مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: هم اینک ۱۷ طرح آبخیزداری در استان در حال اجرا است.

انجام ۱۷ طرح آبخیزداری در همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، اسفند یار خزائی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: هم اینک ۱۷ طرح آبخیزداری شامل کنترل سیلاب، حفاظت آب و خاک، تغذیه آبخوان ها، تقویت پوشش گیاهی کمربند حفاظتی، عملیات مکانیکی و بیومکانیکی در این استان در حال اجرا است.

وی تاکید کرد: وقوع سیل و خسارات مالی و جانی اهمیت توجه به طرح‌های آبخیزداری را بیشتر نمایان می‌کند و اجرای این طرح‌ها مهمترین وموثرترین راهکار برای جلوگیری از آثار مخرب سیلاب است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: همچنین بروز معضلات خشکسالی، فرسایش خاک، تهدید‌ها و تخریب‌های ناشی از آن موید اهمیت توجه به طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری برای حفظ منابع پایه آب وخاک است.

خزائی افزود: بسیاری از کشور‌های توسعه یافته برای جلوگیری از سیلاب‌ها به توسعه عملیات آبخیزداری از جمله تقویت و توسعه پوشش گیاهی، احیای جنگل‌ها و احداث بند‌ها و سازه‌های آبخیزداری روی آورده اند.

وی بودجه اختصاص یافته به این بخش را ناچیز دانست و عنوان کرد: با توجه به تاثیر طرح‌های آبخیزداری در تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک، روسوب، حفظ و احیای پوشش گیاهی، اما این طرح‌ها با کمبود اعتبار مواجه بوده و نیازمند توجه بیش از پیش و ویژه مسئولان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: آبخیزداری راه موثری برای مهار آب و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع است و نهاد‌های اجرایی با توجه به خسارت‌های متعدد ناشی از سیلاب ها، روان آب‌ها و فرسایش خاک باید در اجرای این طرح‌ها بیش از پیش به منابع طبیعی کمک کنند.

خزائی اضافه کرد: بیش از ۹۰۵ هزار هکتار ازعرصه‌های منابع طبیعی استان همدان مستعد انجام عملیات آبخیزداری است.

انتهای پیام/ب

اجرای طرح‌های آبخیزداری موثرترین راهکار برای کاهش آثار سیلاب است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.