جزیی گفت: با توجه به استعداد سیل در ۹۶ حوزه آبخیز در استان گلستان، از این رو اجرای روش آبخیزداری برای مدیریت سیل امری ضروری است.

۹۶ حوضه آبخیز در استان گلستان استعداد سیل دارد/ اجرای آبخیزداری راهکار موثر کنترل لغزش زمینبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ هوشنگ جزیی، مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: در حوضه‌های آبخیز گلستان که با اعتبارات تخصیص یافته عملیات آبخیزداری انجام شده، سیل خسارت وارد نکرده و در مناطقی که نتوانستیم آبخیزداری انجام دهیم، سازه‌هایی مانند جاده و راه آهن موجب شد سیل مسیر خود را ادامه ندهد و در دشت‌هایی مانند آق قلا متوقف شود.

وی با بیان اینکه ۹۶ حوضه آبخیز در استان گلستان استعداد سیل دارد، افزود: اگر این حوضه‌ها با روش آبخیزداری مدیریت نشوند سیل می‌تواند در تمام محدوده گلستان رخ دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: از پاییز سال ۹۷ تا کنون به لحاظ شدت بارندگی، شرایط استثنایی در کشور داشتیم به طوری که در بعضی استان‌ها نزدیک به ۳۰۰ تا ۳۵۰ درصد میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است و این مسئله منجر شد با سیلاب روبه‌رو شویم.

جزیی، آبخیزداری را یکی از راه‌های موثر در مدیریت سیلاب اعلام کرد و گفت: آبخیزداری یک اقدام نقطه‌ای مانند ساخت سد کرخه در خروجی یک رودخانه بزرگ نیست، بلکه در این روش اقدامات از بالاترین نقطه یک حوضه آبخیز آغاز می‌شود و تا پایین‌ترین نقطه حوضه آبخیز ادامه می‌یابد.


بیشتر بخوانید: چگونه سیل به فرصتی برای مقابله با خشکسالی تبدیل می‌شود؟/ افرایش بارش‌ها به سبب تغییرات اقلیمی


وی ادامه داد: در کنار عملیات آبخیزداری اقدامات دیگری همچون احیای پوشش مرتعی، مدیریت حفاظتی و نگهداری از این عرصه‌ها مانند قرق کردن و مدیریت چرا صورت می‌گیرد و از این رو آبخیزداری یک گستره وسیعی از مجموعه‌ای اقدامات است.

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با روش آبخیزداری می‌توان مدیریت و بهره برداری از سیل را در تمام نقاط جغرافیایی حوضه‌های آبخیز را انجام داد و علاوه بر کاهش خسارات، به افزایش آب در سفره‌های زیر زمینی از طریق نفوذ در خاک کمک کرد.

وی با اذعان به اینکه تمام توجه کشور به موضوع آب است، افزود: مسئولان کشور از عناوینی مانند حکمرانی آب یا مدیریت جامع منابع آبی استفاده می‌کنند، در حالیکه این یک اشتباه استراتژیک است، زیرا موضوع مهمتر از آب در ایران، خاک است.

جزیی گفت: خاک مکانی است که آب می‌تواند در آن ذخیره شود، بنابراین اگر حتی در کشور بارش‌ها زیاد باشد و وارد دوره‌تر سالی شویم، اما خاک نداشته باشیم، شاهد خسارات ناشی از بارش‌ها و از دست دادن آب خواهیم بود.

وی تصریح کرد: حفاظت از خاک باید توصیه جدی شود و این حفاظت را می‌توان با عملیات آبخیزداری پیگیری کرد.

این مقام مسئول در عین حال به موضوع رانش و لغزش زمین بر اثر جاری شدن سیل اشاره کرد و گفت: به علت بارش‌های شدید و رانش، خاک‌ها به روستا‌ها و سد‌ها منتقل می‌شوند و گل و لای ایجاد می‌کنند و در این صورت حوضه‌هایی که پتانسیل رانش دارند فعالتر می‌شوند.

جزیی افزود: سیلاب‌های اخیر، ما را با تهدید رانش و لغزش شدید زمین مواجه می‌کند و با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم ۲۳ روستا در استان گلستان، ۶ روستا در خراسان شمالی و ۴۹ نقطه در لرستان در معرض تهدید رانش و لغزش زمینی هستند.

وی در پایان آبخیزداری را یکی از راهکار‌ها برای کنترل لغزش زمین دانست و افزود: در حال حاضر با یکی از دانشگاه‌های آلمان در زمینه لغزش زمین و رفتار سطحی و کنترل آن همکاری داریم و ضروری است اعتبار ویژه در زمینه زمین لغزش به آبخیزداری برای جلوگیری از سیلاب اختصاص یابد.

انتهای پیام/

سیلاب در گلستان با آبخیزداری مدیریت می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار