حریرچی به مناسبت هفته سلامت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کاهش مرگ مادران باردار و کودکان زیر ۵ سال/ کنترل بیماری‌های اسهالی مشترک انسان و دام

معاون کل وزارت بهداشت گفت: شاخص‌های مربوط به سوءتغذیه و مرگ کودکان زیر پنج سال کاهش یافته است.

نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت اقدامات مهم پوشش همنگانی سلامت/ کاهش مرگ و میر مادران باردار و کودکان زیر پنج سال در کشورایرج حریرچی معاون کل و قائم مقام وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با توجه به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت با عنوان سلامت برای همه در هر مکان، وزارت بهداشت اقداماتی موثر در راستای تحقق پوشش همگانی سلامت مردم کشور انجام داده است.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار و مکانیزم‌های بیمه پایه سلامت در کشور، برقراری نظام ارجاع، تکمیل پرونده الکترونیک و استفاده از توان بخش‌خصوصی در ارائه خدمات در سطوح مختلف از جمله اقدامات مهم برای تحقق پوشش همگانی سلامت مردم ایران است.

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: سال ۶۴ به ازای هر ۱۰۰ هزار تولد زنده، ۱۴۰ مادر باردار فوت می‌کردند و این رقم در سال ۹۳ به عدد ۱۸.۹ کاهش پیدا کرد، همچنین با برنامه ریزی‌های خوب وزارت بهداشت شاخص‌های مربوط به سوءتغذیه و مرگ کودکان زیر پنج سال نیز کاهش پیدا کرد.

اقدامات مهم پوشش همگانی سلامت مردم

حریرچی بیان کرد: امروزه بیماری‌های اسهالی مشترک انسان و دام و بیماری های تنفسی کودکان کنترل شده و عارضه فلج‌اطفال و شیستوزمیازیس ریشه‌کن شده است.

وی ادامه داد: با انجام اقدامات پیشگیرانه و مراقبت‌های سلامت،‌ بیماری‌های سرخک، کزاز نوزادی، مالاریا و جذام حذف شده و بیش از ۹۵ درصد از ساکنان مناطق روستایی و ۶۸ درصد از جمعیت ساکن در مناطق شهری و حاشیه شهر‌ها تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتی وزارت بهداشت قرار گرفته اند.

معاون کل وزارت بهداشت تشریح کرد: تمرکز شعار روز جهانی بهداشت بر عدالت، همبستگی و بالا بردن استانداردهای سلامت برای همه مردم جهان از طریق رفع شکاف و بی عدالتی در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و جلوگیری از جا ماندن افراد از دریافت این خدمات است .

وی ادامه داد: پوشش همگانی و جهانی بهداشت به معنای این است که تمام افراد جامعه خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیازشان را در هر مکان و زمان، بدون تحمل هزینه‌های درمانی سنگین و طاقت فرسا دریافت کنند .

حریرچی گفت: توانمند سازی افراد و گروه های مختلف اجتماعی در راستای حفظ سلامت شخصی از جمله دیگر اقدامات وزارت بهداشت برای ارتقا سلامت در بین مردم جامعه است که باید مورد توجه همه مسئولان حوزه بهداشت و درمان و سلامت قرار گیرد.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: مراقبت‌های اولیه بهداشتی در زمینه مراقبت از مردم و کمک به نیازمندان است تا سلامتی‌ آنها بهبود پیدا کرده و سلامت جسمانی آنها حفظ شود.

وی تصریح کرد: مراقبت‌های بهداشتی اولیه بیشتر نیازهای مردم را در این حوزه در طول زندگی و عمر طبیعی‌شان را پوشش می‌دهد و خدماتی مانند غربالگری برای رفع مشکلات واکسیناسیون، بهداشتی، ارائه اطلاعات درباره چکونگی جلوگیری از بیماری‌، برنامه ریزی بهداشتی درمانی خانوادگی، ارائه خدمات درمانی کوتاه مدت و بلند مدت و هماهنگی با سایر سطوح مراقبتی و توانبخشی است.

حریرچی ادامه داد: خدمات بهداشتی اولیه عادلانه‌ترین راه برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتی است و با استفاده از این روش کمک بزرگی به کشور به منظور تحقق شعار سازمان جهانی بهداشت و پوشش همگانی سلامت می‌کند.

معاون کل وزارت بهداشت یادآوری کرد: هفته سلامت امسال با محوریت دسترسی عادلانه به خدمات سلامت موضوعاتی چون آموزش، مشارکت‌های اجتماعی، سلامت روان، سلامت در حوادث و بحران‌ها، سبک زندگی سلامت محور و جمعیت همچنین خانواده را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار