درخواست دولت انگلیس مبنی بر تمدید وقت اضافه برای ترک اتحادیه اروپا واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی در پی داشته و به ضریب چالش‌های موجود در انگلیس افزوده است.

واکنش‌های داخلی و خارجی به درخواست انگلیس برای ترک اتحادیه اروپابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، درخواست دولت انگلیس مبنی بر تمدید وقت اضافه برای ترک اتحادیه اروپا واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی در پی داشته و به ضریب چالش‌های موجود در انگلیس افزوده است.

پس از ناکامی دولت و مجلس در خارج کردن انگلیس از بن بست برکسیت تا پایان مهلت دو ساله و سپری شدن نیمی از وقت اضافه، نخست‌وزیر انگلیس به ناچار تمدید دوباره مهلت ترک اتحادیه اروپا را تا ۹ تیر از مقامات این اتحادیه خواستار شد.

ایوان راجرز، دیپلمات کهنه کار انگلیسی در واکنش به این اقدام گفت: نخبه‌های انگلیسی تصورشان این است که می‌توانند با تمدید مهلت خروج، راهی مناسب برای خروج بیابند، اما وقتی شفافیت در رویکرد نخبگان سیاسی وجود نداشته باشد تمدید نمی‌تواند مشکلی را برطرف کند.

درخواست نخست‌وزیر انگلیس که پس از ناکامی در دستکم شش دوره رای گیری در پارلمان برای توافق بر سر راهی برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مطرح شده واکنش نمایندگان پارلمان انگلیس را در پی داشته است.

لرد هانت، عضو مجلس اعیان انگلیس از حزب محافظه کار درخواست دولت را ضروری دانست و گفت: از آنجا که یک دولت کارا نداریم و در یکی از بحرانی‌ترین شرایط چند دهه اخیر به سر می‌بریم تمدید مهلت خروج لازم است.

لرد لاوسون، نماینده دیگر مجلس اعیان و وزیر اسبق خزانه داری انگلیس نیز با انتقاد از روند جاری در این کشور گفت: من ۴۵ سال نماینده مجلس بوده ام، اما هیچگاه در این سال‌ها شاهد چنین خرابکاری در قانون اساسی نبوده ام.

اکنون چالش «می» فقط به جغرافیای بریتانیا محدود نمی‌شود چرا که مقامات اتحادیه اروپا نیز به درخواست نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر تمدید وقت اضافه واکنش نشان داده اند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در دیدار با نخست‌وزیر جمهوری ایرلند جایی که اصلی‌ترین گره برکسیت در انجا شکل گرفته است گفت:: ما داریم به سوی مرحله بحرانی در روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وارد می‌شویم، اتحادیه اروپا در برابر انگلیس یکپارچه و متحد است.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا نیز که پیشتر در دیدار با نخست‌وزیر ایرلند گفته بود جهنم جای کسانی است که برکسیت را به راه انداختند و مشکلات موجود را پدید اوردند از موافقت و طرح ان در نشست اضطراری سران اروپا خبر داد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز که پیش‌تر گفته بود اتحادیه اروپا نمی‌تواند گروگان سیاسی انگلیس باشد در واکنش به درخواست انگلیس برای تمدید وقت اضافه گفت: زمانی فرانسه با آن موافق است که در انگلیس توافقی با اکثریت قابل قبول بدست امده باشد.

همزمان با واکنش‌های خارجی نابسامانی‌های داخلی نیز همچنان ادامه دارد، با اینکه نخست‌وزیر انگلیس با گردش به چپ طرح گفتگو و آشتی با حزب رقیب یعنی کارگر را در پیش گرفته است تا بلکه با کمک آن قفل برکسیت را باز کند هنوز نشانه‌هایی از دستیابی به توافقی در این باره و راهی برای خروج از کلاف سردرگم برکسیت مشاهده نمی‌شود.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس که بار‌ها دولت را به بی کفایتی در مدیریت برکسیت متهم کرده در مصاحبه با رسانه‌های انگلیسی گفت: هنوز هیچ تغییری در موضع نخست‌وزیر مشاهده نکرده است.

استمداد نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه کار انگلیس از حزب رقیب یعنی کارگر برای یافتن راهی برای برون رفت از بحران برکسیت اختلافات درون حزب حاکم را که تا کنون با استعفای چند وزیر و نماینده حزب آشکار‌تر شده بود نیز تشدید کرده است.

خانم والری واز، نماینده حزب محافظه کار در مجلس عوام انگلیس گفت: روند برکسیت کاملاً در هم ریخته است؛ هیچ راه حلی دیده نمی‌شود، وزیران در اعتراض به این وضع استعفا می‌دهند و در این شرایط نخست‌وزیر گفتگو با اعضای حزبش را کنار می‌گذارد و با حزب مخالف به گفتگو می‌نشیند.

به عقیده ناظران برکسیت بسیاری از واقعیت‌های پنهان را آشکار کرده است.

روند برکسیت نشان می‌دهد انگلیس همانگونه که بدون آمادگی برای خروج از اتحادیه اروپا وارد عمل شد، برای خرج از بحران برکسیت هم آمادگی‌های لازم را ندارد.

راه خروج آبرومندانه انگلیس از اتحادیه اروپا یا وجود ندارد یا این کشور با وجود همه تلاش‌ها هنوز نتوانسته است به آن دست پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
ننگ بر انگلیس
آخرین اخبار