مدیر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: امروز ۲۵ فروردین ماه چهار سد در این استان سرریز شده و چهار سد دیگر خراسان رضوی در آستانه سرریز شدن قرار دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،رضا نوروز زاده مدیر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: سد‌های سریز شده را مربوط به آب غیرشرب شامل دو سد 'یام و کمایستان' در سبزوار واقع در غرب خراسان رضوی، سد 'سده' در خواف واقع در جنوب شرق استان و سد 'دولت آباد' چناران واقع در شمال خراسان رضوی اعلام کرد.

وی افزود: سد‌های 'چالی دره' در شمال غرب مشهد، 'چهچه و قره تیکان' کلات در شمال شرق و سد 'فریمان' در مرکز خراسان رضوی در آستانه سرریز شدن هستند.

مدیر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در پی بارش‌های فروردین ماه جاری آب جمع شده پشت سد‌های این استان در مجموع ۳۷ درصد ظرفیت کلی آن‌ها را پر کرده است. این میزان در مدت مشابه پارسال ۲۳ درصد بود.
وی گفت: در مجموع ذخایر کنونی آب جمع شده پشت سد‌های خراسان رضوی هم اینک نسبت به پارسال سال ۱۴ درصد بیشتر است.

نوروززاده افزود: بر این اساس هنوز ۶۳ درصد از ظرفیت ذخیره سازی سد‌های خراسان رضوی خالی از آب است. این میزان پارسال در همین زمان ۷۷ درصد بود.

وی حجم کنونی آب جمع شده پشت سد‌های خراسان رضوی را ۵۵۷ میلیون مترمکعب اعلام و بیان کرد: ۲۴۷ میلیون مترمکعب از این حجم آب طی فروردین ماه جاری تاکنون وارد دریاچه پشت سد‌های استان شده است.

مدیر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی مجموع حجم ذخیره سازی سد‌های بزرگ و در حال بهره برداری این استان را یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون مترمکعب اعلام و بیان کرد: یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب از این حجم مربوط به سد دوستی می‌باشد که بین ایران و جمهوری ترکمنستان مشترک است.

وی به افزایش ۱۵ درصدی حجم ذخیره آب سد دوستی نیز اشاره و بیان کرد: هم اکنون ۳۶ درصد از مخزن ذخیره سد دوستی آب دارد. این میزان پارسال در همین زمان ۲۱ درصد بود. هم اینک ۴۳۶ میلیون مترمکعب آب پشت سد دوستی جمع شده که ۱۸۰ میلیون مترمکعب آن آورد آبی امسال است.

خراسان رضوی دارای ۲۹ سد در حال بهره برداری در شهرستان‌های تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، کلات و فریمان است.

حجم بارندگی در خراسان رضوی از ابتدای سال زراعی جاری (مهر ماه ۱۳۹۷) تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال به میزان ۲۱۰ درصد بیشتر شده بطوری که از ابتدای مهر ماه پارسال تا پایان بیست و دومین روز فروردین ماه جاری ۲۳۰ میلیمتر باران در خراسان رضوی ثبت شده که نسبت به دوره آماری بلندمدت نشانگر افزایش ۵۲ درصدی است. همچنین از ابتدای فروردین ماه جاری تاکنون هم در حالی ۶۱ میلیمتر باران در خراسان رضوی باریده که این میزان در دوره آماری بلندمدت ۲۵ میلیمتر و در مدت مشابه پارسال فقط سه میلیمتر بود.

میانگین سالانه بارش در خراسان رضوی ۲۱۰ میلیمتر و در کشور ۲۵۰ میلیمتر است.

خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع معادل ۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار، هفت درصد مساحت کل ایران را دارد. شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت این استان در ۲۸ شهرستان، ۷۰ بخش و دو هزار و ۵۴۰ روستا سکونت دارند. خراسان رضوی منطقه‌ای خشک و نیمه خشک است، زیرا ۷۵ درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد.

همچنین یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۵۱۱ هکتار از زمین‌های خراسان رضوی در مناطق بیابانی متاثر از کانون‌های فرسایش بادی قرار دارد که شامل حدود ۳۰ درصد وسعت استان است.

انتهای پیام / ا

سرریز شدن سدهای استان خرسان رضوی

 

برچسب ها: وزارت نیرو ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد کامران دیسفانی
۱۳:۴۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
با سلام و احترام
با توجه به بارندگی ها و آمادگی افکار عمومی ، لطفا حد اکثر استفاده از این فرصت در خصوص بازگشایی بستر و حریم های تصرف شده در مسیر رودخانه ها را بعمل آورند تا مشکلات کمتری در این خصوص داشته باشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
با سلام و خسته نباشید
گزارش خوبی بود . متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
اميدوارم همه آماده باشن و فاجعه به بار نياد
آخرین اخبار