کاهش دمای محسوس بهاری در هفته جاری مهمان ناخوانده مناطق مختلف آذربایجان غربی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، کارشناسان هواشناسی استان از کاهش محسوس دما و بارش باران و برف در نواحی سردسیر استان خبر می‌دهند. 

طبق نقشه‌های پیش یابی در سه روز آینده کاهش دمای شدید در استان دور از انتظار نیست بارش باران و برف، رگبار، رعد و برق وکاهش دما در روز دوشنبه، مناطق مختلف استان را فرا می‌گیرد.

بنا به گفته کارشناسان هواشناسی استان با توجه به شدت بارش‌ها، در برخی نواحی، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی دور از انتظار نخواهد بود همچنین در برخی جاده‌ها و گردنه کوهستانی و برف‌گیر استان لغزندگی و یخبندان نیز محتمل است.

کارشناسان اداره جهاد کشاورزی مهاباد تاکید میکنند: باغداران برای جلوگیری از خسارات احتمالی، اقدامات پیشگیرانه لازم در بخش کشاورزی را انجام دهند.

گرم کردن باغ توسط بخاری‌های باغی
از راه‌های گرم شدن باغ می‌توان با استفاده از بخاری یا پلار‌های باغی در قسمت‌های مختلف باغ و سوزاندن موادی همچون چوب، نفت یا گازوییل نام برد. سرمای ناخوانده و هشدار به باغداران مهابادی

ایجاد دود برای کاهش تشعشع
در شب‌هایی که احتمال بروز سرما می‌باشد با سوزاندن کاه وکلش و مواد دیگر موجب ایجاد دود در هوای باز شوید. ذرات معلق در هوا هر چه قدر بیشتر باشند انعکاس حرارت به آسمان کاهش می‌یابد و دمای باغ حفظ می‌شود.

ایجاد بادشکن در اطراف باغ
کشت درختان باد شکن همچون چنار، افرا و ... در جهت شمالی که باد‌های سرد می‌وزد موجب محافظت درختان میوه از سرما می‌شود.

تدابیر زراعی
نوع سطح خاک در محافظت دمای هوا تاثیر دارد. برای محافظت در برابر سرما و یخبندان، خاک باید مرطوب و عاری از علف‌های هرز و شخم نخورده باشد.

کود‌های ضد استرس
معمولا کود‌های دارای اسید‌های آمینه دارای تاثیرات ضد تنشی هستند بدین معنی که اگر با پیش بینی دقیق زمان سرمازدگی بتوان در روز‌های قبل از وقوع سرما این محصولات را در باغ مصرف کرد، از شدت خسارات ناشی از تنش سرمایی کاسته می‌شود.

انتهای پیام/ج

کاهش دمای هوا در مهاباد و هشدار به باغداران 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.