مدیرکل گمرکات کردستان گفت: ارزش کالا‌های صادراتی استان در سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر ۸۵ درصد رشد داشته است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، بختیار رحمانی‌پور از کسب درآمد ۶۰۲ میلیارد و ۸۵۴ میلیون ریالی گمرکات استان طی ۱۲ ماهه سال گذشته خبر داد وگفت: از مجموع کل درآمد گمرکات کردستان ۲۱۶ میلیارد ریال یعنی ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۳۵۶ میلیارد ریال سایر عوارض وصول شده است.

وی با اشاره به اینکه درآمد گمرکات کردستان در سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر ۵۲ درصد رشد داشته است، افزود: در سال ۹۷ یک‌میلیون و ۹۷۳ هزار و ۷۴۴ تن کالا شامل یک‌هزار و ۵۷۸ قلم انواع کالا به خارج کشور صادر شده که بیشترین این اقلام از نظر وزنی گوجه‌فرنگی با وزنی حدود ۹۰ هزار تن و کمترین مقدار مربوط به عینک آفتابی با وزن یک کیلوگرم بوده است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان، ارزش کالا‌های صادراتی در سال گذشته را یک میلیارد و ۹۸۴ میلیون و ۴۳۳ هزار دلار عنوان کرد و ادامه داد: این میزان صادرات از لحاظ وزنی ۴۲ درصد و از نظر ارزشی ۸۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر رشد داشته است.

وی گفت: مهمترین اقلام صادراتی از نظر ارزش دلاری سیب تازه با ارزشی بالغ بر ۱۰۵ میلیون دلار، صابون مایع به ارزش ۵۴ میلیون دلار، سبزیجات به ارزش ۵۱ میلیون دلار، ماهی به ارزش ۵۱ میلیون دلار، خیار به ارزش ۴۷ میلیون دلار بالاترین مقدار ارزش و عینک افتابی به ارزش ۱۰ دلار کمترین ارزش دلاری را در بین کالا‌های صادراتی طی این مدت داشته است.

رحمانی‌پور با اشاره به اینکه عراق، افغانستان، روسیه، امارات متحده عربی و پاکستان کشور‌های هدف صادرات استان هستند، خاطرنشان کرد: ۹۹ درصد از کالا‌های اظهار شده به ارزش یک‌میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار از کردستان به کشور عراق صادر شده است.

وی اظهار کرد: از حدود ۲ میلیون تن کالای صادراتی از استان به ارزش ۲ میلیون دلار، یک میلیون و ۱۲۸ هزار تن به ارزش یک‌میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار متعلق به کالا‌های اظهار شده در کردستان و ۸۴۵ هزار تن کالا به ارزش ۷۵۵ میلیون و ۴۷۶ هزار دلار مربوط به کالا‌های اظهار شده در سایر گمرکات بوده که از مرز باشماق به خارج از کشور صادر شده است.

مدیرکل گمرکات کردستان از کسب رتبه دوم کشوری ترانزیت خارجی مقصد تنها مرز ترانزیتی استان خبر داد و گفت: در ۱۲ ماهه سال گذشته دو میلیون و ۲۷ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۸۳۹ میلیون دلار ترانزیت از مرز باشماق انجام گرفته که از لحاظ ارزش ریالی نسبت به سال قبل‌تر ۱۸ درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: از این مقدار ترانزیت ۹۷۵ هزار تن به ارزش ۴ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار مربوط به ترانزیت خارجی مقصد و مابقی ترانزیت داخلی و خارجی مبدا از این مرز ترانزیتی است.

رحمانی‌پور یادآور شد: در سال گذشته در بخش واردات نیز ۱۴ هزار تن انواع کالا به ارزش ۴۵ میلیون و ۷۷۶ هزار دلار از طریق گمرکات استان کردستان به کشور وارد شده است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان تصریح کرد: در سال گذشته کالا‌های ماشین‌آلات، آلیاژ و ضایعات آلومینیوم، قراضه و ضایعات باطری، ضایعات و آخال پلاستیکی بیشترین سهم وارده به کشور را داشته‌اند که نسبت به سال قبل‌تر از لحاظ وزنی ۷۹ درصد و از نظر ارزش ۳۴ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: این کالا‌ها از کشور‌های عراق، ترکیه، آلمان، سوئیس و اتریش به کشور وارد و از طریق گمرکات استان ترخیص شده و بیشترین سهم واردات مربوط به کشور عراق با ۳۵ درصد و کشور ترکیه با سهم ۲۷ درصد بوده است.

رحمانی‌پور اعلام کرد: در سال گذشته ۳۴۳ هزار و ۷۴۵ مسافر ورودی و ۳۶۰ هزار و ۱۶۳ مسافر خروجی از مرز مسافری استان تردد کرده‌اند که این میزان تردد نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل‌تر رشد ۱۹ درصدی مسافرین خروجی و ۲۱ درصدی مسافرین ورودی را نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرکات استان کردستان افزود: در سال گذشته تعداد بسته‏ های پستی وارده از گمرک امانات پستی معادل ۱۳۲ بسته شامل دارو، گوشی تلفن‌همراه و انواع البسه و دو هزار و ۲۰۳ بسته پستی شامل مواد خوراکی، خشکبار و البسه به خارج از کشور ارسال شده است.

انتهای پیام/م

برچسب ها: کالا ، رونق تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.