد: بدون هیچ تردیدی، تعرفه‌های کنونی اگر موجب تعطیلی مراکز درمانی، مطب‌ها و سرخوردگی شغلی گروه پزشکی نشود، کاهش کیفیت خدمات را در پی خواهد داشت.
صادقی اظهار کرد: بهتر است تصمیم گیران و مسئولین ارشد حوزه بهداشت و درمان و اقتصاد سلامت، هزینه خدمات را که به طور اصولی فراتر از درآمد اختصاصییک پزشک و یا مجموعه درمانی است، به طور واقعی محاسبه کنند زیرا تعرفه‌های اعلام شده فعلی با هیچ منطقی قابل دفاع نیست و امیدواریم خدمت رسانی حوزه سلامت دچار مشکلات جبران ناپذیری نشود.

عدم تناسب بین تعرفه‌های اعلام شده و نرخ تورم
همچنین، علی بیرجندی نژاد عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان این که تناسب بین تعرفه‌های اعلام شده و وضعیت تورمی موجود در کشور وجود ندارد، بیان کرد: معتقدیم با این شرایط، فعالیت‌های پزشکی مقرون به صرفه نیست.
وی تاکید کرد: به طور یقین مراکز درمانی و بیمارستانی در سراسرکشور دچار مشکل می‌شوند، زیرا با اعلام نرخ پایین تعرفه‌های تشخیصی و درمانی این مراکز نمی‌توانند از پس هزینه‌های خود برآیند، حتی ممکن است در خدمات رسانی با کیفیت به مردم اشکالاتی ایجاد شود.
وی تصریح کرد: جامعه پزشکی مجبور و موظف به ارائه خدمات درمانی کامل در قبال بیماران و مردم هنگام مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستانی است و با این نرخ‌های اعلامی تعرفه‌های پزشکی، ممکن است در ارائه خدمات دچار مشکل شده پس معتقدیم نباید مورد سوء استفاده قرار گیرد.
بیرجندی نژاد ادامه داد: نباید تعرفه‌های غیرواقعی را که فاصله زیادی با قیمت تمام شده دارد، اعلام کنند و در حال حاضر اکثر پزشکان و کادر درمانی و بیمارستانی در شهرستان‌ها گلایه‌های متعددی بخاطر این نرخ تعرفه‌های تشخیصی و درمانی دارند ولذا خواستار اصلاح این موضوع هستند.
وی معتقد است، اگر بازنگری در تعرفه‌های تشخیصی و درمانی صورت نگیرد به طور قطع کارکرد مراکز درمانی و بیمارستانی دچار مشکل و اخلال زیادی می‌شود، که امیدواریم مسئولان برای بازنگری اقدامات جدی انجام دهند، چون سلامت مردم برای جامعه پزشکی بسیار اهمیت دارد.

افزایش نامتعارف تعرفه‌های پزشکی ظلم به مردم است
در مقابل، عباسعلی پوربافرانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است: متوسط هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در نظام سلامت هنوز از آنچه در برنامه ششم توسعه دیده شده است بالاتر است. اما در بخش‌هایی که مشمول طرح تحول سلامت شده است پرداختی‌ها کاهش پیدا کرده است. پس باید بین بخشی‌هایی که مشمول طرح شده و بخش‌هایی که مشمول طرح نشده تفکیک قائل شد تا مشخص شود وضعیت پرداختی‌ها از جیب مردم چگونه است.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: قطعا اگر پرداختی‌ها در بخش خصوصی و درمان سرپایی را هم بررسی کنیم، پرداختی‌ها از جیب مردم با آنچه که باید باشد تفاوت دارد. بنابراین در حال حاضر پرداختی مردم در کل نظام سلامت بسیار بالا است.
پوربافرانی با اشاره به درخواست سازمان نظام پزشکی مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی، اظهار کرد: در سال‌های گذشته مخصوصا در سال اول اجرای طرح تحول سلامت افزایش قابل توجهی را در حوزه تعرفه‌ها داشته‌ایم. امروز اگر بخواهیم افزایش تعرفه‌ها را بر اساس آنچه که در گذشته افزایشیافته بسنجیم، در حال حاضر تعرفه‌ها از آنچه که اعلام شده نباید افزایش بیشتری داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه پرداختی‌ها از جیب مردم باید کاهش یابد، تصریح کرد: وقتی قرار باشد بر اساس قانون پرداختی مردم در نظام سلامت کاهش پیدا کند پس نباید توقع افزایش بی‌رویه تعرفه‌ها را داشته باشیم. با این حال اگر قرار باشد طبق خواست اعضای جامعه پزشکی تعرفه‌ها بر اساس تورم تعدیل شود بیمه‌ها باید تقویت شوند. در غیر این صورت اگر قرار باشد با افزایش نامتعارف تعرفه‌ها در نظام سلامت پرداختی از جیب مردم را بیش از این کنیم ظلم به مردم است.

جامعه توان پرداخت تعرفه پزشکی با ۴۰ درصد افزایش را ندارد
علاوه بر این، بهروز بنیادی عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در رابطه با افزایش تعرفه‌های پزشکی، اظهار کرد: برای اثبات معقولانه بودن یا نبودن افزایش تعرفه‌ها باید توجه کنیم که آیا قیمت خدمات بهداشتی و درمانی در حد استطاعت مردم است یا خیر؟؛ شرایط پرداختی در نظام سلامت نباید به گونه‌ای باشد که بیماری برای تامین هزینه‌های درمانش ناچار به فروش زندگیش باشد.
بنیادی در همین باره افزود: با توجه به افزایش ناگهانی تعرفه‌های پزشکی که در سال ۹۴ اتفاق افتاد، جامعه در حال حاضر توان پرداخت بیش از اندازه اعلام شده را ندارد. بنابراین جامعه پزشکی با در نظر گرفتن تمام مشکلات اقتصادی باید به دولت و مردم کمک کند تا از شرایطمحاصره اقتصادی کنونی عبور کنیم.

مخالفت وزارت بهداشت با افزایش پرداختی‌ها از جیب مردم
قضاوت درباره درست و غلط بودن موافقان و مخالفان افزایش تعرفه‌ها را می‌توان با مرور اظهارات اخیر قائم مقام وزیر بهداشت به خوبی دریافت. در این باره ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به آمار پرداختی‌ها در نظام سلامت از جیب مردم، اظهار کرده: یک سوم هزینه‌های سلامت را مردم از جیب خود پرداخت می‌کنند (حدود ۳۵ درصد هزینه‌ها)، این آمار خیلی بالاست و این رقم طبق برنامه ششم توسعه باید به زیر ۲۵ درصد برسد.

منبع:خبرگزاری آریا

انتهای پیام/

موافقان و مخالفان افزايش تعرفه‌هاي پزشکي چه مي‌گويند؟/ مخالفت وزارت بهداشت با افزايش پرداختي از جيب مردم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
واقعاً همه چیز گرونه. خداییش با این حقوق ها نمی شه زندگی کرد.