آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره مدارس سیل زده و سرنوشت اجرای رتبه بندی فرهنگیان و سرنوشت آزمون استخدامی همراه بود.

از تعیین زمان اجرای رتبه بندی فرهنگیان تا ساماندهی مدارس سیل زدهبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون تعیین زمان اجرای مرحله نخست رتبه بندی فرهنگیان، تدابیر مربوط به مناطق سیل زده و سرنوشت آزمون استخدامی آموزش و پرورش گذشت.

امسال؛ زمان اجرای مرحله نخست رتبه بندی فرهنگیان/ دولت برای اجرای طرح مصمم است

سید محمدبطحایی وزیر آموزش و پرورش درباره سرانجام اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان و زمان دقیق اجرای آن اظهار کرد: طرح رتبه‌بندی مسیر اداری خودش را طی کرده است و در کمیسیون‌های دولت مطرح و تصویب شد و سپس به صحن رسید.

وی ادامه داد: در صحن دولت این طرح طی ۲ جلسه بررسی شده بود و به جلسه بعد موکول شد اما متاسفانه با برخی اولویت‌های دیگر مواجه شد و برای جلسه دولت ای اولویت‌ها بسیار مهم بود که از جمله این اولویت‌ها می‌توان به موضوع بودجه و تغییر ساختار آن اشاره کرد و بعد از آن هم متاسفانه سیل و مسائل حول آن اتفاق افتاد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا معلمان از مهر ۹۸ می‌توانند امیدوار به اجرای طرح باشند یا خیر» تاکید کرد: نسبت به اجرایی کردن این طرح طی امسال بسیار امیدوار هستیم یعنی امسال به عنوان سال اجرای مرحله نخست رتبه بندی خواهد بود و به لطف خداوند این کار اتفاق می‌افتد.

سرنوشت آزمون استخدامی آموزش و پرورش به کجا رسید؟

علی الهیارترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره سرانجام آزمون استخدامی جدید و جذب نیرو در آموزش و پرورش اظهار کرد: هنوز مجوز قطعی آزمون استخدامی صادر نشده است، اما برای جذب ۵۵ هزار نفر توافق اولیه با سازمان امور اداری و سازمانی انجام شده است.

وی ادامه داد: درباره چگونگی توزیع نیرو و روش جذب آن‌ها در آموزش و پرورش هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است و باید بررسی‌های لازم انجام شود تا ببینیم چند درصد نیرو‌ها از طریق دوره چهار ساله و چند درصد از طریق دوره‌های یکساله مهارت آموزی باشد.

۱۵۰۰ مدرسه در مناطق سیل‌زده آسیب دیدند/ اما واگر‌های تعیین زمان پایان سال تحصیلی

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش  درباره وضعیت مدارس آسیب زده کشور اظهار کرد: طی گزارش‌های رسیده از هشت  استان سیل زده کشور ۱۵۰۰ مدرسه دچار آسیب شده‌اند که خوشبختانه تعداد مدارسی که آسیب دیدگی آن‌ها زیاد است و منجر به تخریب و بازسازی آن شود حدود ۱۰۵ مدرسه برآورد شده است و عموم مدارس نیاز به بازسازی و مرمت دارند.

وی ادامه داد: با ساماندهی که برای تعدادی از استان‌ها انجام دادیم استان‌های معینی را برای مناطق سیل زده در نظر گرفتیم و کار‌ها را آغاز کردیم، استان‌های معین و خیرین مدرسه ساز کمک خواهند کرد تا در بخش مرمت و بازسازی مدارس بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن کار‌ها را پیش ببریم و  برای مهرماه ۹۸ مشکلات برطرف شود تا مدارس آماده خدمت رسانی به دانش آموزان باشند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ۱۰۵ مدرسه‌ای که تخریب شده یا به دلیل سیلاب‌ ایمنی کافی ندارد از کمک خیرین استفاده می‌کنیم تا مدارس جدیدی را بنا کنیم، گفت:   در همین هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم در استان خوزستان و لرستان خیرین حضور پیدا کرده و شرایط این استان‌ها را بررسی کردند.

کمبود ۱۰۰ هزار مربی پرورشی در مدارس/ تمرکز فعالیت مشاوران در مقطع متوسطه اول

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود نیروی انسانی در حوزه پرورشی و تمهیدات این معاونت برای جبران خلاها اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی نه تنها در حوزه مربی پرورشی و مشاره بلکه در تمامی بخش‌های آموزش و پرورش مشهود است، اما سعی کردیم با اتخاذ روش‌هایی همچون حق‌التدریس آزاد و شاغل این خلا را جبران کنیم.

وی ادامه داد: البته معتقدیم که این روش‌ها نقش مربی اصلی را ایفا نمی‌کند و ممکن است با استاندارد‌ها فاصله داشته باشیم، ولی ناگزیر هستیم شرایط را با این روش‌ها مدیریت کنیم.

کاظمی از کمبود ۱۰۰ هزار مربی پرورشی در مدارس کشور خبر داد و گفت: اکنون با ۴۵ هزار مربی پرورشی مدارس را پوشش دادیم و تقریبا این تعداد یک سوم نیاز اصلی ما را شامل می‌شود که با همین تعداد فعالیت‌های مربوطه به حوزه های پرورشی را انجام می‌دهیم.

تمام ظرفیت دانشگاه شهید رجایی در اختیار آموزش و پرورش است

حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی درباره وضعیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه برای سال تحصیلی آینده اظهار کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با توجه به ماموریت‌گرا بودن، تمام ظرفیت خود را برای آموزش و پرورش و فرهنگیان اختصاص داده است اما به جهت اعمال محدودیت ادامه تحصیل برای این گروه ظرفیت دانشگاه در حوزه تحصیلات تکمیلی، تکمیل نمی‌شود و این در حالی است که امکانات کافی برای این دوره در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس ساز‌و‌کاری با جنبه ترمیم ترتیب دادیم تا فقط در دوره شبانه پذیرش آزاد دانشجو داشته باشیم، البته در پذیرش دوره شبانه به دانشجویان امکانات خاص همچون خوابگاه تعلق نمی‌گیرد و هزینه تحصیل را نیز می‌پردازند، بنابراین دانشجویانی که غالبا بومی هستند در این دوره‌ها پذیرفته می‌شوند.

عظمتی تاکید کرد: باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که این موضوع تنها برای دوره تحصیلات تکمیلی است و در دوره کارشناسی چنین ظرفیتی وجود ندارد.

پژوهشگاه مطالعات نیاز جدی آموزش و پرورش است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه پزوهشگاه مطالعات نیاز جدی دستگاه تعلیم و تربیت است و این پژوهشگاه بسیار فعال‌تر از امروز مورد نیاز ماست، گفت: البته مدیر مدرسه باید پزوهشگر توانا باشد و تا زمانی که معلم و مربی و برنامه درسی مبتنی بر پژوهش نباشد به جایی نمی‌رسیم و جایگاه فخیم پژوهش مورد نیاز ماست حال اینکه این پژوهشگاه درون و بیرون باشد فرقی نمی‌کند، اما زمزمه جدایی پزوهشگاه از آموزش و پرورش را کاملا مخالف هستم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: استقلال پژوهشگر صرفا با جدایی محقق نمی‌شود و پژوهشگاه مطالعات از آن آموزش و پرورش است و نباید آن را به عنوان پژوهشگاه عادی بدانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم تاکید کرد: در صدد تدوین نقشه راه برای اجرای کامل برنامه درسی ملی هستیم تا طرح اقدام آموزش و پرورش با همکاری نهاد‌ها شکل گیرد و در سال ۱۴۱۴ جمهوری اسلامی ایران تحول مطلوب تعلیم و تربیت شکل گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم اظهار کرد: وقتی کتاب درسی ما هنوز هویت ندارد کار، مهارت و فعال مورد توجه زیادی نیست باید آن را رفع کنیم؛ به عنوان مثال در کتاب فارسی اول ابتدایی مفهوم کار و عمل بسیار ضعیف است و بیشتر به مفاهیم آداب، اخلاق و ایمان را پرداخته شده است.

فعالیت ۲ میلیون دانش آموز به عنوان سفیر سلامت در مدارس

حسن ضیاء‌الدینی مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فعالیت سفیران سلامت در مدارس اظهار کرد: در شرایط فعلی ۲ میلیون سفیر سلامت در کشور داریم که این تعداد از مقاطع تحصیلی مختلف هستند و از ظرفیت آن‌ها برای آموزش سلامت استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود مربی بهداشت و مراقبان سلامت در مدارس تصمیم بر این شد تا از ظرفیت دانش‌آموزان برای ترویج آموزه‌های بهداشتی استفاده کنیم و بر همین اساس سفیران سلامت از میان دانش آموزان انتخاب شدند تا آموزش‌های در حوزه سلامت و بهداشت را به همسالان و حتی خانواده‌ها ارائه کنند.

ضیاالدینی گفت: بر اساس هدف‌گذاری‌های سالیانه بر آن هستیم تا هر ساله ۱۵ درصد به جمعیت سفیران سلامت اضافه کنیم که البته این امر در صورتی محقق خواهد شد که تأمین اعتبار لازم را داشته باشیم حتی اگر اعتبار لازم وجود داشته باشد می‌توانیم این هدف‌گذاری را بیشتر از ۱۵ درصد توسعه دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
بله
آخرین اخبار