مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: ۳۲ طرح پرورش شتر با پرداخت ۳۷ میلیارد و ۹۳ میلیون ریال تسهیلات روستایی و عشایری سال ۹۷ در این شهرستان اجرا شد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،  مالکی مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: با اجرای این تعداد طرح ۵۴۰ نفر شتر به جمعیت شتر شهرستان افزوده شد.

وی افزود: اکنون ۱۷ هزار نفر شتر در شهرستان نهبندان وجود دارد که ۱۲ هزار نفر در قطب‌های پروش شتر شهرستان از جمله دهسلم، چاهداشی، حیدرآباد، علی آباد کهنو و چاهدراز وجود دارند و پنج هزار نفر در مجتمع پرورش شتر در حاشیه شهر نهبندان در حال پرورش هستند.

مالکی اظهار کرد: در چند سال گذشته خشکسالی‌های چندین ساله جمعیت دام شتر شهرستان را کاهش داد به طوری که در ۱۰ سال گذشته این شهرستان ۲۴ هزار نفر شتر داشت و جمعیت این نوع دام به ۱۷ هزار نفر کاهش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت : نهبندان نخستین پرورش دهنده شتر در خراسان جنوبی و یکی از قطب‌های پرورش شتر در کشور است و سالانه بیش از چهار هزار نفر شتر از این شهرستان برای کشتار و پرورش به دیگر نقاط کشور حمل می‌شود.

وی اظهار کرد: سالانه در این شهرستان یک هزار و ۲۲۰ تن گوشت شتر، یک هزار و ۱۴۷ تن شیر و بیش از ۲۰ تن پشم شتر تولید می‌شود، برای فرآوری شیر شتر در کارخانه در حال احداث شیر نهبندان یک خط فرآوری در نظر گرفته شده است.

مالکی کمبود نقدینگی برای خرید علوفه، عدم بیمه شتران، تخصیص نیافتن اعتبار پروژه انتقال آب و کمبود اعتبارات عمرانی بخش خدمات شترداری را از مشکلات پرورش دهنده گان شتر شهرستان ذکر کرد.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: اکنون ۳۰ درصد شتر خراسان جنوبی در شهرستان نهبندان در حال پرورش است و حدود ۲ هزار خانوار در زمینه پرورش شتر فعالیت دارند.

مالکی ادامه داد: به دلیل بارندگی‌ها خوب در سال جاری وضعیت مراتع شهرستان مناسب‌تر از سال گذشته است، اما نیاز است برای سایر ایام سال علوفه یارانه‌ای و مدت دار برای شترداران شهرستان در نظر گرفته شود.

انتهای پیام / ط ا

وجود ۱۷ هزار نفر شتر در شهرستان نهبندان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.