مدیرعامل آب منطقه‌ای ایلام گفت: در مرحله اول بارش‌ها حدود ۲۵ درصد حجم مخازن سد‌ها و در مرحله دوم که سامانه پرقدرتی پیش‌بینی شده بود بیش از ۴۰ درصد حجم مخازن سد‌ها تخلیه شد.

تخلیه ۱۳۰ میلیون متر مکعب مخازن سد‌های استان ایلام

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،علی پوراحمد مدیرعامل آب منطقه‌ای استان ایلام گفت: قبل از شروع بارش‌ها و به محض دریافت اطلاعات هواشناسی به منظور ایجاد ظرفیت خالی برای مهار سیل نسبت به تخلیه مخازن سد‌ها که در آن زمان در حال سرریز بودند اقدام شد.

وی افزود: در مرحله اول بارش‌ها حدود ۲۵ درصد حجم مخازن سد‌ها (معادن ۷۵ میلیون متر مکعب) و در مرحله دوم که سامانه پرقدرتی پیش بینی شده بود بیش از ۴۰ درصد (معادل ۱۲۰ میلیون متر مکعب) حجم مخازن سد‌ها تخلیه شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اظهار کرد: علی رغم اتخاذ تمهیدات فوق، خساراتی به بند انحرافی میمه، کنجانچم، ریزش راه دسترسی به ایستگاه‌های پمپاژ گدار خوش و تخریب‌های موضعی شبکه آبیاری و زهکشی دویرج، پل ورودی به دریاچه سد کنگیر، شبکه دشت عباس و عین خشک و سایر تاسیسات وارد شد که بازسازی آن‌ها در دست اقدام است.

وی ادامه داد : استان ایلام دارای ۱۵ رودخانه دائمی است که خیلی از این رودخانه‌ها فاقد سد مخزنی هستند و این موضوع مهم سبب می‌شود هر ساله بیش از یک میلیارد متر مکعب آب تولیدی استان از طریق این رودخانه‌ها به جای اینکه صرف توسعه و آبادانی شود بلا استفاده از استان خارج شود.

پوراحمد اضافه کرد: پایین دست سد مخزنی و در حاشیه رودخانه دویرج، بخش موسیان و چندین روستا سکونت دارند، سیلاب پیک لحظه‌ای ورودی به دریاچه بیش از ۲۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه ثبت شده که در صورت عدم وجود فضای خالی در سد دویرج، بخش موسیان و چندین روستا تخریب می‌شدند.

وی یادآورشد: ساماندهی و ترمیم خرابی‌های ناشی از سیل مراحله اول رودخانه کنجانچم به طور ضربتی، چند روز قبل از ورود موج دوم بارش‌ها مانع دیگری برای ورود سیلاب به شهر مهران بود.

انتهای پیام/ د

تخلیه سد های ایلام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.