اختلافات شدید میان دونالد ترامپ و مقامات دولتش بر سر سیاست‌های مهاجرتی موجب شد وزیر امنیت داخلی آمریکا از سمتش کناره‌گیری کند.

دولت ترامپ با کناره‌گیری وزیر امنیت داخلی متزلزل‌تر شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اختلافات شدید میان دونالد ترامپ و مقامات دولتش بر سر سیاست‌های مهاجرتی موجب شد وزیر امنیت داخلی آمریکا از سمتش کناره‌گیری کند و گمانه‌زنی‌هایی درباره کناره‌گیری چند مقام عالی‌رتبه دیگر نیز مطرح شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و متحدانش در کاخ سفید که بر رویکرد سختگیرانه خود درباره مهاجرت تاکید دارند، دوشنبه کمپین خود را برای پاکسازی وزارت امنیت داخلی با ماموریتی فراتر از برکناری «کیئرسچن نیلسن» وزیر امنیت ملی آمریکا سرعت بخشیدند.

به گفته سه نفر مطلع از تحولات کاخ سفید، استیفن میلر، یکی از مشاوران ترامپ که یکی از عوامل تاثیرگذار در برخی از بحث‌برانگیزترین سیاست‌های دولت است، گرداننده اصلی برکناری رهبری سیاست‌های مهاجرتی دولت است. افراد مطلع همچنین گفتند ترامپ علاوه بر تغییر نام‌ها و چهره ها، جدا کردن دوباره اعضای خانواده مهاجران را - سیاستی که سال گذشته بحث‌های بسیاری به راه انداخت- بررسی می‌کند.

این تحولات اخیر در نتیجه ناامیدی ترامپ از افزایش تعداد مهاجران در مرز و ناکارآمد بودن برنامه‌های وی برای کاهش مهاجرت‌های غیرقانونی به آمریکا صورت گرفته است. در شرایطی که ترامپ به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شود، چالش‌هایی که دادگاه‌ها برای پیشنهاد‌های ترامپ ایجاد کرده‌اند، قوانین مهاجرتی و حتی برخی از مشاوران خود ترامپ از موانع پیش‌روی وی برای اجرایی کردن برنامه‌های مهاجرتی‌اش محسوب می‌شوند. هرچند کاخ سفید رهبری جدیدی را در حوزه اجرای قوانین مهاجرتی خواستار شده است، به نظر می‌رسد این تیم جدید نیز با همان موانع مواجه خواهد شد.

مقامات مطلع از تحولات اخیر گفتند احتمالا فرانسیس سیسنا، مدیر خدمات شهروندی و مهاجرتی آمریکا و نیز جان مارشال میتنیک، مشاور امنیت داخلی آمریکا از سمت‌های خود کناره گیری خواهند کرد. نیلسن یکشنبه و پس از دیدار با ترامپ در کاخ سفید استعفای خود را اعلام کرد؛ سه روز پیش از آن نیز دولت ران ویتیلو کاندیدایش را برای مدیریت سازمان اعمال قوانین مهاجرتی و گمرکی کنار گذاشته بود. این مقامات که به علت مجاز نبودن برای اظهارنظر درباره این موضوعات خواستند هویتشان فاش نشود، گفتند: دیگر کارکنان قدیمی در خدمات مدنی نیز ممکن است از سمت‌های خود برکنار شوند.

رئیس خدمات مخفی نیز مجبور شده است از سمت خود کناره گیری کند؛ البته گفته می‌شود استعفای وی به اختلافات اخیر بر سر سیاست‌های مهاجرتی ارتباطی ندارد. سناتور‌های برجسته از هر دو حزب آمریکا از تحولات اخیر در دولت ناراضی هستند.

ترامپ یکشنبه اعلام کرد کوین مک آلینن، کمیسر اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا به عنوان وزیر موقت امنیت داخلی، جایگزین نیلسن خواهد شد. سخنگوی ترامپ ابراز امیدواری کرد تجربه مک آلینن به ایجاد تغییرات گسترده در مرز کمک کند. اما مک آلینن یک سخنران یا سیاستمدار نیست. وی مهاجران را خانواده‌های آسیب پذیری می‌داند که به کمک‌های بشردوستانه بیشتر نیاز دارند؛ دیدگاه وی به مهاجران با دیدگاه ترامپ تفاوت دارد. وی ایجاد تغییرات در نظام پذیرش مهاجران را خواستار شد تا روند بررسی و تصمیم‌گیری درباره اینگونه پرونده‌ها سریعتر شود.

دموکرات‌ها گفتند مک آلینن باید به آن‌ها درباره مرگ یک کودک در بازداشت آمریکا در دسامبر توضیح دهد، هرچند این سازمان وی بود که آن کودک را از والدینش جدا کرده بود، اما وی تلاش کرد از توضیح درباره این موضوع فرار کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار