۸ میلیون هکتار از مراتع کشور فاقد پروانه چرای دام هستند/ اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار به منابع طبیعی در سال ۹۸آقایی با اشاره به اینکه ۵۶ میلیون هکتار از مراتع کشور دارای پروانه چراست، گفت: ۸ میلیون هکتار فاقد پروانه چرای دام و ممیزی اراضی است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از  وزارت جهاد کشاورزی خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در جلسه شورای مدیران سازمان قرار دادن نام سپاه پاسداران از سوی مقامات آمریکایی در لیست تروریست را کاری  عبث و بیهوده دانست و گفت: اگر بدنبال سپاه، جهاد در لیست تروریست قرار گیرد مایه تعجب نیست، زیرا حضرت امام فرمودند؛ سپاه و جهاد دو بال انقلاب هستند.

وی تکلیف امسال منابع طبیعی را نسبت به سالی که گذشت ۲ چندان دانست و افزود: سال ۹۸ با اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و رقم اختصاصی ریزگرد‌ها و همچنین اعتباراتی که از محل بودجه استانی به این بخش اختصاص می‌یابد، منابع طبیعی در  سال ۹۸ رقمی معادل ۴ هزار میلیارد تومان برای فعالیت‌های خود بودجه خواهد داشت.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: هیچ مانعی نباید ما را از مسیر اصلی خارج کند بلکه باید با هم افزایی و همدلی نیرو‌های ستادی و استانی با یک منشور و نقشه راه مشخص کار‌ها را به پیش ببریم.


بیشتر بخوانید: چگونه سیل به فرصتی برای مقابله با خشکسالی تبدیل می‌شود؟/ افرایش بارش‌ها به سبب تغییرات اقلیمی


آقایی وجود ۸۴ میلیون هکتار مراتع در کشور را نعمت بزرگی برای منابع طبیعی برشمرد و گفت: در حال حاضر برای ۲۰ میلیون هکتار از عرصه‌های مرتعی طرح مرتعداری وجود دارد و توسط صاحبان طرح و با نظارت یگان حفاظت تحت صیانت و مراقبت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ۵۶ میلیون هکتار از مراتع کشور دارای پروانه چراست و ۸ میلیون هکتار فاقد پروانه چرای دام و ممیزی اراضی است که وضعیت این ۸ میلیون هکتار در سال  ۹۸ تعیین تکلیف خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه حفاظت از پوشش گیاهی مهمترین وظیفه سازمان جنگل هاست، اظهار کرد:  براین اساس با بهره‌برداران قرارداد بستیم و مراتع توسط آنان حفاظت می‌شود.

علوفه‌های مراتع قبل از خشک شدن برداشت می‌شود

 آقایی با اشاره به اینکه مراتع در سازمان، حکم گندم در کشاورزی را دارد، بیان کرد: علوفه مراتع بسیار برای ما مهم است و اواخر خردادماه این علوفه‌ها بویژه در زیر اشکوب جنگل‌ها خشک می‌شود و در آتش سوزی جنگل‌ها بسیار خطرناک است، از اینرو  از مدیر کل دفتر مرتع خواست که تا پایان فروردین با پیگیری و ارسال بخشنامه به استان‌ها اعلام کند که قبل از خشک شدن علوفه‌ها و بروز هرگونه حوادث در اراضی جنگلی و مرتعی این علوفه‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مسئول اول منابع طبیعی کشور در نشست شورای مدیران از معاونت جنگل‌های شمال خواست تکه جنگل‌های موجود در شمال کشور که به صورت جزیره‌ای قرار دارند و هر آن ممکن است مورد تخریب و تصرف قرار گیرند را به پارک‌هایی جنگلی تبدیل کنند تا از دست اندازی سودجویان در امان بماند.

در سیل اخیر رفتار طبیعت با انسان را شاهد بودیم

وی واگذاری جنگل و تغییر کاربری آن را بر اساس قانون مطلقاً ممنوع دانست و بروز سیلاب‌ها را قهر طبیعت با انسان برشمرد و گفت: با طبیعت هر گونه رفتار کنیم همانگونه با ما مقابله خواهد کرد و در سیل اخیر این رفتار طبیعت با انسان را به عینه شاهد بودیم.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: تمامی اقدامات منابع طبیعی در سال ۹۸ باید دارای شناسنامه، کد و مشخصات مکانی باشد تا هر مرجع و نهادی ادعایی داشت و توضیحی خواست این قابلیت وجود داشته باشد تا اقدامات اجرا شده به صورت عینی مورد بازدید قرار گیرد.

به گفته آقایی مدیریت‌ها در حوزه‌ها باید عملیاتی باشد و انجام دستورات اجرایی که به زیربخش‌ها و استان‌ها داده می‌شود صفر تا صد آن در زمینه نظارت، کنترل و اثربخشی با مدیر مجموعه است.

با زمین خواران سودجو به شدت برخورد می‌شود

 آقایی نقش مردم، جوامع محلی و بهره برداران را در منابع طبیعی بسیار پر اهمیت دانست و گفت: منابع طبیعی هیچ نگرانی برای مردم فراهم نمی‌کند، اما با زمین خواران سودجو به شدت برخورد قانونی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده را باید به افکار عمومی و مسئولین گفت، بیان داشت: اگر اقداماتی که انجام می‌شود از طریق رسانه‌های اطلاع رسانی نگردد انگار آن کار انجام نشده است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خاتمه نیروی انسانی را سرمایه ارزشمند منابع طبیعی برشمرد و گفت: با توجه به اقدامات ارزشمندی که در سال گذشته در ستاد و استان‌ها صورت گرفت، کارکنان منابع طبیعی شایسته توجه بیشتر بودند و قطعا تلاش این نیرو‌ها کار‌ها را به سوی موفقیت پیش برد.

در این نشست که رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و رئیس بخش تحقیقات آبخیزداری حضور داشتند، اعضای شورای مدیران سازمان جنگل ها، هر کدام به مدت ۵ تا  ۱۰دقیقه برنامه‌های پیش روی سال ۹۸ را نزد رئیس سازمان جنگل‌ها ارائه کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار