وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد این کشور ۳۶۰ زندانی هندی را که دوره محکومیتشان به پایان رسیده است، آزاد می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، پاکستان این ماه ۳۶۰ زندانی هندی را که دوره محکومیتشان به پایان رسیده است، آزاد خواهد کرد. 

وزارت امور خارجه پاکستان روز جمعه در حالی این خبر را اعلام کرد که از شدت درگیری‌های این دو همسایه مجهز به سلاح‌های هسته‌ای که قدرت‌های جهانی را برآن داشته بود تا آن‌ها را به خویشتنداری دعوت کنند، کاسته شده است.

تنش‌ها بین این دو کشور همسایه به دنبال عملیات بمب‌گذاری انتحاری ۱۴ فوریه شبه‌نظامیان مستقر در پاکستان در منطقه کشمیر تحت کنترل هند که به کشته شدن دست کم ۴۰ پلیس هندی منجر شد، به اوج رسید، اما خطر بروز درگیری در ۲۷ فوریه به شدت افزایش یافت، یعنی زمانی که هند آنچه را که پایگاه آموزشی شبه‌نظامیان توصیف می‌کرد، هدف حمله قرار داد.

روز بعد پاکستان یک جنگنده هندی را سرنگون کرد و خلبان آن را به اسارت گرفت. البته وی را آزاد کرد. محمد فیصل، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، در گفتگو با خبرنگاران گفت: پاکستان تصمیم گرفته است ۳۶۰ زندانی هندی را -۳۵۵ ماهیگیر و ۵ غیرنظامی - که دوره محکومیتشان به پایان رسیده است، آزاد کند.

وی افزود این زندانیان در ۴ نوبت که از ۸ آوریل آغاز می‌شود، آزاد خواهند شد.

به دلیل روابط متشنج هند و پاکستان، زندانیانی که دوره محکومیتشان به پایان می‌رسد، معمولا ماه‌ها یا شاید هم سال‌ها در زندان کشور دیگر باید چشم انتظار آزادی بمانند.

بر اساس فهرست‌هایی که در ماه ژانویه دو طرف تبادل کردند، ۳۴۷ زندانی پاکستانی در زندان‌های هند به سر می‌برند که ۲۴۹ نفر از آن‌ها غیرنظامی و ۹۸ نفر ماهیگیر هستند.  ۵۳۷ زندانی هندی نیز در زندان‌های پاکستان محبوسند که ۴۸۳ نفر از آن‌ها ماهیگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان ابراز امیدواری کرد، هند هم چنین اقدامی انجام دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: هند ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار