خوردن قارچ های خودرو می تواند سلامت و جان افراد را به خطر بیاندازد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، نامش قارچ است با کلاه چتری، خوب و بد دارد. گاهی خوردن آن به مرگ منجر می‌شود و گاهی بسیار هم برای بدن مفید است.

قارچ‌های خوراکی ارزش غذایی بالایی  دارند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

قارچ‌ها می‌توانند در کنار سبزیجات پرخاصیت میهمان همیشگی سبد غذایی خانواده‌ها شوند. قارچ‌ها کالری کمی دارند، هیچگونه چربی یا کلسترولی در آن‌ها پیدا نمی‌شود و مقدار نمک بسیار کمی دارند. گروهی از ویتامین‌ها و املاح معدنی مهم مانند سلنیوم، پتاسیم، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین D و … هم در قارچ‌ها وجود دارد.
 
کلاه چتری های با طعم مرگ
ولی گاهی بی احتیاطی می‌تواند این خوراکی خوشمزه را به بلای جان تبدیل کند و سلامتی افراد را به خطر بیندازد.

آمدن بهار و بارش‌های رگباری و رعد و برق بهانه‌ای می‌شود تا انواع قارچ‌های در طبیعت سر از خاک در آورتد.

ولی آیا هر قارچی قابل مصرف است

سال گذشته خوردن همین قارچ‌های که در دل طبیعت رشد کرده بودند جمعی از هموطننانمان را راهی بیمارستان کرد و متاسفانه ۱۸ نفر نیز به خاطر  خوردن همین قارچ‌ها جان خود را از دست دادند.

داود مهری یکی از افرادی بود که سال گذشته با علائم مسمومیت قارچی به بیمارستان مراجعه کرد وی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،می‌گوید: بعد از خوردن قارچی که در یکی از مناطق ماهنشان اقدام به چیدن آن کرده بودم دچار مسمومیت شدم.
 
 
کلاه چتری های با طعم مرگ

وی ادامه می‌دهد:چون قبلا هم از قارچ‌های خودرو این منطقه مصرف کرده بودم  احتمال نمی دادم  قارچ‌ها سمی باشند در ضمن فکر می کردم پختن قارچ هرگونه سم آنرا از بین می برد.

شاید همین باوربود که ده‌ها نفر ماهنشانی را نیز راهی بیمارستان کرد.

در استفاده از هرنوع قارچ به داشتن شناسنامه دقت کنید

محمدرضا صائینی معاون بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان در این باره در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،گفت: با آمدن بهار مصرف قارچ‌های فله‌ای و قارچ‌های خودرو در کشور مورد اهمیت قرار می‌گیرد، زیرا گاهی خوردن یک قارچ کافی است تا فرد را مسموم و دربرخی موارد حتی منجر به مرگ وی شود.

وی  افزود: مصرف این قارچ‌ها بدن فرد مصرف کننده را وارد یک جریان بیماری می‌کند که در علائم آن در سه مرحله  در فرد نمایان می شود مرحله اول معمولا مربوط به علائم گوارشی است که بین ۵ تا ۱۲ ساعت اول اتفاق می‌افتد. مرحله دوم که ۱۲ تا ۳۶ ساعت بعد رخ می‌دهد شامل بالارفتن آنزیم‌های کبدی است؛ و در مرحله آخر بعد از۳۶ ساعت یعنی بعد از ۲ روز علائم کبدی و به صورت زردی، نارسایی کبدی و مشکلات انعقاد خون در فرد نمایان می‌شود.
 
 
کلاه چتری های با طعم مرگ
صائینی ادامه داد :در هر صورت توصیه ما به مردم این است که از خوردن هرنوع قارچ خودرو و فاقد شناسنامه به طور جدی پرهیز کنند.

وی اضافه کرد: این موضوع نباید فراموش شود که پختن قارچ، سرخ کردن و حرارت دادن سم قارچ را از بین نمی‌برد.

صائینی گفت: فصل بهار و زمان بارندگی‌ها قارچ‌های خودرو در دشت‌ها رشد می کنند و برخی افراد احساس می‌کنند که قارچ‌های خوراکی و سمی را می‌توانند از هم تشخیص دهند یا اینکه، چون قبلا از قارچ‌های  آن منطقه‌  مصرف کردند پس همواره قارچ های این منطقه بی خطر است.

وی افزود: در سال گذشته در سطح کشور بین  ۶۰۰ تا ۷۰۰مورد مسمومیت با قارچ داشته ایم که متاسفانه حدود ۱۲ الی ۱۳درصد مرگ و میر نیز به علت مصرف این قارچ‌های سمی رخ دادهمچنین ۲ مورد پیوند کبد در کشور بر اثر خوردن قارچ‌های سمی انجام شد.
 
کلاه چتری های با طعم مرگ
صائینی تصریح کرد: بیشترین استان‌هایی درگیر مسمومیت قارچی استان‌های غربی از جمله کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، زنجان ، قزوین و... بودند که بالاترین میزان بارندگی را داشته اند، در استان زنجان نیز بین ۶۹ تا ۷۰ مورد مسمومیت با قارچ اتفاق افتاد که بعضی از این افراد تا مرز پیوند کبد پیش رفتند.

فروش قارچ‌های خودرو کاملا ممنوع است

صائینی  همچنین با اشاره به اقدامات ویژه دستگاه‌های ذیربط در مورد آگاهی دادن به مردم و اطلاع رسانی وسیع افزود: در این راستا از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده کرده ایم. نصب بنر اطلاع رسانی در رسانه‌ها وجراید؛ و فضای مجازی و همچنین سخنرانی در نماز جمعه‌ها برای آگاه سازی مردم و استفاده از ظرفیت فرمانداری‌ها در بخش بهیاری‌ها و بخش‌های دیگر از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

این مقام مسئول به حضور بازرسان بهداشتی در فروشگاه‌های مختلف، سوپر مارکت‌ها و مغازه‌ها برای جلوگیری از فروش قارچ‌های بدون شناسنامه اشاره کرد و گفت: اگر جایی فروش این قارچ‌ها دیده شود ابتدا اخطار‌های لازم و مربوطه به فروشنده داده می‌شود و در صورت لزوم برخورد قانونی انجام خواهد شد.

وی یاد آور می‌شود: قارچ شناسنامه دار به قارچی گفته می‌شود که مشخص باشد که کجا تولید شده، چه کسی آن را تولید کرده، و به چه صورت عرضه می‌شود و توصیه ما به عموم مردم اینست که مواد غذایی خود را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند.

حسن نیشابوری فوق تخصص گوارش و کبد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،گفت: در حدود ۱۰ هزار گونه انواع قارچ در دنیا وجود دارد که ۵۰ تا ۱۰۰گونه از این قارچ‌ها برای بدن مضر است.

وی افزود: عمده‌ترین مشکلات ناشی از خوردن قارچ سمی مربوط به کبد و کلیه است که متاسفانه در بعضی مواقع منجر به نارسایی این اندام‌ها می‌شود، ولی بسته به نوع قارچی که مصرف شده است امکان درگیری در مغز و اعصاب هم وجود دارد.
 
کلاه چتری های با طعم مرگ

نیشابوری افزود: علائم فردی که دچار مسمومیت شده است در ۲۴ساعت اول علایم و نشانه‌های گوارشی مثل تهوع، استفراغ و اسهال و در بعضی مواقع حتی با اسهال‌های شدید و اسهال‌های خونی همراه است.

وی ادامه داد: در طی گذشت زمان و در۲۴ ساعت بعدی ممکن است بیمار هیچ علائمی ناشی از مسمومیت نداشته باشد وهمچنین علائم گوارشی ایجاد شده کاملا بر طرف شود در حالیکه فرد وارد مرحله نارسایی کبدی شده است.

نیشابوری گفت: در صورت مشاهده علایم اولیه بیمار را هر چه سریع‌تر به مرکز درمانی تخصصی منتقل کنید چرا که انتقال سریع بیمار مسموم به این مراکز امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد.
 
 
کلاه چتری های با طعم مرگ

این فوق تخصص گوارش تاکید کرد: عمده قارچ‌های خودرو به شکل سفید رنگ با کلاهک و یا سفید متمایل به سبز رنگ که بیشترین خطر در همین نوع دوم است که نوعی سم  تولید می‌کند که در ایجاد مسمومیت کبدی نقش برجسته‌ای دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد:هر نوع قارچی که در فصل بهار و پاییز به صورت خودرو رشد می‌کند باید فرض را بر سمی بودن آن بگذاریم و از خوردن قارچ‌های که در دل طبیعت رشد می‌کند خودداری کنیم.

گزارش از زهرا نصیری
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.