همزمان با اعیاد شعبانیه قدیمی‌ترین نسخه خطی صحیفه سجادیه در موزه قرآن و نفایس حرم مطهر امام رضا (ع) رونمایی شد.

رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه خطی صحیفه سجادیه در مشهدبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،علی سوزنچی سرپرست مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: نسخه خطی 'صحیفه سجادیه' به روایت ابن مالک در سال ۴۱۶ هجری قمری کتابت شده است که قدیمی‌ترین نسخه خطی این کتاب در جهان به شمار می‌رود.

وی افزود: مجموعه فوق العاده نفیسی با عنوان 'صحیفه مبارکه سجادیه' مشتمل بر پنج کتاب و رساله در کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد نگهداری می‌شود که سومین کتاب از این مجموعه 'صحیفه سجادیه' به روایت 'علی ابن مالک' است که مشتمل بر ۳۸ دعا از ادعیه صحیفه مبارکه سجادیه است.

سرپرست مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: روایت ابن مالک در هیچ منبعی معرفی نشده است و بعد از شیخ طوسی (متوفی ۴۶۰ قمری) هیچ کس خبری از آن به دست نداده و نخستین نسخه شناخته شده روایت ابن مالک متعلق به کتابخانه آستان قدس رضوی است.

سوزنچی گفت: این نسخه که به خط نسخ کتابت شده است به طرز معجزه آسایی در سال ۱۳۴۸ شمسی هنگام اجرای طرح توسعه حرم مطهر رضوی از زیر خاک قبه مرقد شریف حضرت کشف شد.

وی با اشاره به ماجرای مخفی بودن این نسخه در زیر خاک تصریح کرد: در سال ۹۹۷ قمری، شیبک خان ازبک به مشهد حمله کرد که متولی حفاظت از نسخ خطی موجود در حرم رضوی این نسخه را به همراه جزوات قرآنی و چندین اثر دیگر مخفی کرد.

سرپرست مرکز نسخ خطی سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به غنای مجموعه نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی اظهار داشت: ۵۵ هزار نسخه خطی، ۲۲ هزار نسخه قرآن و جزوات قرآنی، ۵۰ هزار نسخه چاپ سنگی در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد.

سوزنچی گفت: تاکنون حجم زیادی از نسخ خطی و چاپ سنگی موجود در این مرکز فهرست نویسی شده و فهرست نویسی هفت هزار نسخه دیگر باقی مانده است که بعد از اتمام و چاپ آن در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد تا از آن به عنوان مرجع استفاده کنند.
 

صحیفه سجادیه رزق سفره معنوی مردم است

 
حسین اکبرزاده مسئول بنیاد صحیفه سجادیه در مشهد گفت: صحیفه سجادیه، کتاب معرفت و توحید، انسانیت و اخلاق و نیایش نامه امام سجاد (ع) است که آن حضرت برای فرزندان خود انشاء کردند.

وی افزود: این کتاب در بین دانشمندان اسلامی به 'زبور آل محمد' و 'انجیل اهل بیت' موسوم شده است و در قرون مختلف اسلامی بسیاری از دانشمندان و راویان با اسناد متصل به نقل و روایت صحیفه کامله مبادرت ورزیده اند.

مسئول بنیاد صحیفه سجادیه در مشهد ادامه داد: صحیفه سجادیه به ۵۴ زبان مختلف در سطح دنیا ترجمه شده است و بیشتر مترجمان این کتاب غیرمسلمان بوده اند و این یعنی صحیفه سجادیه در بین مسلمانان مظلوم واقع شده، زیرا عنایت غیرمسلمانان به این کتاب بیشتر از ماست.

اکبرزاده تصریح کرد: فعالیت‌های علمی و پژوهشی مناسبی در خصوص صحیفه سجادیه انجام گرفته است، اما هنوز اقدامی که باعث شود این کتاب مانند مفاتیح الجنان بر سر سفره معنوی مردم قرار گیرد انجام نشده است.

وی با بیان این که صحیفه سجادیه کنونی شامل ۵۴ دعاست افزود: ظاهر این کتاب دعاست، اما باطن آن همه چیز را در خود دارد و این کتاب می‌تواند هدایتگر مسلمانان باشد.

انتهای پیام // ف. س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار