معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت سامانه بارشی اخیر جدول تغییرات بارش سال زراعی این استان را که ۲۰ میلی متر کسری داشت جبران و حتی بیشتر از شرایط نرمال بارش دریافت کرده است.

کسری بارش‌های سیستان و بلوچستان جبران شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، دوست محمد کلیم معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: قبل از فعالیت این سامانه تنها بارش‌های ۲ استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان و کرمان کمتر از نرمال بود، اما این استان که حدود ۲۰ میلی متر کسری بارش داشت ضمن جبران کسری ها، بیشتر از شرایط نرمال بارش دریافت کرده است.

وی تصریح کرد: به طور کلی میزان بارش‌های سیستان و بلوچستان از ابتدای سال زراعی (اول مهرتا ۲۶ فروردین) نسبت به سال گذشته جهش فوق العاده‌ای داشته و به طور مشخص بیش از ۴۰۰ درصد رشد کرده این در حالیست که تمام بارش‌های دریافتی استان در ۱۲ ماه سال زراعی گذشته ۲۹ میلی متر بود، اما تا امروز حدود ۱۰۶ میلی متر باران باریده است.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به ویژگی‌های سامانه بارشی اخیر از نظر شدت و مساحت تحت تاثیر، گفت: یکی از ویژگی‌های اقلیمی استان بارش‌های بهاره آنست که امری طبیعی در آب و هوای منطقه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه شدت بارندگی اخیر قابل توجه بوده است، افزود: در برخی نقاط شمالی سیستان و بلوچستان میزان بارش‌ها در حدود ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر بی سابقه بوده، اما برخی سال‌ها میزان بارش‌ها در شهر‌های این استان بیش از این مقدار نیز بوده است.

کلیم ادامه داد: برای نمونه مجموع بارش‌های فروردین سال ۱۳۸۸ در نیکشهر به بیش از ۱۱۰ میلی متر رسید که ۷۵ میلی متر آن مربوط به یک روز بود، اما مجموع بارندگی فروردین امسال این شهر حدود ۶۴ میلی متر است.

انتهای پیام/گ

جبران کسری بارش‌ها درسیستان و بلوچستان

برچسب ها: هواشناسی ، سیلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار