معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی مازندران گفت: اوتیسم، اختلالی که در دوران کودکی علائم آن بروز می‌کند و نیازمند آموزش و مراقبت‌های ویژه است.

قلندری معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با اشاره به اهمیت تشخیص به موقع بیماری اوتیسم در کودکان گفت: مناسب‌ترین زمان تشخیص این بیماری بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی است که برای بازگشت این بیماران به جامعه بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه اوتیسم یک اختلال رشدی است که بر توانایی برقراری ارتباط کودک با دیگران تاثیر می‌گذارد، افزود: کودکان مبتلا به اوتیسم یا اصلاً حرف نمی‌زنند یا در ساخت جملات مشکل دارند از این رو گفتار درمانی برای این گروه از کودکان می‌تواند مؤثر باشد.

وی با اشاره به فعالیت ۶ مرکز توانبخشی در مازندران گفت: در استان ۲ مرکز در ساری، ۱ مرکز در قائمشهر، ۱ مرکز در بابل، ۱ مرکز در آمل و ۱ مرکز هم در چالوس فعال است که ظرفیت هر مرکز نزدیک به ۵۰ نفر است که به این بیماران خدمات ارائه می دهند.

قلندری گفت: در این مراکز، متخصصان گفتاردرمانی از تکنیک‌های گوناگونی برای تقویت مهارت‌های گفتاری، زبانی، تعاملات اجتماعی و مهارت‌های غیرکلامی بعد از ارزیابی وضعیت کودک استفاده می‌کند.

وی افزود: با توجه به متفاوت بودن شدت این بیماری در کودکان مختلف میزان کمک‌های مالی ارائه شده نیز متغییر است و بعضا تا سقف ۲۰ میلیون ریال میرسد.


معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی مازندران با بیان اینکه هنوز علت دقیق این بیماری مشخص نیست گفت: اوتیسم در ردیف اختلالات رشدی است و کودکان دارای اوتیسم از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با کودکان سالم ندارند، ولی در زمینه ارتباط کلامی و غیرکلامی، رفتار‌های اجتماعی و فعالیت‌های سرگرم‌کننده، فعالیت‌های حسی، عملکرد اجرایی و ذهن خوانی دارای مشکل هستند.
 
انتهای پیام/س

حمایت بهزیستی از کودکان اوتیسمی

برچسب ها: بهزیستی ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.