معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: برداشت گندم از اواسط فروردین از ۹۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان آغاز، و تا کنون ۸۰۰ تن گندم برداشت شده است.

خسرو عمرانی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، افزود: پیش بینی می‌شد اواخر اسفند سال گذشته یا اوایل فروردین برداشت‌ گندم آغاز شود، اما با توجه به بارش باران، برداشت‌ از ۱۴ فروردین آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گندم استان بوشهر نسبت به پارسال ۱۵ هزار هکتار افزایش داشته است، بیان کرد: پارسال با توجه به کاهش چشمگیر بارش‌ها، ۳۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شد که پیش بینی می‌شود امسال این رقم به ۱۴۰ هزارتن برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: ۵۷۰ دستگاه کمباین برای برداشت‌ گندم در نظر گرفته شده است که ۲۵۰ کمباین تاکنون وارد استان بوشهر شده است و در حال فعالیت هستند.

عمرانی از کشاورزان خواست برای برداشت محصول خود عجله کنند، زیرا به علت ناپایداری‌های جوی و افزایش رطوبت گندمزار‌ها به خوشه‌ها آسیب وارد می‌شود.

وی بیان کرد: اگر گندم برداشت شده همراه با رطوبت باشد، کشاورزان می‌توانند با قرار دادن محصولشان در محیط‌های سر پوشیده از رطوبت آن بکاهند و بعد از آن محصول خود را به مراکز خرید تضمینی گندم خود را تحویل دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اشاره به آغاز فعالیت مراکز خرید تضمینی گندم، گفت: یک مرکز در شهرستان دشتی، سه مرکز در شهرستان دشتستان و یک مرکز در شهر چغادک شهرستان بوشهر در نظر گرفته شده است.

عمرانی همچنین با اشاره به وزش باد و بارندگی‌های اخیر در استان بوشهر، گفت: بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهد به هشت هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی ۳۰ درصد خسارت وارد شده است.

وی بیان کرد: این بارندگی‌ها موجب شده برداشت جو و کلزا نیز با تاخیر آغاز شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر همچنین در خصوص بیماری زنگ زرد گندم، گفت: همه ساله در اسفند با توجه به افزایش رطوبت‌ها احتمال شیوع این بیماری در مزارع وجود دارد که در استان تا کنون گزارشی در این خصوص اعلام نشده است.

عمرانی ادامه داد: از جمله علائم این بیماری می‌توان به جوش‌های زرد رنگ بر روی و برگ بوته‌ها و خوشه‌ها گندم‌ها اشاره کرد که بر روی گیاهان حاشیه زمین‌های کشاورزی به وجود می‌آید.

وی افزود: کشاورزان با مشاهده این علائم، به مراکز کشاورزی شهری و روستایی خود گزارش دهند.

انتهای پیام/ک

پیش بینی برداشت ۱۴۰ هزارتن گندم از مزارع استان بوشهر

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.