به اعتقاد آنتونیو تاجانی، حمایت سارکوزی از «سرنگونی و کشتن معمر قذافی» بزرگترین اشتباهی بود که فرانسه در طول تاریخ خود مرتکب شد.

رئیس پارلما اروپا: حمایت سارکوزی از سرنگونی قذافی بزرگترین اشتباه تاریخی فرانسه بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، آنتونیو تاجانی، رئیس پارلمان اروپا در مورد اوضاع کنونی لیبی و اظهارنظر اخیر ماتئو سلوینی، وزیر کشور ایتالیا، که گفته بود منافع اقتصادی یک کشور خارجی ممکن است پشت حملات نظامی علیه پایتخت لیبی باشد واکنش نشان داد.

تاجانی در گفتگو با شبکه خبری ایتالیایی «اسکای تی‌جی ۲۴» اظهار داشت: «ما همیشه گفته‌ایم فرانسه و ایتالیا منافع جداگانه‌ای در لیبی داشته‌اند و قطعا این طور است، نیکلاس سارکوزی (رئیس جمهور سابق فرانسه) از سرنگونی و سپس کشتن معمر قذافی به شدت حمایت می‌کرد که آمریکا و انگلیس نیز در این مسئله با او هم‌نظر بودند».

رئیس پارلمان اوپا تصریح کرد: «فرانسه اشتباه تاریخی بزرگی را مرتکب شد با امید به اینکه حضورش در لیبی پررنگ‌تر شود؛ اما در پایان چیزی جز هرج و مرج به دست نیامد و ما بهای آن را با سیل مهاجران به سمت اروپا می‌پردازیم».

تاجانی هشدار داد: «اگر اکنون برای حل بحران لیبی تلاش نکنیم وضعیت در این کشور غیرقابل کنترل خواهد شد». بنا به گفته وی، از طرفی مناقشه لیبی نشان‌دهنده ناتوانی ایتالیا در سامان دادن به وضعیت این کشور آفریقای شمالی است.

بحران در لیبی پنجشنبه گذشته، زمانیکه نیروهای تحت هدایت خلیفه حفتر موسوم به ارتش ملی لیبی با شعار پاکسازی پایتخت از «تروریست‌ها» به سوی طرابلس رهسپار شدند بالا گرفت. نیروهای وفادار به دولت وفاق ملی که از حمایت سازمان ملل برخوردار هستند در مقابل گفتند عملیات ضدحمله‌ای با نام «آتشفشان خشم» را آغاز می‌کنند.

امروز (سه شنبه) رئیس شورای دولت وفاق ملی حمله هوایی نیروهای خلیفه حفتر را به فرودگاه ماتیگا در طرابلس محکوم کرد و آن را از جرائم جنگی و جرم علیه بشریت خواند که همه قوانین و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی را نقض کرده و سبب شده است انتقال بیماران و مجروحان به بیمارستان در این شرایط سخت غیرممکن شود.

از زمانی که نیروهای شورای ملی انتقال با حمایت ناتو در اکتبر ۲۰۱۱، معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی را کشت، این کشور در بحران شدید سیاسی قرار گرفته است. پس از قذافی، لیبی به دو بخش تقسیم شد که پارلمان مستقر در شهر طبرق که سال ۲۰۱۴ انتخاب شد و از حمایت «ارتش ملی لیبی» برخوردار است بر شرق آن حکومت می‌کند و دولت وفاق ملی که سال ۲۰۱۵ با حمایت سازمان ملل تشکیل شد کنترل بخش‌های غربی لیبی، از طرابلس به بعد را برعهده دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آفریقا ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار