پروژه طراحی و ساخت میز برش اسلب، به منظور تداوم تولید پایدار، جلوگیری از خروج سرمایه و خودباوری نیرو‌های داخلی صورت گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در صنعت فولاد محصولات ویژه‌ای مانند ورق‌های فولادی عریض وجود دارد که دست یابی بر آن‌ها برای هر کارخانه‌ای مقدور نیست.

یکی از معدود کارخانه‌های حاضر در دنیا که قادر است به چنین تولیدی دست یابد شرکت فولاد اکسین خوزستان است.

این کارخانه اسلب‌هایی با طول ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ میلی متر، عرض ۱۲۰۰ تا ۲۲۰۰ میلی متر و ضخامت ۱۱۰ – ۳۰۰ میلی متر تولید می‌کند. اما یک معضل اساسی این کارخانه تولید پایین این اسلب‌ها بود که باید آن را افزایش می‌دادند. وجود این مشکلات در ساخت ورق‌های فولادی باعث شد تا این شرکت به یک دستاورد بزرگ برسد.

برگ زرین دیگری در کارنامه فولاد خوزستان/پرچم افتخارات فرزندان خوزستان به اهتزار درآمد+فیلم

رضا قیطاسی، مدیر سفارشات و انبار‌های شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در راستای تولید ورقه‌های API و ورق‎های آلیاژی یکی از معضلات کارخانه رسیدن به ظرفیت مورد نیاز کوره‌های پیش گرم بود.

وی بیان داشت: با همکاری دوستان اقدام به طراحی میز برش جدید شد تا معضلات میز برش قبلی و مشکلات ایمنی آن را برطرف کنیم و بتوانیم یک ظرفیت کامل برای کوره‌های پیش گرم تولید کنیم.

برگ زرین دیگری در کارنامه فولاد خوزستان/پرچم افتخارات فرزندان خوزستان به اهتزار درآمد+فیلم

قیطاسی اظهار کرد: واحد سفارشات و انبار‌های شرکت فولاد اکسین خوزستان در راستای تحقق تدبیر اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر انقلاب اسلامی تبیین شده بود فعالیت‌های مثمر ثمری انجام داد.

جلوگیری از خروج سرمایه و خودباوری نیرو‌های داخلی

مدیر سفارشات و انبار‌های شرکت فولاد اکسین خوزستان افزود: پروژه طراحی و ساخت میز برش اسلب، یکی دیگر از اقدامات این واحد است که به تازگی توسط این مدیریت و بخش سازندگی بسیج با اتکا به نیروی انسانی انقلابی و مهارت‌ها و استعداد‌های داخلی و با روحیه بسیجی وار و خستگی ناپذیر و به منظور تداوم تولید پایدار و جلوگیری از خروج سرمایه و خودباوری نیرو‌های داخلی صورت گرفته است.

برگ زرین دیگری در کارنامه فولاد خوزستان/پرچم افتخارات فرزندان خوزستان به اهتزار درآمد+فیلم

وی مشخصات فنی میز برش اسلب را به شرح ذیل عنوان کرد:
• متشکل از ۳ بخش برش مجزا و ۶ دستگاه برش ریلی (با قابلیت افزایش)
• ظرفیت برش: ۶۰ اسلب برش خورده با عرض ۱۲۵۰ معادل ۱.۱ ظرفیت هر کوره شرکت
• سرعت و بهره وری ۶ برابری نسبت به میز‌های برش قبلی
• فشار ۱۶ بار اکسیژن تثبیت شده توسط اکومولاتور طراحی شده در تمامی دستگا‌های برش
• فشار یکنواخت ۴ بار گاز در هنگام فعالیت تمامی دستگاه‌های برش
• خطوط لوله کشی شده ایمن اکسیژن و گاز
• تعداد ۹ لاین خروجی برق جهت تغذیه دستگا‌ها و تجهیزات
• دارا بودن هندریل و دو عدد راه پله اضطراری
• دارا بودن الزامات ۵S از جمله محل جمع آوری شلنگ گاز، اکیسژن، کابل برق، باکس تجهیزات و ...
• تخلیه، شارژ و برشکاری همزمان
• دارا بودن الزامات HSE
• لاین حفاظت شده برق تا محل برش
• تابلو برق مجهز به فیوز‌های جداگانه و کلید حفاظت از جان برای هر لاین برش
• دارا بودن اتاقک کنترل ابعاد و برش اسلب
• سیستم جمع آوری اشک مذاب (مگنت و کامیون)
• سیستم تهویه گاز‌های خروجی با استفاده از شرایط محیطی
• دارای سیستم ارتینگ

برگ زرین دیگری در کارنامه فولاد خوزستان/پرچم افتخارات فرزندان خوزستان به اهتزار درآمد+فیلم

این مقام مسئول همچنین دستاورد‌های منحصر به فرد میز برش اسلب را اینگونه ذکر کرد:

۱- کاهش توقفات خط تولید در راستای تولید ورق‌های آلیاژی بخصوص ورق‌های API مورد نیاز صنایع نفت و گاز (۸ میلیارد ریال بر اساس ورق‌های API = دو ساعت در ماه)
۲- افزایش ظرفیت انبار مواد اولیه به میزان ۱۵ درصد
۳- حذف تعویض ناگهانی غلتک‌ها
۴- اجرای الزامات ایمنی و حذف خطرات ریسک و مخاطرات ایمنی
۵- اجرای الزامات ۵S و آراستگی محیط کاری
۶- اجرای برخی از الزامات زیست محیطی (تفکیک پسماند و ایجاد فضای سبز)
۷- کاهش استهلاک کرین‌های سقفی
۸- صرفه جوئی اقتصادی در ساخت، نسبت به میز قبلی با در نظر گرفتن نرخ تورم به میزان ۱۸.۵ میلیارد ریال
۹- هزینه نیروی انسانی ۱.۱ میلیارد ریال معادل ۶ ماه کاری، که این امر با استفاده از توان پرسنل داخلی در ساعات توقف خط تولید و در ساعات کاری محقق گردید و هیچ هزینه‌ای به سازمان تحمیل نگردیده است.

 

رسیدن به ظرفیت اسمی تولید کارخانه فولاد اکسین با طراحی و ساخت میز اسلب

پژمان یزدانی، سرپرست انبار‌های مواد شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: یکی از اهداف طراحی و ساخت میز برش جدید که از نیاز‌های مهم این شرکت بوده، رسیدن به ظرفیت اسمی تولید کارخانه با برش به موقع اسلب‌های مادر مورد نیاز خط تولید و در نهایت تسریع در تولید و تحویل محصولات مورد نیاز مشتریان شرکت است.

برگ زرین دیگری در کارنامه فولاد خوزستان/پرچم افتخارات فرزندان خوزستان به اهتزار درآمد+فیلم

یزدانی اظهار داشت: با توجه به رویکرد شرکت در خصوص تولید ورق‌های آلیاژی به خصوص ورق‌های گرید API مورد نیاز شرکت‌های نفت و گاز، تامین به موقع برنامه‌های برش مورد نیاز خط تولید و خوراک اولیه کوره‌های شرکت مد نظر قرار گرفت که این امر منجر به طراحی و ساخت میز برش بر اساس نیاز شرکت گردید.

سرپرست انبار‌های مواد شرکت فولاد اکسین خوزستان در ادامه بیان کرد: طراحی میز برش جدید براساس تنوع طول اسلب‌های ورودی و ظرفیت کوره‌های شرکت انجام پذیرفت.

وی اذعان داشت: در همین راستا تعداد لاین‌های برش به ۳ لاین با ۶ دستگاه برش (با قابلیت افزایش) جهت تامین خوراک هر کوره به صورت یک جا در نظر گرفته شده و ظرفیت معادل ۱.۲ ظرفیت هر کوره طراحی گردید.

برگ زرین دیگری در کارنامه فولاد خوزستان/پرچم افتخارات فرزندان خوزستان به اهتزار درآمد+فیلم

پژمان یزدانی با بیان اینکه این میز برش باعث شد تولید کارخانه به افزایش چند برابری دست پیدا کند، افزود: برآورد هزینه‌ی ساخت میز برش با توجه به اینکه برون سپاری کردیم، ۱.۲ میلیارد تومان می‌شد که با توجه به توان داخلی و متریال موجود در شرکت حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه برداشت و نیروی انسانی هم ۱۱۵ میلیون تومان شد.

بهره وری کاری ۶ برابر شده است

فروتن ندایی، کارشناس انبار مواد اولیه شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به روند تسریع تولید گفت: قبلا با ۳ خط برنامه برش می‌توانستیم یک برنامه را پایان دهیم، ولی الان ظرفیت میز ما به حدی رسیده که با یک خط برنامه می‌توانیم برنامه را به پایان برسانیم و ببندیم، لاین‌های برش از یک به ۳ افزایش یافته اند و دستگاه‌های ما ۲ برابر شده اند، همچنین ظرفیت برش‌ها ۸۰ درصد افزایش یافته و بهره وری کاری ۶ برابر شده و باعث استرس کم خط تولید شده است.

برگ زرین دیگری در کارنامه فولاد خوزستان/پرچم افتخارات فرزندان خوزستان به اهتزار درآمد+فیلم

حمیدرضا احمدی، کارشناس ایمنی شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با تاکید بر ایمنی بالای میز برش اسلب اظهار کرد: ما توانستیم با درایت و مدیریت انبارها، بحث ایمنی را در فاز طراحی، اجرا و بهره برداری میز برش اسلب داشته باشیم و همچنین ارتفاع استاندارد و ایمنی برق را جاری کردیم.

خطر سقوط نداریم

صابر مهدویان، تکنسین برش شرکت فولاد اکسین خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز گفت: ایمنی کارمان نسبت به قبل خیلی بالا رفته است. خطر سقوط نداریم و همین که دود و گاز سمی استشمام نمی‌کنیم برای سلامتی مان بسیار حائز اهمیت است.

شرکت فولاد اکسین خوزستان با هدف تکمیل حلقه گمشده زنجیره تامین صنایع نیازمند به ورق‌های عریض فولادی و عملیات حرارتی همچون نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع دریایی و ماشین سازی و رفع نیاز محصولات استراتژیک صنعت کشور، در سال ۱۳۸۴ به ثبت رسید.

برگ زرین دیگری در کارنامه فولاد خوزستان/پرچم افتخارات فرزندان خوزستان به اهتزار درآمد+فیلم

این شرکت در سال ۱۳۸۸ با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، تولید انبوه خود را آغاز کرده است و امروزه با تولید محصولات خاص در زمینه ابعاد (ورق عریض) و خواص مورد نظر مشتریان، در مسیر رشد و تعالی قدم بر می‌دارد.

شرکت فولاد اکسین خوزستان با ساخت میز برش اسلب نشان داد که می‌شود با اتکا و اعتماد به نیرو‌های داخلی در تولید صنعتی دست به کار‌های بزرگی زد.

گزارش از فاطمه خدادادی آرپناهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.